Service Quality Evaluation in the Undergraduate Stomatology Degree at BUAP: SERVPERF and Donabedian Methodologies

Main Article Content

Edith López Ramírez
Ma. Cristina Sifuentes Valenzuela
Rebeca Lucero Rodríguez
Sonia Lilia Aguilar
Gloria Patricia Perea González

Abstract

Purpose: To compare the perception of patients who attend the services of the Stomatological Teaching and Service Clinics (STSC) regarding functional quality through the Avedis Donabedian and SERVPERF methodologies.

Methodological Design: A descriptive, cross-sectional, observational and prolective study was carried out to compare how patients perceive the quality of the service at Benemérita Universidad Autónoma de Puebla’s (BUAP) Teaching and Service Stomatological Clinics (TSEC) at the Faculty of Stomatology (FEs), based on the Donabedian and SERVPERF methodologies. An instrument called PERCACEL structured in three parts was designed and applied to a stratified random sample of 400 patients: a) general data; b) Donabedian's evaluation methodology; and c) SERVPERF methodology.

Results: According to the results obtained, the percentage of perception of quality with the Donabedian instrument was lower at 8.14%, compared to those obtained through the SERVPERF methodology which registered 8.51%.

Research limitations: Both validity and reliability of the instrument were high. However, its sensitivity depends on the identification of the service processes to be evaluated, in each of the dimensions of the two methodologies to ensure their reliability.

Findings: Both instruments can be used in different services, both public and private, and in different fields, including stomatology.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
López Ramírez, E., Sifuentes Valenzuela, M. C., Lucero Rodríguez, R., Aguilar, S. L., & Perea González, G. P. (2021). Service Quality Evaluation in the Undergraduate Stomatology Degree at BUAP: SERVPERF and Donabedian Methodologies. Entreciencias: Diálogos En La Sociedad Del Conocimiento, 9(23). https://doi.org/10.22201/enesl.20078064e.2021.23.77710
Author Biographies

Edith López Ramírez, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla

Profesora Investigadora Asociado “B”, Tiempo Completo. Sus líneas de investigación son: Ciencias Estomatológicas, calidad, liderazgo. Perfil Prodep, miembro del BUAP-CA-338 Ciencias Estomatológicas. 

Últimas publicaciones:

  • Lucero R., Martínez, M., Aguilar, S., y López, E. (2020). Factores Estresores en los alumnos de la Licenciatura en Estomatología BUAP durante el confinamiento en el periodo primavera 2020. En La tutoría académica en tiempo de pandemia (pp. 26-40). Puebla: Dirección General de Publicaciones.
  • Lucero, R., Aguilar, S., y López, E. (2019). El seguimiento de alumnos en el programa de tutoría de la Facultad de Estomatología de la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla generación 2011-004. En Integración de las TIC e investigaciones en Tutorías en la Región Centro Sur (pp. 117-126). Puebla: Dirección General de Publicaciones.
  • López-Ramírez, E., Castañón-Herrera, A., Sifuentes-Valenzuela, M.C., Flores-Yáñez, C., Helmes-Gómez, L., Vaillard-Jiménez, E., y Lucero-Rodríguez, R. (2018). Adaptation and validation of an instrument with SERVQUAL methodology in teaching clinics and stomatological services. Revista Odontológica Mexicana22(2), 65-68.

Ma. Cristina Sifuentes Valenzuela, Universidad Nacional Autónoma de México

Profesor de Carrera Titular “C”, Tiempo Completo Definitivo. Sus líneas de investigación son: evaluación educativa, evaluación de programas educativos, calidad educativa, aplicación de las TIC en educación y formación docente. 

Últimas publicaciones:

  • López-Ramírez, E., Castañón-Herrera, A., Sifuentes-Valenzuela, M.C., Flores-Yáñez, C., Helmes-Gómez, L., Vaillard-Jiménez, E., y Lucero-Rodríguez, R. (2018). Adaptation and validation of an instrument with SERVQUAL methodology in teaching clinics and stomatological services. Revista Odontológica Mexicana22(2), 65-68.
  • Esquivel-Chirino, C., Sifuentes-Valenzuela, M.C., y Meneses-Reyes, C. (2017). Incorporación de la plataforma Moodle: experiencias y retos en Odontología UNAM. Revista Digital Universitaria, 18(2). Recuperado de http://www.revista.unam.mx/vol.18/num2/art14
  • Sifuentes-Valenzuela, M.C., Meneses-Reyes, C., y Ortiz-Sánchez, R. (2016). Videos educativos vía Moodle de procedimientos odontológicos y de promoción para la salud bucal. Revista Digital Universitaria, 17(8). Recuperado de http://www.revista.unam.mx/vol.17/num8/art57

Rebeca Lucero Rodríguez, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla

Profesora Investigadora Asociado “B”, Tiempo Completo. Su línea de investigación es: Ciencias Estomatológicas. Perfil Prodep, responsable del BUAP-CA-338 Ciencias Estomatológicas. 

Últimas publicaciones:

  • Lucero R., Martínez, M., Aguilar, S., y López, E. (2020). Factores Estresores en los alumnos de la Licenciatura en Estomatología BUAP durante el confinamiento en el periodo primavera 2020. En La tutoría académica en tiempo de pandemia (pp. 26-40). Puebla: Dirección General de Publicaciones.
  • Lucero, R., Aguilar, S., y López, E. (2019). El seguimiento de alumnos en el programa de tutoría de la Facultad de Estomatología de la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla generación 2011-004. En Integración de las TIC e investigaciones en Tutorías en la Región Centro Sur (pp. 117-126). Puebla: Dirección General de Publicaciones.
  • López-Ramírez, E., Castañón-Herrera, A., Sifuentes-Valenzuela, M.C., Flores-Yáñez, C., Helmes-Gómez, L., Vaillard-Jiménez, E., y Lucero-Rodríguez, R. (2018). Adaptation and validation of an instrument with SERVQUAL methodology in teaching clinics and stomatological services. Revista Odontológica Mexicana22(2), 65-68.

Sonia Lilia Aguilar, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla

Profesora Investigadora Asociado “B”, Tiempo Completo. Su línea de investigación es: Ciencias Estomatológicas. Perfil Prodep, miembro del BUAP-CA-338 Ciencias Estomatológicas. 

Últimas publicaciones:

  • Lucero R., Martínez, M., Aguilar, S., y López, E. (2020). Factores Estresores en los alumnos de la Licenciatura en Estomatología BUAP durante el confinamiento en el periodo primavera 2020. En La tutoría académica en tiempo de pandemia (pp. 26-40). Puebla: Dirección General de Publicaciones.
  • Lucero, R., Aguilar, S., y López, E. (2019). El seguimiento de alumnos en el programa de tutoría de la Facultad de Estomatología de la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla generación 2011-004. En Integración de las TIC e investigaciones en Tutorías en la Región Centro Sur (pp. 117-126). Puebla: Dirección General de Publicaciones.
  • Perea G., Lucero R., Aguilar, R., y López, E. (2018). Impacto de las Jornadas en salud bucal en pacientes geriátricos de la casa del jubilado en Puebla. En La Identidad, eje del desarrollo regional (pp. 84-92). Puebla: Incunabula.

Gloria Patricia Perea González, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla

Profesora Investigadora Titular, Tiempo Completo. Sus líneas de investigación son: materiales dentales, biomateriales y métodos alternativos de diagnóstico estomatológico. Perfil Prodep, responsable del BUAP-CA-61 Estomatología Integral. 

Últimas publicaciones:

  • Cordero, H., Perea, G., Soberanes, L., González, R., Zarate, A., y Moreno, L. (2020). Preserve the oral health of the geriatric patient to maintain quality of life, mastication and adequate digestión. European Journals of Biomedical and Pharmaceutical Sciences, 7(1), 137-142.
  • Perea, G., Cordero, H., Labastida, J., Flores, A., Zarate, A., y Estrada, B. (2020). Impact of the covid-19 pandemic on the health of university students. European Journals of Biomedical and Pharmaceutical Sciences, 7(8), 128-132.
  • Estrada, B., Perea, G., Carrillo, J., y Pérez, E. (2019). Técnica alternativa con un biomaterial para registros del maxilar superior. Revista Mexicana Medica Forense, 4(1), 38-40.