Gamification for analytical chemistry: a digital escape room

Main Article Content

Norma Ruth López Santiago

Abstract

In this work, a digital escape room developed in Genially was applied as a gamified didactic strategy, with the purpose of activating metacognition of theoretical and methodological knowledge built in analytical chemistry subjects, and which are necessary for the construction of knowledge of method validation analytical. The escape room was named The Time Machine and consists of five periods of the past, each one with different items on the corresponding theme: I. Laboratory material, II. Good laboratory practices, III. Analytical techniques, IV. Analytical Chemistry, V. Calibration curves. To advance in each era, all the questions in each section must be answered correctly to finally obtain one of the digits that make up the secret key to unlock the Future. The activity was evaluated by the students through a mixed survey (Likert type and open questions). Most of the students indicated that the activity allowed them to remember what they knew or had seen in previous courses, that is, if they activated their metacognition, which is confirmed by the fact that all the students managed to obtain the key to unlock the Future, and they did it in a fun way. Human beings are intrinsically motivated when we are interested, curious and find a certain taste in learning, so the escape room was a learning strategy that favors motivation and promotes a greater commitment of students to learning in this way, it seeks to the use of content, directly involving the participation of students.

Article Details

References

Araújo, I. (2016). Gamification: Metodología para Envolver e Motivar Alunos no Processo de Aprendizagem. Education in the Knowledge Society, 96. doi:http://dx.doi.org/10.14201/eks201617187107

Baro, C. A. (2011). Metodologías activas y aprendizaje por descubrimiento. Revista digital Innovación y experiencias educativas, 1-11. doi:ISSN 1988-6047

Barrón-Sierra, J. F., López-Santiago, N. R., y Ceniceros-Gómez, A. E. (2022). Propuesta de estrategias didácticas gamificadas para aprendizaje de validación de métodos analíticos. Revista Tendencias en Docencia e Investigación en Química, 1(8), 51-57. doi:ISSN 2448-6663

Bernardi, F. M., y Pazinato, M. S. (2022). The Case Study Method in Chemistry Teaching: A Systematic Review. Journal Chemical Education(99), 1211-1219. doi:https://doi.org/10.1021/acs.jchemed.1c00733?urlappend=%3Fref%3DPDFyjav=VoRyrel=cite-as

Bilbao Q., N., Romero A., A., Portillo B., J., y López S., A. (2022). Digital Cuarto de escape for the Development of Collaborative Learning in Higher Education. Education in the Knowledge Society, 23, 1-14. Obtenido de https://doi.org/10.14201/eks.27126 | e27126

Corrales S., M., Dávila G., M., Cifuentes M., M., y Izquierdo D., M. (2022). Cambio de rol docente y emociones identificadas en experiencias de Cuarto de escape. Tendencias Pedagógicas, 178-194. doi:10.15366/tp2022.39.014

Csikszentmihalyi , M., Montijo , M., y Mouton , A. (2018). Flow theory: Optimizing elite performance in the creative realm. En E. S.-D.-N. S. I. Pfeiffer, APA handbook of giftedness and talent (págs. 215–229). American Psychological Association. doi:https://doi.org/10.1037/0000038-014

Fernández Da Lama , R. (2020). Metacognición en el ámbito educativo: una revisión teórica sobre su conceptualización y modelos existentes. Memorias del XII Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología (págs. 76-81). Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires. Obtenido de https://www.aacademica.org/000-007/792

Gandini, F. (2018). Metacognición y aprendizaje. En M. P. A.M. Palacios, Encuentros en la encrucijada (págs. 53-64). Universidad de la Plata.

García-Iruela, M., Hijón-Neira, R., y Connolly, C. (2022). Can Gamification Help in Increasing Motivation, Engagement, and Satisfaction? A gamified experience in teaching CS to students from other disciplines. Education in the Knowledge Society, 23, 23-1-23-18. doi:https://doi.org/10.14201/eks.26932 | e26932

García-Tudela , P., González-Calatayud , V., y Serrano-Sánchez , J. (2020). The educational Cuarto de escape as a strategy for solving problems. Revista de docencia universitaria, 18(2), 97-114. Obtenido de https://doi.org/10.4995/redu.2020.13573

Hernández S., R., Fernández C., C., y Baptista L., M. (2014). Metodología de la investigación (6ta ed.). México: McGraw-Hilll.

Hurtado B., J. (2020). CESE. Recuperado el 2020, de https://dariososafoula.files.wordpress.com/2017/01/hurtado-de-barrera-metodologicc81a-de-la-investigaciocc81n-guicc81a-para-la-comprensiocc81n-holicc81stica-de-la-ciencia.pdf

Kalogiannakis, M., Papadakis, S., y Zourmpakis, A. I. (2021). Gamification in Science Education. A Systematic Review of the Literature. Education Sciences, 11(22), 1-36. Obtenido de https://doi.org/10.3390/educsci11010022

Jaramillo Naranjo, L., y Simbaña Gallardo , V. (2014). La metacognición y su aplicación en herramientas virtuales desde la práctica docente. Sophia(16), 299-313.

Le Maire, N., Dalcq, A.-C., Colaux-Castillo, C., Fauconnier, M.-L., y Verpoorten, D. (2017). Gamification croissante d’un quiz de chimie - Effets comparés sur la performance, la perception de compétence et l’état de flow. Érudit, 69-71.

López S., I., y Ortega T., E. (2019). Cuarto de escape educativa: concepción de los futuros maestros de educación secundaria en especialidad de educación física y tecnología sobre la experiencia de diseñar y participar en una Cuarto de escape educativa. Didacticae(8), 176-192. doi:DOI: 10.1344/did.2020.8.176-192

Manzano L., A., y Arrifano T., P. (2022). Cuarto de escapes educatuvos: una experiencia en la Universidad Portuguesa . International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(1), 281-288. doi:ISSN: 0214-9877

Moreno-Fernández, O., Hunt -Gómez , C., Ferreras-Listán , M., y Moreno-Crespo , P. (2020). Los scape rooms como recurso didáctico inclusivo y motivacional en las aulas de primaria. Un estudio desde la perspectiva del profesorado en formación inicial. Revista prisma social(31), 352-367. doi:i s s n: 1 9 8 9 - 3 4 6 9

Pérez V. E., Gilabert C., A., y Lledó C., A. (2019). Gamificación en la educación universitaria: El uso del Cuarto de escape. En Investigación e innovación. en la Enseñanza Superior. Nuevos contextos, nuevas ideas. Barcelona: Octaedro.

Salvador-Gómez, A., Escrig-Tena, A., Beltrán-Martín, I., y García-Juan, B. (2022). Virtual Cuarto de escape: a university teaching tool for developing transversal competencies and knowledge retention. Tecnología, Ciencia y Educación, 21, 7-48. Obtenido de https://doi.org/10.51302/tce.2022.664

Sierra D., M., y Fernández-Sánchez, M. (2019). Gamificando el aula universitaria. Análisis de unexperiencia de Cuarto de escape en educación superior. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 18(36), 105-115. doi:doi: 10.21703/rexe.20191836sierra15

Tajuelo , L., y Pinto, G. (2021). Un ejemplo de actividad de Cuarto de escape sobre física y química en educación secundaria. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias , 18(2). doi:DOI: https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2021.v18.i2.2205

Wiemker, M. E. (2016). Researchgate. Recuperado el 23 de 06 de 2023, de https://www.researchgate.net/publication/348870975_Escape_Room_Games_Can_you_transform_an_unpleasant_situation_into_a_pleasant_one