Factors that affect consumer behavior of agroecological products in Mérida, Yucatán, México. 

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Ana Laura Bojórquez Carrillo
Anel Flores
Mireya Noemí Hernández Islas
Imelda Ortiz Medina

Abstract

Purpose: To analyze the motivators, barriers, and sociodemographic factors that affect the purchase of agroecological products and the relationship between these variables. Understanding the motivators and barriers that affect the purchase of these products could have repercussions on marketing plans and strategies, mainly of a social nature.  


Methodological Design: A quantitative correlational and cross-sectional study was done. The data was collected through 719 surveys administered to potential customers of agroecological products. The data collected was analyzed with descriptive statistics and non-parametric statistics, applying Chi independence tests, Spearman's and Kendall's Tau b correlation coefficients, and binary logistic regression model.   


Limitations: The fieldwork was done on November 2021 when there were mobility restrictions imposed by the COVID-19 pandemic, which resulted in a high rejection rate to carry out the interviews that were required, for which despite having achieved the sample, this situation may have affected the representativeness.  


Results: The main results show that motivation to contribute to the environment or become a responsible consumer are the main factors that explain a high frequency of purchase of agroecological products. Likewise, older customers tend to have a higher frequency of purchases and that young customers are more motivated to buy agroecological products if they are of good taste, among others.  

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How to Cite
Bojórquez Carrillo, A. L., Flores, A., Hernández Islas, M. N., & Ortiz Medina, I. (2022). Factors that affect consumer behavior of agroecological products in Mérida, Yucatán, México.  . Entreciencias: Diálogos En La Sociedad Del Conocimiento, 10(24). https://doi.org/10.22201/enesl.20078064e.2022.24.82490
Author Biographies

Ana Laura Bojórquez Carrillo, Universidad Autónoma de Yucatán

Doctorado En Estudios Del Desarrollo. Problemas y Perspectivas Latinoamericanas por la Universidad Complutense de Madrid, España, Profesora Investigadora de la Facultad de Contaduría y Administración de la Universidad Autónoma de Yucatán. Líneas de investigación: comercio justo, comercio electrónico y desarrollo local. SNI I

Anel Flores, Universidad Autónoma de Yucatán

Doctorado en Ciencias de la Administración por la Universidad Nacional Autónoma de México, Profesora de Carrera Titular de la Facultad de Contaduría y Administración de la Universidad Autónoma de Yucatán. Líneas de investigación: Mercadotecnia, Innovación y Desarrollo. SNI I 

Mireya Noemí Hernández Islas, Universidad Autónoma de Yucatán

Maestría En Administración De Negocios Área Mercadotecnia Por La Universidad Tec Milenio Mérida, Profesora de Carrera Asociada de la Facultad de Contaduría y Administración de la Universidad Autónoma de Yucatán. Líneas de investigación:  Mercadotecnia, Innovación y Desarrollo.

Imelda Ortiz Medina, Universidad Autónoma de Zacatecas

Doctora en Gobierno y Administración Pública por la Universidad Complutense de Madrid España y por el Instituto Universitario de Investigación Ortega y Gasset. Docente-Investigadora de la Unidad Académica de Economía y del Doctorado en Patrimonio y Cultura de Paz de la Unidad Académica de Estudio de las Humanidades, de la Universidad Autónoma de Zacatecas. SNI, nivel C. Línea de Investigación: Economía y Desarrollo.