The symbology of chemical reactions: a didactic strategy for its learning, based on the cognitive model of science

Main Article Content

Liliana Tróchez López
Ricardo Benítez Benítez
Danny Alejandro Arteaga Fuertes

Abstract

In this work, the results of a didactic proposal designed to facilitate the learning of chemical reactions in high school students (grade 10) of the Margarita Legarda Agricultural Technical Educational Institution are reported. The methodology was based on the cognitive model of science, complying with four stages and focusing mainly on the contributions of Ronald Giere and Mercé Izquierdo, who adapted it to school science. In the first phase, the difficulties that students presented in understanding the notion of chemical reactions were identified. The model was then characterized for its subsequent application. Based on this characterization, a pedagogical sequence was implemented to contribute and improve understanding of the topic. Finally, the scope of the proposal was analyzed through the application of targeted surveys, preliminary and subsequent to the development of the class activity. For this, an exhaustive comparison of the results was made, inferring that the majority of students improved significantly in their understanding of chemical reactions and equations. In the field diaries, compliance with the four dimensions of the model was evident, results that allow us to see the proposal as a good alternative to carry out the processes of teaching and learning concepts in chemistry, where the central actor is always the student, taking into account their prior knowledge, learning difficulties and the characteristics of their context.

Article Details

Citas en Dimensions Service

References

Aragón, M. M., Oliva-Martínez, J.M. y Navarrete, A. (2013). Evolución De Los Modelos Explicativos De Los Alumnos En Torno Al Cambio Químico A Través De Una Propuesta Didáctica Con Analogías, Enseñanza de las Ciencias, 31(2), 9-30. https://doi.org/10.5565/rev/ec/v31n2.832

Ariza, M. R., y Quesada, A. (2014). Nuevas tecnologías y aprendizaje significativo de las ciencias. Enseñanza de las Ciencias, 32(1), 101-115. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.433

Arteaga, D., Chavarro Córdoba, M. y Lenis Velásquez, L. A. (2023). Active Learning strategies on organic nomenclature using digital tools and collaborative work. Educación Química, 34(2), 59-80. http://dx.doi.org/10.22201/fq.18708404e.2023.2.83509

Espinosa-Ríos, E. A., González-López, K. D., Hernández-Ramírez, L. T. (2016). Las Prácticas De Laboratorio: Una Estrategia Didáctica En La Construcción De Conocimiento Científico Escolar. Entramado, 12(1), 266-281. https://doi.org/10.18041/entramado.2016v12n1.23125

Ferrera Velázquez, T. I., Méndez Vargas, N. T., Sosa Fernández, P. J. (2018). La reacción química en el bachillerato: una propuesta didáctica, Educación Química, 29(4), 79-91. https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2018.4.63474

Furió-Mas, C., Domínguez-Sales, C. (2007). Problemas históricos y dificultades de los estudiantes en la conceptualización de sustancia compuesto químico. Enseñanza de las ciencias, 25(2), 241-258. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3775

Galagovsky, L. R., Rodríguez, M. A., Stamati, N., y Morales, L. F. (2003). Representaciones mentales, lenguajes y códigos en la enseñanza de ciencias naturales. Un ejemplo para el aprendizaje del concepto de reacción química a partir del concepto de mezcla. Enseñanza de las ciencias, 21(1), 107-121. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3945

Galagovsky, L. R., Bekerman, D., Di Giacomo, M. A., Alí, S. (2014). Algunas Reflexiones Sobre La Distancia Entre “Hablar Química” Y “Comprender Química”. Ciênc Educ Bauru, 20(4), 785-799. http://dx.doi.org/10.1590/1516-73132014000400002

Giere, R. (1999). Un Nuevo Marco Para Enseñar El Razonamiento Científico. Enseñanza de las Ciencias, número extra, 63-70.

González Rodríguez, L., Crujeiras Pérez, B. (2016). Aprendizaje de las Reacciones Químicas a través de Actividades de Indagación en el Laboratorio sobre Cuestiones de la Vida Cotidiana. Enseñanza de las Ciencias, 34(3), 143-160. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2018

Hodson, D. (2003). Time for action: science education for an alternative future. International Journal of Science Education, 25(6), 645-670. https://doi.org/10.1080/09500690305021

Izquierdo, M., Espinet, M., García, M. P., Rosa M., y Sanmartí, N. (1999). Caracterización Y Fundamentación De La Ciencia Escolar. Enseñanza de las Ciencias, número extra, 79-91. https://n9.cl/p49nc

Jato-Canales, S., Fausto-Frias, S., Dominguez-Liriano, J. D. D. (2021). Flipped Classroom as a Teaching Method in the Didactic Unit Chemical Reactions of the Fifth Grade of the Dominican Secondary Level. Revista Caribeña de Investigación Educativa, 5(1), 19-39. https://doi.org/10.32541/recie.2021.v5i1.pp19-39

Justi, R. (2006). La enseñanza de ciencias basada en la elaboración de modelos. Enseñanza de las ciencias, 24(2), 173-184. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3798

López Guerrero, M., López Guerrero, G., Rojano Ramos S. (2018). Uso de un simulador para facilitar el aprendizaje de las reacciones de oxido reducción. Estudio de caso en la universidad del Málaga. Educación Química, 29(3), 79-98. https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2018.3.63728

Muñoz-Campos, V., Blanco-López, A., Franco-Mariscal, A. J. (2015). La elaboración de yogur como contexto para el aprendizaje de la reacción química mediante modelización. La enseñanza de las ciencias: desafíos y perspectivas, Ourense Educación Editora, 265-269.

Muñoz-Osuna, F., Arvayo-Mata, K., Villegas-Osuna, C., González-Gutiérrez, F., Sosa-Pérez, O. (2014). The collaborative method as an alternative for experimental work in Organic Chemistry. Educación Química, 25(4), 464-469. https://doi.org/10.1016/S0187-893X(14)70068-0

Oliver, M. C. Eimer, G. A. Bálsamo, N. F. y Crivello, M. E. (2011). Permanencia y abandono en Química General en las carreras de ingeniería de la Universidad tecnológica nacional – Facultad Regional Córdoba (UTN-FRC), Argentina. Avances en Ciencia e Ingeniería, 2(2), 117-129. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3679056

Quílez-Pardo, J., y Quílez-Díaz, A. M. (2016). Clasificación y análisis de los problemas terminológicos asociados con el aprendizaje de la química: obstáculos a superar. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 13(1), 20-35. http://hdl.handle.net/10498/18011

Rabino, M. C., García, M. B., Moro, L., Minnaard, V. (2005). Una Propuesta Para Secuenciar Contenidos En Ciencias Naturales Desde Una Perspectiva Lakatosiana. Oei-Revista Iberoamericana De Educación, ISSN 1681-5653, 1-9.