From concept to context. Tradition and innovation in the didactics of chemistry (1950-2000)
Main Article Content
Abstract
This paper deals with the history of the didactics of chemistry in the second half of the twentieth century thought the study of four international and innovational projects on chemistry education: The Chemical Bond Approach Project, Chemistry. A modern approach, The “Chemist in action” Project and the ChemCom Project. These projects gave rise to several books translated into Spanish by a wide range of teachers and publishers form Spain and Latin America. Starting from the diachronic analysis of this books, this paper focuses on innovation in the history of the didactics of chemistry, attending to the relations between science, technology and society. Thus, this paper offers several results on the role of pre-university chemistry education.
Article Details
Citas en Dimensions Service
References
Aduriz Bravo, A. (2000). La didáctica de las ciencias como disciplina. Enseñanza, 17-18, 61-74.
Bereit, A. E., Borst, K., Clapp, L. B., Derose, J. V., Fitzgerel, R. K., Fuller, E., Livermore, A. , Miller, R. , Neidig, H. A., Parker, H., Shewbert, R., Strong, L. E., Taylor, W. H., Verhoek, F. H., Westmeyer, P., Wik, H., Wilson, M. K. (1966). Sistemas Químicos. Chemical Bond Approach Project. Barcelona: Editorial Reverté.
Bertomeu Sánchez, J. R (2016). Beyond borders in the History of Science Education, en Arabatzis, T., Renn, J., Simoes, A. (eds.), Relocating the History of Science: Essays in Honor of Kostas Gavroglu, (pp. 159-173), Dordrecht: Springer.
Caamaño, A. (2018). Enseñar química en contexto: Un recorrido por los proyectos de química en contexto desde la década de los 80 hasta la actualidad. Educación Química, 29(1), 21-54. https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2018.1.63686
Chamizo Guerrero, J. A. (2011). La imagen pública de la química. Educación Química, 22(4), 320-331. https://doi.org/10.1016/S0187-893X(18)30152-6
Chamizo Guerrero, J. A. (2017). La cuarta revolución química (1945-1966). De las sustancias a las especies químicas. Educación Química, 28(4), 202-210. https://doi.org/10.1016/j.eq.2017.07.001
Chamizo Guerrero, J. A., Pérez, Y. (2017). Sobre la enseñanza de las ciencias naturales. Revista Iberoamericana de Educación, 78, 23-40. https://doi.org/10.35362/rie741624
Coulson, E. H., Aylmer-Kelly, A. W. B., Glynn, E., Jones, H. R., Malpas, A. J., Mansell, A. L., Mathews, J. C., Van Praagh, G., Raitt, J. G., Stokes, B. J., Tremlett, R., Volkins, M. D. W (1975). Química Avanzada Nuffield. El químico en acción. Barcelona: Reverté.
Escalona, H. (1998). QuimCom-Química en la comunidad. México: Pearson.
Garritz, A. (2005a) Consideración de la historia en los libros de texto de química. Educación Química, 16, 498-503. https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2005.4.66086
Garritz, A. (2005b) Ciencia para todos. Un proyecto que dura ya 20 años. Educación Química, 16, 2-6. https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2005.1.66129
Hogg, J. C., Bickel, C. L., Nicholson, M., Wik, H. (1970). Química, un enfoque moderno. México: Editorial Reverté.
Matthews, M. R. (1988). A role for history and philosophy in science teaching. Educational Philosophy and Theory, 20(2), 67-81. https://doi.org/10.1007/BF01807043
Matthews, M. R. (1994). Historia, filosofía y enseñanza de las ciencias: la aproximación actual. Enseñanza de las Ciencias, 12, 255-277. https://ensciencias.uab.cat/article/view/v12-n2-matthews/2354
Moreno Martínez, L. (2021). El boletín Faraday (1928-29) y las relaciones entre historia y didáctica de las ciencias. Enseñanza de las Ciencias, 39(3), 215-230. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3304
Moreno Martínez, L. (2022). Educar en el «hábito científico»: Modesto Bargalló y la ciencia en las aulas normalistas en España (1912-1939). Dynamis, 42(2), 551-581. http://dx.doi.org/10.30827/dynamis.v42i2.27722
Nieto-Galan, A. (2011). Los públicos de la ciencia. Expertos y profanos a través de la historia. Barcelona: Marcial Pons.
Olesko, K (1991). Physics as a calling: Discipline and practice in the Königsberg seminar for physics. Ithaca: Cornell University Press.
Romero, C. (2006) Los programas curriculares de química en Latinoamérica. Educación Química, 17, 308-314. https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2006.4e.66019
Rudolph, J. L. (2019). How we teach science. What’s changed and why it matters. Cambridge: Harvard University Press.
Rudolph, J. L (2023). Why we teach science and why we should. Oxford: Oxford University Press.
van Barkel et al (2000) Normal Science Education and its dangers. The case of School Chemistry. Science & Education, 9, 123-159. https://doi.org/10.1023/A:1008765531336

Educación Química por Universidad Nacional Autónoma de México se distribuye bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivar 4.0 Internacional.
Basada en una obra en http://www.revistas.unam.mx/index.php/req.