On René Depestre and Achille Mbembe black construct
Main Article Content
Abstract
By using the works of René Depestre and Achille Mbembe, this article investigates the processes by which people from Africa and their relatives in the Americas gave their imposed colonial negro identity a rather dignifying meaning later. Depestre and Mbembe identified some elements in the construction of negro from an array of disciplines and experiences, including an anthropological perspective to understand how the idea of human rationality goes away to begins new levels of inhumanity. The word negro carries in a dehumanizing identity that provoked the enslavement of millions of people from Africa, but recently it evolved into a more positive identity.
Downloads
Article Details
Citas en Dimensions Service
References
DEPESTRE, René (1967), Un arcoiris para el Occidente cristiano. Poema-misteriovudú, La Habana, Casa de las Américas, traducción de Herberto Padilla.
DEPESTRE, René (1977), El palo ensebado, Santo Domingo, República Dominicana, Editora Taller, traducción de Pedro de Arce.
DEPESTRE, René (1978), Problemas de la identidad del hombre negro en las literaturas antillanas, México, UNAM.
DEPESTRE, René (1986), Buenos días y adiós a la negritud, La Habana, Casa de las Américas.
DEPESTRE, René (1988), Hadriana dans tous mes rêves, Paris, Gallimard.
GARCÍA MARTÍNEZ, Mónica (2010), Cimarronaje simbólico en El palo ensebado. Análisis de elementos cimarrones, desde un enfoque planteado por el mismo autor, México, Facultad de Filosofía y Letras, UNAM, tesis de licenciatura en Estudios Latinoamericanos.
GILROY, Paul (2014), Atlántico negro: modernidad y doble conciencia, Madrid, Ediciones Akal, traducción de José María Amoroto.
HURBON, Laënnec (1993), El bárbaro imaginario, México, Fondo de Cultura Económica.
HURT, Richard (1984), Esclavos que abolieron la esclavitud, La Habana, Casa de las Américas.
MARCELIN, Milo (1949), Mythologie vodou (rite arada), Port-au-Prince, Haïti, Les Éditions Haïtiennes, vol. I.
MARCELIN, Milo (1950), Mythologie vodou (rite arada), Pétionville, Haïti, Éditions Canapé, vol. II.
MARTÍNEZ MONTIEL, Luz María (2005), El exilio de los dioses. Religiones afrohispanas, Biblioteca Virtual de Polígrafos. Dirección URL: <http://www.larramendi.es/i18n/catalogo_imagenes/grupo.cmd?path=1000205>, [consulta: 15 de julio de 2018].
MARTÍNEZ MONTIEL, Luz María (2006), Afroamérica I. La ruta del esclavo, México, UNAM.
MBEMBE, Achille (2016), Crítica de la razón negra. Ensayo sobre el racismo contemporáneo, Barcelona, NED Ediciones, traducción de Enrique Schmukler.
ROIG, Arturo A. (1981), Teoría y crítica del pensamiento latinoamericano, México, Fondo de Cultura Económica.
SOARES FONSECA, Maria (2010), “Césaire, o haitiano Depestre e as literaturas nacionais negras”, en Sibila, Brasil, año 18. Dirección URL: <https://sibila.com.br/critica/cesaire-o-haitiano-depestre-e-as-literaturas-nacionais-negras/3380>, [consulta: 24 de julio de 2018].
THOMAS, Hugh (1998), La trata de esclavos: historia del tráfico de seres humanos de 1440 a 1870, Barcelona, Planeta, traducción de Víctor Alba y C. Boune.
THOMPSOM, Alvin O. (2005), Huida a la libertad, México, Siglo XXI.
UGALDE, Sergio (2007), La poética del cimarrón, México, Conaculta.
WILLIAMS, Eric (2011), Capitalismo y esclavitud, Madrid, Traficantes de Sueños, traducción de Martin Gerber.
WINGFIELD, Roland (1995), Haití: tras las huellas del zombi, México, Edamex.
![Licencia de Creative Commons](https://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.