Obtaining carbon quantum dots to teach the concepts of absorption and emissión of energy

Main Article Content

Kelly Alejandra Cueto Álvarez
Maurin Salamanca

Abstract

This article implements an innovative teaching strategy for general chemistry students of secondary education. The main goal is to teach abstract and challenging chemical concepts in a more engaging and accessible way for students. The strategy is based on practical experiences in the classroom and the use of nanotechnology as an innovative tool. Specifically, it focuses on obtaining carbon quantum dots through a simple yet fascinating process, which allows for teaching concepts of absorption and emission of energy. The strategy’s approach begins with identifying necessary prior concepts and introducing new concepts related to carbon quantum dots. Next, the students prepare the quantum dots following a practical guide, and then a conversation takes place to discuss the relationship between the experimental observations and the theoretical concepts. Finally, an assessment tool is employed to measure the outcomes. It was found that the strategy significantly enhanced the understanding of concepts such as absorption and emission of energy. Additionally, students could learn about nanotechnology and create environmentally friendly structures with technological impact.

Article Details

Citas en Dimensions Service

References

Arroyave Rave, Y. (2021). Saberes pedagógico-didácticos experienciales en Colombia: desde perspectivas hermenéuticas, abductivas y narrativas. Revista Venezolana de Gerencia, 26(5 Edición Especial), 170–189. https://doi.org/10.52080/rvgluz.26.e5.12

Bautista, A. (2021). STEAM education: contributing evidence of validity and effectiveness (Educación STEAM: aportando pruebas de validez y efectividad). Infancia y Aprendizaje, 44(4), 755–768. https://doi.org/10.1080/02103702.2021.1926678

Cadrecha, M. (1990). John Dewey: Propuesta de un modelo educativo. Aula Abierta No. 55, 61–87.

Furió, C & Furió, C. (2000) Dificultades conceptuales y epistemológicasen el aprendizaje de los procesos químicos. Educación Química, 11 (3) 300 – 308. https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2000.3.66442

Gaviria Cortés, D. F., Chaverra Fernández, B. E., Ospina Ospina, E. V., Uribe Pareja, I. D., Muriel Echavarría, J. M., Moreno López, J. D., Cardona Mejía, L. M., & Bustamante Castaño, S. A. (2023). Cómo son y qué hacen los buenos profesores. Sus voces y las de sus estudiantes. Fondo Editorial FCSH. https://doi.org/10.17533/978-628-7592-65-0

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación (Icfes). (2022). Informe nacional de resultados de las pruebas Saber 3°, 5° ,7º y 9°. Aplicación 2022. https://www.icfes.gov.co/documents/39286/19845423/Informe_saber_359_06_2022.pdf

Jorns, M., & Pappas, D. (2021). A review of fluorescent carbon dots, their synthesis, physical and chemical characteristics, and applications. In Nanomaterials (Vol. 11, Issue 6). MDPI AG. https://doi.org/10.3390/nano11061448

Khamhaengpol, A., Sriprom, M., & Chuamchaitrakool, P. (2021). Development of STEAM activity on nanotechnology to determine basic science process skills and engineering design process for high school students. Thinking Skills and Creativity, 39, 1–7. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2021.100796

Li, Y., Zhong, X., Rider, A. E., Furman, S. A., & Ostrikov, K. (2014). Fast, energy-efficient synthesis of luminescent carbon quantum dots. Green Chemistry, 16(5), 2566–2570. https://doi.org/10.1039/c3gc42562b

Miguel Díaz, M. de. (2005). Modalidades de enseñanza centradas en el desarrollo de competencias: orientaciones para promover el cambio metodológico en el espacio europeo de educación superior. Servicio de Publicaciones. Universidad de Oviedo.

Ministerio de educación nacional. (2022). Niveles de desempeño Prueba de Ciencias Naturales Saber 11. https://www.icfes.gov.co/documents/39286/10065230/Niveles+de+desempe%C3%B1o+Ciencias+Naturales+Saber+11.%C2%BA+2022.pdf

Molano, A., Trujillo, L., González, N., Ortega, Ó., Soler, S., Benjumea, R., Caro, P., Montaño, C., Árevalo, C., Pérez, D., Durán, C., Niño, H., Mejía, L., Leyton, A., Ramírez, L., Contreras, J., Molano, A., Cortes, J., & Bello, A. (2022). Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación (Icfes). Informe nacional de resultados del examen Saber 11o. https://www.icfes.gov.co/documents/39286/1689945/Informe_nacional_de+resultados_Saber11_2021.pdf/68ccc718-dc51-71de-5693-bb907477fa87?t=1655481600171

Nakamatsu, J. (2012). Reflexiones sobre la enseñanza de la Química. En Blanco y Negro , 3(2), 38–46. https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/enblancoynegro/article/view/3862

OECD. (2019). PISA 2018 Country note - Colombia, PISA, OECD Publishing, Paris, https://www.oecd.org/pisa/publications/PISA2018_CN_COL.pdf. OECD. https://doi.org/10.1787/5f07c754-en

Ordaz González, G. J., & Mostue, M. B. (2018). Los caminos hacia una enseñanza no tradicional de la química. Actualidades Investigativas En Educación, 18(2). https://doi.org/10.15517/aie.v18i2.33164

Ríos Quintero, C. (2021). Síntesis y caracterización de carbon-dots a partir de una fuente renovable. Universidad EIA. https://repository.eia.edu.co/entities/publication/87f985bc-9644-42ae-9d18-c065c9ae4dcb

Ruiz, G. (2013). La teoría de la experiencia de John Dewey: significación histórica y vigencia en el debate teórico contemporáneo. Foro de Educación, 11(15), 103–124. https://doi.org/10.14516/fde.2013.011.015.005

Runge Peña, A. K. (2013). Didáctica: una introducción panorámica y comparada. Itinerario Educativo, 27(62), 201–240. https://doi.org/10.21500/01212753.1500

Santos, C. I. L., Ferreira, J. C. A., Cunha, L. R. C., Vaz, R., & Schiavon, M. A. (2020). Síntese e caracterização de pontos quânticos ambientalmente amigáveis, um meio simples de exemplificar e explorar aspectos da nanociência e nanotecnologia em cursos de graduação. Quimica Nova, 43(6), 813–822. https://doi.org/10.21577/0100-4042.20170558

Vaz, R., Vieira, K. O., Machado, C. E., Ferrari, J. L., & Schiavon, M. A. (2015). Preparação de pontos de carbono e sua caracterização óptica: Um experimento para introduzir nanociência na graduação. Quimica Nova, 38(10), 1366–1373. https://doi.org/10.5935/0100-4042.20150150

Westbrook, R. (1993). Perspectivas: revista trimestral de educación comparada. UNESCO.

Widya, Rifandi, R., & Laila Rahmi, Y. (2019). STEM education to fulfil the 21st century demand: A literature review. Journal of Physics: Conference Series, 1317(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1317/1/012208