Español The concepts of enthalpy, entropy and equilibrium in chemical reactions in High School. Proposal didactic for teaching and learning

Main Article Content

Alvaro Enrique
Adolfo Eduardo
Yolanda Marina Vargas-Rodríguez

Abstract

A didactic sequence is presented with the aim of enabling students to integrate the concepts of enthalpy, entropy, chemical reaction, and balance into their daily lives through the Project-Based Learning (PjBL) strategy. The strategy was applied in a group of the High School. A project was assigned to each team of 4-5 students. The projects developed were the obtaining of a white bioglue for home consumption, the neutralization of stomach acidity and the oxidation of hydrocarbons. At each stage of the project, students took responsibility for their own learning and the teacher served only as a guide. Before and after the implementation of the strategy, a questionnaire with multiple-choice and open-ended questions was applied. Based on the results, an improvement was observed in the correlation of the concepts of enthalpy, entropy and equilibrium with chemical reactions and their importance in everyday life. Also, it was evidenced that the alternative conceptions of the concepts of temperature, heat, work, enthalpy, entropy, spontaneity and chemical equilibrium were reduced, when analyzed from chemistry in context.

Article Details

Citas en Dimensions Service

Author Biography

Yolanda Marina Vargas-Rodríguez, Universidad Nacional Autónoma de México

Química (Facultad de Estudios Superiores Cuautitlán-UNAM). Estudios de Maestría en Ciencias (Química Orgánica), CINVESTV-IPN. Maestra en Fisicoquímica: Métodos y Metrología (Facultad de Estudios Superiores Cuautitlán-UNAM) grado obtenido con Mención Honorífica. Doctora en Ciencias Químicas (Facultad de Química-UNAM)

Profesora de Carrera Titular B, definitiva, Facultad de Estudios Superiores Cuautitlán-UNAM. 34 años de antigüedad. Responsable del Laboratorio Investigación de Nanomateriales y Catálisis. Programa de Primas al Desempeño del Personal de Académico de Tiempo Completo (PRIDE) “D”. 

Jefa de Sección de Fisicoquímica de la FESC UNAM (1993-1996), Consejera Técnica Suplente del Departamento de Ciencias Químicas FESC UNAM (2012-2018). Miembro de la Comisión Dictaminadora de Ciencias Experimentales CCH-Naucalpan-UNAM (2017-fecha). Tutor de MADEMS Química. Tutor del Posgrado en Ciencias Químicas UNAM.

Miembro de la Academia Mexicana de Catálisis, de la Sociedad Química de México, y de la Red Temática de Nanociencias y Nanotecnología del CONACyT

References

Akbulut, F., y Altun, Y. (2020). A holistic approach to entropy in science education. International Online Journal of Education and Teaching (IOJET), 7(4), 1913–1932. http://iojet.org/index.php/IOJET/article/view/993

Aparicio, J. J., y Rodríguez Moneo, M. (2000). Los estudios sobre el cambio conceptual y las aportaciones de la Psicología del Aprendizaje. Tarbiya. Revista de Investigación e Innovación Educativa, 26, 16–20. Recuperado de https://revistas.uam.es/tarbiya/article/view/7112

Ayyildiz, Y., y Tarhan, L. (2017). Problem-based learning in teaching chemistry: Enthalpy changes in systems. Research in Science & Technological Education, 36(1), 35–54. https://doi.org/10.1080/02635143.2017.1366898

Bain, K., y Towns, M. H. (2018). Investigation of undergraduate and graduate chemistry students’ understanding of thermodynamic driving forces in chemical reactions and dissolution. Journal of Chemical Education, 95(4), 512–520. https://doi.org/10.1021/acs.jchemed.7b00874

Barak, M., y Dori, Y. J. (2005). Enhancing undergraduate students’ chemistry understanding through project-based learning in an IT environment. Science Education, 89(1), 117–139. https://doi.org/10.1002/sce.20027

Ben-Naim, A. (2011). Entropy: Order or information. Journal of Chemical Education, 88(5), 594–596. https://doi.org/10.1021/ed100922x

Bopegedera, A. M. R. P., y Perera, K. N. R. (2016). “Greening” a familiar general chemistry experiment: Coffee cup calorimetry to determine the enthalpy of neutralization of an acid–base reaction and the specific heat capacity of metals. Journal of Chemical Education, 94(4), 494–499. https://doi.org/10.1021/acs.jchemed.6b00189

Caamaño, A. (2018). Enseñar química en contexto: Un recorrido por los proyectos de química en contexto desde la década de los 80 hasta la actualidad. Educación Química, 29(1), 20–238. https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2018.1.63686

Carretero, M. (2000). Cambio conceptual en la enseñanza de la historia. Tarbiya. Revista de Investigación e Innovación Educativa, 26, 73–81. Recuperado de https://revistas.uam.es/tarbiya/article/view/7116

Casado, G., y Raviolo, A. (2005). Las dificultades de los alumnos al relacionar distintos niveles de representación de una reacción química. Universitas Scientiarum, 10(1 es.), 35–43. Recuperado de https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/scientarium/article/view/5015

Ceretti, H. M., y Zalts, A. (2000). Experimentos en contexto: Química. Manual de laboratorio. Pearson Educación.

Cubero, R. (2021). Concepciones alternativas, preconceptos, errores conceptuales. ¿Distinta terminología y un mismo significado? Investigación en la Escuela, (23), 33–42. https://doi.org/10.12795/IE.1994.i23.03

Cuéllar López, Z. (2009). Las concepciones alternativas de los estudiantes sobre la naturaleza de la materia. Revista Iberoamericana de Educación, 50(2), 1–10. https://doi.org/10.35362/rie5021856

Dingrado, L., Gregg, K., Hainen, N., y Winstrom, C. (2010). Química: Materia y cambio. McGraw-Hill.

Erickson, G. L. (1985). Heat and temperature: Part A. En R. Driver, E. Guesne, & A. Tiberghien (Eds.), Children’s ideas in science (pp. 52–66). Open University Press.

Flores Camacho, F., Ulloa Lugo, N., y Covarrubias Martínez, H. (2015). The concept of entropy, from its origins to teachers. Revista Mexicana de Física E, 61(2), 69–80. Recuperado de https://rmf.smf.mx/ojs/index.php/rmf-e/article/view/4736

Jeppsson, F., Haglund, J., y Strömdahl, H. (2011). Exploiting language in teaching of entropy. Journal of Baltic Science Education, 10(1), 27–35.

Le Maréchal, J.-F., y El Bilani. (2008). Teaching and learning chemical thermodynamics in school. International Journal of Thermodynamics, 11(2), 91–99. Recuperado de https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijot/issue/5768/76756

Meissler, G. L., Fischer, P. J., y Tarr, D. A. (2014). Inorganic chemistry. Pearson.

Nilsson, T., y Niedderer, H. (2014). Undergraduate students’ conceptions of enthalpy, enthalpy change and related concepts. Chemistry Education Research and Practice Journal, 15(3), 336–353. https://doi.org/10.1039/c2rp20135f

Obaya-Valdivia, A. E., Montaño-Osorio, C., y Vargas-Rodríguez, Y. M. (2022). Exploratory study to determine the effectiveness of discussion sessions as a teaching strategy on the concepts of spontaneity. Science Education International, 33(4), 422–426. https://doi.org/10.33828/sei.v33.i4.9

Obaya-Valdivia, A. E., Vargas-Rodríguez, G. I., Lima-Vargas, A. E., y Vargas-Rodríguez, Y. M. (2018). Aprendizaje basado en problemas: ¿En qué tiempo se descompone la leche pasteurizada a temperatura ambiente? Educación Química, 29(1), 99–109. http://dx.doi.org/10.22201/fq.18708404e.2018.1.63701

Palmer, A. L., y Sarju, J. P. (2022). Inclusive outreach activity targeting negative alternate conceptions of chemistry. Journal of Chemical Education, 99(6), 1827–1837. https://doi.org/10.1021/acs.jchemed.1c00400

Raviolo, A., y Martínez, A. (2003). Una revisión sobre las concepciones alternativas de los estudiantes en relación con el equilibrio químico. Clasificación y síntesis de sugerencias didácticas. Educación Química, 14(3), 159–165. https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2003.3.66244

Ribero Amaral, E. M., y Fleury Mortimer, E. (2004). Un perfil conceptual para la entropía y espontaneidad: Una caracterización de las formas de pensar y hablar en el aula de Química. Educación Química, 15(3), 218–233. https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2004.3.66179

Rodríguez, V., y Díaz-Higson, S. (2012). Concepciones alternativas sobre los conceptos de energía, calor y temperatura de los docentes en formación del Instituto Pedagógico en Santiago, Panamá. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 12(3), 1–26. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44723985005

Talanquer, V. (2006). Commonsense chemistry: A model for understanding students’ alternative conceptions. Journal of Chemical Education, 83(5), 811-316. https://doi.org/10.1021/ed083p811

Most read articles by the same author(s)