Beyond Environmental Education: The Participatory Dimension for Biodiversity Conservation in the State of Guerrero, Mexico
Main Article Content
Abstract
Purpose: To identify and evaluate the current dynamics of Environmental Education (EE) in Guerrero, Mexico with a specific focus on biodiversity conservation. This study addresses emerging trends, approaches and ethical challenges inherent to the practice of EE in Guerrero to identify areas of opportunity to strengthen its impact on biodiversity conservation.
Methodological design: A systematic review of academic literature on EE and biodiversity in Guerrero was conducted. 34 (of 80) selected studies from various sources were analyzed to identify patterns and trends in ee within the state.
Results: In Guerrero, there is a trend towards Participatory Environmental Education (EAP), focusing on interaction with local actors for biodiversity conservation. The absence of ethical considerations in many studies and the language barrier in knowledge dissemination are noted. Identified areas of opportunity arethe inclusion of political dimensions, the need for more holistic approaches, and the importance of training in ethics and participatory processes.
Research limitations: Some limitations include the potential omission of publications that are not indexed in the databases used as well asthe lack of detailed descriptions in some studies which limited the understanding of the effectiveness of EE interventions.
Findings: The importance of strengthening EE in Guerrero is highlighted with a focus on participation for the conservation of biodiversity. The necessity for ethical considerations, the overcoming of language barriers, and the promotion of long-term projects is emphasized.
Downloads
Article Details
Citas en Dimensions Service
References
Aguilar, M. D., Merçon, J., y Silva, E. (2017). Aportaciones de las percepciones socio-ecológicas a la Educación Ambiental. Entreciencias: Diálogos en la Sociedad del Conocimiento, 5(15). https://dx.doi.org/10.22201/enesl.20078064e.2017.15.62581
Aguirre, C. y Ceccon, E. (2020). Socioecological benefits of a community-based restoration of traditional home gardens in Guerrero, Mexico. Revista Etnobiología, 18, 3-23. Recuperado de https://www.revistaetnobiologia.mx/index.php/etno/article/view/383/380
Anzaldúa, K., Almazán, A. A., Lorenzana, O., y Saldaña, M. (2021). Potencial paisajístico de la Laguna de Coyuca de Benítez: Detonante de productos sustentables en Acapulco, México. Revista de Ciencias Sociales. 27(2), 80-97. Recuperado de https://doi.org/10.31876/rcs.v27i2.35890
Aparicio, J. L., Rodríguez, C., y Beltrán, J. (2014). Metodología para la transversalidad del eje medio ambiente. Revista Iberoamericana de las Ciencias Sociales y Humanísticas, 3(6). Recuperado de https://www.ricsh.org.mx/index.php/RICSH/article/view/28
Ardoin, N. M., Bowers, A. W., y Gaillard, E. (2020). Environmental education outcomes for conservation: A systematic review. Biological Conservation, 241. https://doi.org/10.1016/j.biocon.2019.108224
Arellano, H. J. (2016). Propuesta de un sistema de gestión ambiental para la región Acapulco de la Universidad Autónoma de Guerrero. (Tesis doctoral). Universidad Autónoma de Guerrero, Acapulco, Guerrero.
Barrientos, G., Hernández, E., Sampedro, Ma. L., y Segura, H. R. (2020). Conocimiento tradicional y academia: productores de maguey y mezcal de pequeña escala en las regiones Norte y Centro de Guerrero, México. Sociedad y Ambiente, 23, 128. https://doi.org/10.31840/sya.vi23.2173
Becerril, H., López, R., y Guzmán, L. A. (2020). Planeación colaborativa para gestionar recursos hídricos: una propuesta metodológica basada en la teoría del actor red. Entreciencias: Diálogos En La Sociedad Del Conocimiento, 8(22). https://doi.org/10.22201/enesl.20078064e.2020.22.76412
Bennett, N. J., Roth, R., Klain, S. C., Chan, K., Christie, P., Clark, D. A.,… , Wyborn, C. (2017). Conservation social science: Understanding and integrating human dimensions to improve conservation. Biological Conservation, 205, 93-108. https://doi.org/10.1016/j.biocon.2016.10.006
Blancas, E., Sebastián, E., Castro, M., y Catalán, E. B. (2023). Una aproximación a la nomenclatura tradicional de las aves comunes de Xalitla, Guerrero, México. Revista Etnobiología, 21, 3-17. Recuperado de https://revistaetnobiologia.mx/index.php/etno/article/view/486/488
Borda, M., Carranza, M., Hernández, D., Muciño, M. (2017). Productive restoration in practice: the case of Me´ Phaa indigenous communities in “La Montaña” of Guerrero, México. En E. Ceccon, y D.R. Pérez, Beyond restoration ecology: social perspectives in Latin America and the Caribbean (pp. 245-255). Buenos Aires: Vázquez Mazzini Editores.
Botello, F., Sánchez, V., y Ortega, M. A. (2015). Disponibilidad de hábitats adecuados para especies de mamíferos a escalas regional (estado de Guerrero) y nacional (México). Revista Mexicana de Biodiversidad, 86(1), 226-237. https://doi.org/10.7550/rmb.43353
Brewer, B. (2006). Perception and Content. European Journal of Philosophy, 14(2), 165-181. https://doi.org/https://doi.org/10.1111/j.1468-0378.2006.00220.x
Cabrera, E.L., Bocourt, J. L., Casas, M. (2018). La educación ambiental comunitaria para los niños y niñas de la comunidad Soroa. Avances, 20(2), 122-132. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=637869131012
Calderón, S. S., y Caicedo, C. P. (2019). Educación Ambiental: Aspectos relevantes de sus antecedentes y conceptos. Ingeniería y Región, 22, 14-27. https://doi.org/10.25054/22161325.2565.
Casas, A., Torres, I., Delgado-Lemus, A., Rangel-Landa, S., Ilsley, C., Torres-Guevara, J.,…, Farfán, B. (2017). Ciencia para la sustentabilidad: Investigación, educación y procesos participativos. Revista Mexicana de Biodiversidad, 88. https://doi.org/10.1016/j.rmb.2017.10.003
Casola, W. R., Peterson, M. N., Pacifici, K., Sills, E. O., y Moorman, C. E. (2020). Conservation motivations and willingness to pay for wildlife management areas among recreational user groups. Land Use Policy, 132. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.landusepol.2023.106801.
Ceccon, E. (2020). Productive Restoration as a Tool for Socioecological Landscape Conservation: The Case of “La Montaña” in Guerrero, Mexico. In: Baldauf, C. (eds) Participatory Biodiversity Conservation. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-41686-7_8
Comisión Nacional de Áreas Naturales Protegidas [Conanp], (2018). 100 años de conservación en México: Áreas Naturales Protegidas de México. México: Semarnat Conanp.
Corbetta, S., y Durán, M. L. E. (2023). Educación Ambiental Superior: de cómo nos forman y formamos en nuestras universidades. Revista Triângulo, 15, 5-29. https://doi.org/10.18554/rt.v15iesp.6476.
Cortés-Capano, G., Hausmann, A., di Minin, E., y Kortetmäki, T. (2022). Ethics in biodiversity conservation: The meaning and importance of pluralism. Biological Conservation, 275, 109759. https://doi.org/10.1016/j.biocon.2022.109759
Davis, J., Mengersen, K., Bennett, S., y Mazerolle, L. (2014). Viewing systematic reviews and meta-analysis in social research through different lenses. SpringerPlus, 3(1), 511. https://doi.org/10.1186/2193-1801-3-511
De la Llata, M. E., Sampedro, M. L. (2019). Experts’ Perceptions on Environmental Education for Sustainability in México. International Journal of Applied Environmental Sciences. 14(1). Recuperado de http://www.ripublication.com.
De la Llata, M. E., Sampedro, M. L., Olmos, E., Rosas, J.L., Juarez, A. L. y Bedolla, R. (2017). An educational intervention to generate environmental behaviors in the family. International Journal of Current Research, 9(12). Recuperado de http://ri.uagro.mx/handle/uagro/622
De los Santos, F., Villamarín, F., y Clavijo, C. (2022) El rol de la educación ambiental en la conservación de la biodiversidad. Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad 4(2). https://doi.org/10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2022.v4.i2.2302
Del Carmen-Niño, V., Sampedro-Rosas, M. L., Rodríguez, A.L., Juárez-López, A.L., Reyes-Umaña, M., Silva-Gómez, S.E. (2018). Municipal Solid Waste Management Course: A Case Study in Xaltianguis, Guerrero, México. International Journal of Applied Environmental Sciences 13(9), 787-800. Recuperado de https://www.ripublication.com/ijaes18/ijaesv13n9_01.pdf
Díaz, S., Pascual, U., Stenseke, M., Martín, B., Watson, R. T., Molnár, Z.,…, Shirayama, Y. (2018). Assessing nature’s contributions to people. Science, 359(6373), 270-272. https://doi.org/10.1126/science.aap8826.
Durand, L. (2017). Naturalezas desiguales. Discursos sobre la conservación de la biodiversidad en México. México: Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM), Centro Regional de Investigaciones Multidisciplinarias. https://doi.org/10.22201/crim.9786070291463e.2017
Durand, L., (2014). ¿Todos ganan? Neoliberalismo, naturaleza y conservación en México. Sociológica, 29(82), 183-223. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5333871
Estévez, M.A., Acevedo, B., Margot, L. (2017). La construcción de poder hacia una educación ambiental participativa. Universidad y Sociedad, 9(2), 60-66. Recuperado de http://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus.
Flores, A., Robledo, M. A., Reyes, H., Genet, M., y Chávez, G. (2018). Gobernanza ambiental y pagos por servicios ambientales en América Latina Sociedad y Ambiente, 16. https://doi.org/10.31840/sya.v0i16.1811
Flores, Y. M., Chávez, J. C., y Gutiérrez, F. R. (2021). Territorial aptitude for ecological cattle production systems and the conservation of jaguar (Panthera onca) and puma (Puma concolor) in Guerrero, México. Applied Animal Science, 37(2), 225-237. https://doi.org/https://doi.org/10.15232/aas.202002078.
Gabriel-Valenzo, Y., Bedolla-Solano, R., Sampedro-Rosas, M.L., Castillo-Elías, B. y Gervacio-Jiménez, H. (2018). Strengthening of the learning unit: (environmental culture) to train environmental competences in students, unit 12 a dependent on the Universidad Pedagógica Nacional, México. International Journal of Current Research, 10(03). https://www.journalcra.com/sites/default/files/issue-pdf/29434.pdf
García-Barrios, L., y González-Espinosa, M. (2017). Investigación ecológica participativa como apoyo de procesos de manejo y restauración forestal, agroforestal y silvopastoril en territorios campesinos. Experiencias recientes y retos en la Sierra Madre de Chiapas, México. Revista Mexicana de Biodiversidad, 88, 129-140. https://doi.org/10.1016/j.rmb.2016.10.022.
García-Domínguez, Y. B., Sampedro-Rosas, M.L., Castillo-Elías, B., Sonder, K., Gervacio-Jimémez, H. y Bedolla-Solano, R. (2019). Community Management Plan for Sustainability of Mangrove Ecosystem in Nuxco Lagoon, Guerrero, México. International Journal of Geography and Geology, 8(1), 10-20. https://doi.org/10.18488/journal.10.2019.81.10.20
García, F., Cruz, J., Castro, A. E., Hamilton R., T. T., y Pacheco, C. (2016). Crisis del sistema milpero: la erosión biológica y cultural en San Juan de las Nieves, Malinaltepec, Guerrero, México. Revista De Geografía Agrícola, (57), 113-123. https://doi.org/10.5154/r.rga.2016.57.003
Gobierno de Guerrero (2024, junio 11). Secretaría de Medio Ambiente y Recursos Naturales. Portal de transparencia. Recuperado de https://transparencia.guerrero.gob.mx/sujeto_obligado/secretaria-del-medio-ambiente-y-recursos-naturales/
Gong, Y., Li, Y., Zhang, L., y Sun, Y. (2021). Informal learning in nature education promotes ecological conservation behaviors of nature reserve employees. A preliminary study in China. Global Ecology and Conservation, 31. https://doi.org/10.1016/j.gecco.2021.e01814
González, A., González, C., Sunny, A., Ruíz, F., y Chávez, C. (2022). Determination of priority areas for amphibian conservation in Guerrero (México), through systematic conservation planning tools. Journal for Nature Conservation, 68, 126235. https://doi.org/10.1016/j.jnc.2022.126235
GroBios A.C., (2024, junio 11). Inicio GroBios A.C. Facebook. Recuperado, de https://www.facebook.com/GuerreroBiodiversidad/about
Gutiérrez, J.M. (2019). 50 años de educación ambiental: un balance incompleto hacia la educación ecosocial en el Antropoceno. Boletín Carpeta Informativa del CENEAM. 1-13. Recuperado de https://www.miteco.gob.es/content/dam/miteco/es/ceneam/articulos-de-opinion/2019-05-g-bastida_tcm30-496628.pdf
Gutiérrez, M. A., Bedolla, R., Brito, R. M., Sampedro, M. L., Bedolla, J. J., y Sánchez, O. (2022). Sustentabilidad en educación básica: caso Escuela Secundaria General de Las Vigas, Guerrero. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación y El Desarrollo Educativo, 13(25). https://doi.org/10.23913/ride.v13i25.1275
Guzmán, L.A. Quintero, D. M. Méndez, M.E. Torres, G. (2018). Experiencias de trabajo para fortalecer la participación en conservación del parque el Huixteco de Taxco, Guerrero México. En R. Rivera, y R. Lárraga (Coord.), Propuestas en Educación y alternativas para el Desarrollo Comunitario (pp.141-156). Universidad Autónoma de Chapingo y Universidad de Málaga.
Juárez, L., Rodríguez, C., Aparicio, J. L., Vil, S., y Castro, M. (2023). Análisis socioambiental de la Laguna de Tres Palos, México: Un enfoque socioecosistémico. Regions and Cohesion, 13(2), 53-78. https://doi.org/10.3167/reco.2023.130204
Kalungwizi S. M. Gjøtterud, E. K. A. M., y Ahmad, A. K. (2017). Participative planning of environmental education activities: experiences from tree planting project at a teacher training college in Tanzania. Educational Action Research, 26(3), 403-419. https://doi.org/10.1080/09650792.2017.1342680
Lees, C. M., Rutschmann, A., Santure, A. W., y Beggs, J. R. (2021). Science-based, stakeholder-inclusive, and participatory conservation planning helps reverse the decline of threatened species. Biological Conservation, 260. https://doi.org/10.1016/j.biocon.2021.109194
List, R., Rodríguez, P., Pelz-Serrano, K., Benítez-Malvido, J., y Lobato, J. M. (2017). La conservación en México: exploración de logros, retos y perspectivas desde la ecología terrestre. Revista Mexicana de Biodiversidad, 88, 65-75. https://doi.org/10.1016/j.rmb.2017.10.007
López, M. Bustamante, A., Vargas, S., Morales, J., Pérez, N., Guadarrama, R. y Díaz, H. (2018). Conocimiento y aprovechamiento local del venado cola blanca (Odocoileus virginianus mexicanus) en Iliatenco, Guerrero. Agro Productividad, 11(10). https://doi.org/10.32854/agrop.v11i10.1256
Magadaleno, G., Ramírez, F., y Pacheco, O. (2019). Identificación y usos de los Mamíferos Silvestres en La Comunidad de Coapinola, Municipio, de Ayutla de los Libres, Guerrero, México. Foro de estudios sobre Guerrero, 7(1), 663-673. Recuperado a partir de https://revistafesgro.cocytieg.gob.mx/index.php/revista/article/view/409
Maldonado, A. L., Acuña, B. L., Pérez, J. C., y Acosta, E. (2023). Emociones, reacciones y aprendizajes identificados por jóvenes participantes en un juego serio sobre educación ambiental. Interdisciplina, 11(29), 359-385. https://doi.org/10.22201/ceiich.24485705e.2023.29.84495
Martínez, L., y Moreno, D. F. (2022). Educación ambiental crítica freireana: análisis de corrientes y aportes para la formación de profesores. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, (52), 47-64. https://doi.org/10.17227/ted.num52-16501
Medina-Valdivia, S. A., Maganda, C., Almazán, R. C., Rodríguez, A. L., Rodríguez, C., y Rosas-Acevedo, J. L. (2021). Valoración participativa de servicios ecosistémicos en Laguna de Nuxco, Guerrero. Regions and Cohesion, 11(2), 83-110. https://doi.org/10.3167/reco.2021.110205
Mendoza, A., Silva, M., y Castro, A. E. (2020). Nota científica etnobotánica medicinal de comunidades Ñuu Savi de la montaña de Guerrero, México. Revista Etnobiología, 18, 78–94. https://revistaetnobiologia.mx/index.php/etno/article/view/367/370
Merçon, J., Camou, A., Núñez, C., y Escalona, M.A. (2022). ¿Diálogo de saberes? La investigación acción participativa va más allá de lo que sabemos. Decisio Saberes para la educación de adultos. CREFAL. 38, 29-33. Recuperado de https://revistas.crefal.edu.mx/decisio/images/pdf/decisio_38/decisio38_saber7.pdf
Miranda, A., Bedolla, R., Bedolla, J. J., y Sánchez, O. (2020). Educación sustentable no formal para conservar los manglares en zonas costeras con estudiantes de Sociología, UAGro. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación y El Desarrollo Educativo, 10(20). https://doi.org/10.23913/ride.v10i20.618
Miranda, A., Guzman, I., Rodriguez, C., Beltrán, J., Sampedro, M. L., y Aparicio, J. L. (2019). Transversalización del eje medio ambiente en educación superior: el caso de la UACYTI-UAGro. Cultura Educación y Sociedad, 10(1), 9-24. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.10.1.2019.01
Moctezuma, L. M., Aparicio, J. L., Rodríguez, C., Gervacio, H., y Brito, R. M. (2022). Environmental Competencies for Sustainability: A Training Experience with High School Teachers in a Rural Community. Sustainability, 14(9), 4946. MDPI AG. http://dx.doi.org/10.3390/su14094946
Muñoz, M. R., y Romero, M. I. (2021) Participación comunitaria y educación ambiental: reflexiones sobre las relaciones sociedad naturaleza. Gestión del Conocimiento y el Desarrollo Local, 8(1), 90-105. Recuperado de https://revistas.unah.edu.cu/index.php/RGCDL/article/view/1429
Oldekop, J. A., Sims, K. R. E., Karna, B. K., Whittingham, M. J., y Agrawal, A. (2016). Reductions in deforestation and poverty from decentralized forest management in Nepal. Nature Sustainability, 2(5), 421-428. https://doi.org/10.1038/s41893-019-0277-3
Olea, M. (2017). Impacto del pago por servicios ambientales en mujeres de tres culturas del estado de Guerrero. (Tesis de maestría). Universidad Autónoma de Guerrero, Guerrero.
Olea, M., Segura, R. H., Herrera, N. D., y Barrera, E. (2022). Cultural importance of trees among six rural communities in Guerrero, Mexico. Revista Etnobiología, 20, 31-45.
Olea, M. J., Segura, H., y Zavala, Z. (2023). Impacto de Pago por Servicios Ambientales en Mujeres indígenas de Los Bienes Comunales de Copanatoyac, Guerrero. Foro de Estudios sobre Guerrero 7 (1), 651-656. Recuperado a partir de https://revistafesgro.cocytieg.gob.mx/index.php/revista/article/view/399
Palmatier, R. W., Houston, M. B., y Hulland, J. (2018). Review articles: purpose, process, and structure. Journal of the Academy of Marketing Science, 46(1). https://doi.org/10.1007/s1174701705634
Pérez, J.C., Acosta, E., Maldonado, A.L., y Acuña, B.L. (2022). Educación ambiental a partir de juegos serios. Una revisión sistemática de literatura. Revista del Centro de Investigación de la Universidad la Salle. 1(5), 29-58. http://doi.org/10.26457/recein.v15i57.302
Pliego, E. (2024, junio 11) Jardín Botánico. Acapulco. Recuperado de https://jardinbotanicoacapulco.org/
Reyes-Hernández, H. (2023). Payment for environmental services: Forest conservation and poverty alleviation in a tropical region of Mexico. Land Use Policy, 133, 106847. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.landusepol.2023.106847
Rodríguez, R., Palomo, L., Padilla, M., Corrales, A., y Wendel, B. (2022). Aprendizaje a través de estrategias lúdicas: una herramienta para la Educación Ambiental. Revista de Ciencias Ambientales, 56(1), 209-228. https://doi.org/10.15359/rca.561.10
Rodríguez Ramos, M., Rosas, S., Acevedo, R., y Rentería, M. (2015). Cuidado de la biodiversidad y uso de plantas medicinales en indígenas migrantes del municipio de Acapulco, Guerrero. Revista Mexicana de Ciencias Agrícolas, 1, 409-417. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=263139243055
Rojas, L. Y. M., Raigoso, Y. P. P., y Garzón, L. P. V. (2022). Estrategias de educación ambiental para la conservación de ecosistemas: una revisión bibliográfica: Environmental education strategies for ecosystem conservation: a literature review. South Florida Journal of Health, 3(2), 109-126. https://doi.org/10.46981/sfjhv3n2006
Ruiz, F. (2022). Community-based jaguar conservation in the State of Guerrero, México. Wild Felid Monitor. 24. Recuperado de https://faculty.nelson.wisc.edu/treves/pubs/Treves_Elbroch_WFA_Summer2022.pdf
Salazar, R.I., Sierra, P., Alvarez, E.A., Rodríguez, R., Reyes, V., Morales, M., Almazán, J.A., y Almazán, R.C. (2022). Disminución de fauna silvestre y creación de áreas para la conservación: Un ejercicio de participación social en la sierra de Atoyac, Guerrero. Tlamati Sabiduría, 14, 4256. Recuperado de https://tlamati.uagro.mx/images/Archivos/Tlamati_Vol_14_2022/Salazar-Miranda_et_al_2022.pdf
Saldaña, M., Maldonado, Y., Sampedro, M., Carrasco, K., Rosas, J., y Juárez, A. (2020). Comportamiento proambiental de los estudiantes de la Universidad Autónoma de Guerrero, México. Controversias y Concurrencias Latinoamericanas, 11(20), 307-320. Recuperado de https://ojs.sociologiaalas.org/index.php/CyC/article/view/158
Serafín, A. M., Cortina, S., Monzón, C., y Segura, H. R. (2021). ¿Favorecen los pagos por servicios ambientales el mantenimiento de las huertas cafetaleras? Evidencia del Ejido de San Vicente de Benítez, Guerrero, México. Estudios Sociales. Revista de Alimentación Contemporánea y Desarrollo Regional. 31(58). https://doi.org/10.24836/es.v31i58.1152
Severiche, C., Gómez, E., y Jaimes, J. (2016). La educación ambiental como base cultural y estrategia para el desarrollo sostenible. Telos, 18(2), 266-281. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=99345727007
Shah, R. K. (2020). Concepts of Learner-Centred Teaching. Shanlax International Journal of Education, 8(3), 45-60. https://doi.org/10.34293/education.v8i3.2926
Snyder, H. (2019). Literature review as a research methodology: An overview and guidelines. Journal of Business Research, 104, 333-339. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.07.039
Terrón, E. (2019). Esbozo de la educación ambiental en el currículum de educación básica en México. Una revisión retrospectiva de los planes y programas de estudio. Revista Latinoamericana De Estudios Educativos, 49(1), 315-346. https://doi.org/10.48102/rlee.2019.49.1.42
Toomey, A. H., Knight, A. T., y Barlow, J. (2017). Navigating the Space between Research and Implementation in Conservation. Conservation Letters, 10(5), 619-625. https://doi.org/10.1111/conl.12315
Vences, J. A., Sampedro, M. L., Olmos, E., Rosas, V. M, Castillo, B. y Juarez, A.L. (2018). Perception and environmental knowledge of anthropogenic activities in a coastal community. International Journal of Current Research, 10 (03). Recuperado de http://ri.uagro.mx/handle/uagro/784
Vilchis, T. E., Aparicio, J. L., Terrón, E., Rodríguez, C., y Arellano, H. J. (2022). Representaciones sociales de la gestión ambiental para la sustentabilidad en una comunidad escolar privada. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación y El Desarrollo Educativo, 12(23). https://doi.org/10.23913/ride.v12i23.1095
Villanueva, E. (2024, junio 11). Granja Amojileca. Facebook. Recuperado de https://www.facebook.com/profile.php?id=100063472483405
Vivar, E. (2023). The Experience of Reforestation as a Link to Education Environment in Elementary Schools in Tlapa De Comonfort, Guerrero, México. Global Journal of Human Social Science, 23(G1), 31-34.
Wals, A. E. J., Brody, M., Dillon, J., y Stevenson, R. B. (2014). Convergence Between Science and Environmental Education. Science, 344(6184), 583-584. https://doi.org/10.1126/science.1250515
Whales of Guerrero. (2024, junio 11). Inicio. Ballenas de México. Recuperado de https://www.whalesinmexico.com/es/inicio/
Zavala, Z., Segura, H., Ávila, D., Herrera, N, Barrera, E. y Sarabia, G. (2018). Valoración cultural y uso de la fauna silvestre en San Vicente de Benítez, Guerrero, México. Revista Etnobiología, 16, 78-92. https://revistaetnobiologia.mx/index.php/etno/article/view/122/121
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Entreciencias: Diálogos en la Sociedad del Conocimiento recognizes and respects the moral rights of authors as well as ownership rights transferred in non-exclusivity to the journal for its open access dissemination and its preservation. Hence, authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Entreciencias: Diálogos en la Sociedad del Conocimiento from Universidad Nacional Autónoma de México is distributed under a Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivar 4.0 Internacional, which allows the information and metadata to be used without commercial ends as long as proper citation is utilized.
Authors will have the right to non-exclusively distribute the contribution made to Entreciencias: Diálogos en la Sociedad del Conocimiento. That is, they will be able to include it in an institutional repository or disseminate it in other digital or printed media as long as it is explicitly stated that it was first published in Entreciencias: Diálogos en la Sociedad del Conocimiento. The following information must additionally be included: author, year, volume, page numbers, electronic paging, and DOI.
Authors, whose publications have been accepted, will have to send the Letter of Copyright Transfer in the corresponding format, filled out and signed by the author or authors.