Classroom workshops enriched with augmented reality: an initiative to promote scientific literacy
Main Article Content
Abstract
Augmented Reality (AR) technology brought to the classroom promotes scientific literacy because it reinforces motivation, awakens interest in learning, and improves the understanding of complex phenomena and concepts in Natural Sciences and chemistry. Through this article we seek to reveal the educational possibilities offered by this immersive technology, after its implementation in workshops that were selected according to certain criteria. It was significant to involve diverse application contexts at the Primary and Secondary Education levels.
Article Details
Citas en Dimensions Service
References
Cabero Almenara, J., Fernández Robles, B., y Marín Díaz, V. (2017). Dispositivos móviles y realidad aumentada en el aprendizaje del alumnado universitario. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 20(2), 167-185. http://dx.doi.org/10.5944/ried.20.2.17245
Cabero Almenara, J., Valencia-Ortiz, R., y Llorente-Cejudo, C. (2022). Ecosistema de tecnologías emergentes: realidad aumentada, virtual y mixta. Tecnología, Ciencia y Educación, 23, 7-22. https://doi.org/10.51302/tce.2022.1148
Carrizo, M. A., Barutti, M. E. ., & Soto, S. B. . (2022). Incorporación de realidad aumentada como propuesta didáctica para la enseñanza y el aprendizaje de ciencias. Educación En La Química, 28(01), 63–73. https://educacionenquimica.com.ar/index.php/edenlaq/article/view/48
Couso, D., Jiménez Aleixandre, M. P., López-Ruiz, J., Mans Teixidó, C., Rodríguez Espinosa, J. M., Sanmartí, N., y Rodríguez Simarro, C. (2011). Informe ENCIENDE: Enseñanza de las Ciencias en la Didáctica Escolar para edades tempranas en España. https://cosce.org/pdf/Informe_ENCIENDE.pdf
Fracchia, C., Alonso de Armiño, A., y Martins, A. (2015). Realidad aumentada aplicada a la enseñanza de Ciencias Naturales. TE&ET Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, 16, 7-15. https://www.cosce.org/pdf/Informe_ENCIENDE.pdf
Fullan, M., y Langworthy, M. (2014). A Rich Seam: How New Pedagogies Find Deep Learning. Pearson. https://www.michaelfullan.ca/wp-content/uploads/2014/01/3897.Rich_Seam_web.pdf
López-Noguero, F. (2005). Metodologías participativas en la enseñanza universitaria. Madrid, España: Narcea.
Merino, C., Pino, S., Meyer, E., Garrido, J. M., y Gallardo, F. (2015). Realidad aumentada para el diseño de secuencias de enseñanza-aprendizaje en química. Educación Química, 26(2), 94-99. https://doi.org/10.1016/j.eq.2015.04.004
Núñez, N., González, M., y Aguirre, J. (2020). Formato Aula-Taller en estudiantes de primaria: aprendizaje y enseñanza. Revista Electrónica de Investigación y Docencia. REID, 24, 9-31. https://www.researchgate.net/publication/343321135_Formato_Aula-Taller_en_estudiantes_de_primaria_aprendizaje_y_ensenanza
Reinoso, R. (2016). Realidad aumentada: Posibilidades y usos en la educación. En S. M. Baldiris Navarro et al. (Eds.), Recursos educativos aumentados, una oportunidad para la inclusión (1ª ed., pp. 8-25). Tecnológico Comfenalco. https://issuu.com/espiral/docs/reaumentados/12
Rodríguez Castorena, G., y Cuevas Valencia, R. (2019). Realidad aumentada en la educación. Revista Académica del Quehacer Universitario, 2(1), 25-30. https://www.researchgate.net/publication/335841012_Realidad_Aumentada_en_la_Educacion
Silva Quiroz, J., y Maturana Castillo, D. (2017). Una propuesta de modelo para introducir metodologías activas en educación superior. Innovación Educativa (México, DF), 17(73), 117-131. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-26732017000100117&lng=es&tlng=es

Educación Química por Universidad Nacional Autónoma de México se distribuye bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivar 4.0 Internacional.
Basada en una obra en http://www.revistas.unam.mx/index.php/req.