The circular economy in new business models

Main Article Content

Graciela Carrillo González
Silvia Pomar Fernández

Abstract

Purpose: To analyze the factors and elements that are driving the adoption of a circular approach in new business models, recognizing the fundamental role that the consumer plays in this trend.

Methodological design: This study is based on the review of articles, reports, and blogs that exhibit the debate of the circular economy as well as published surveys on consumer behavior. With regards to the analysis, we explain the characteristics that show the trends and patterns that affect the purchase decisions in companies with sustainable and circular models.

Results: Consumers, in particular young generations, are highly sensitive to the narrative of the environmental crisis and to the trends that arise in networks which lead them to adopt lifestyles that define their purchase decision and which has been a determining factor in the transition of businesses towards sustainable models and circular economy.

Research limitations:  There is a lack of information since it is a relatively new topic, hence, the cases found are scattered and not very systematic.

Findings: Consumer age is key for purchase decisions. Young people mainly opt for sustainable product alternatives since they are more susceptible to the influence of predominant discourse and the opinion of other consumers on networks. Companies are making changes in their models to move towards the circular economy, taking into consideration these new consumers.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
González, G. C., & Pomar Fernández, S. (2021). The circular economy in new business models. Entreciencias: Diálogos En La Sociedad Del Conocimiento, 9(23). https://doi.org/10.22201/enesl.20078064e.2021.23.79933
Author Biographies

Graciela Carrillo González, Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco

Doctora en Economía por la Universidad de Barcelona. Profesora-investigadora y jefa de área en el Departamento de Producción Económica de la Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco. Miembro del SNI, nivel 1. Sus líneas de investigación son: ecología industrial, economía circular, ecoinnovación y desarrollo local.

Últimas publicaciones:

  • Rivera, D., Díaz, F., y Carrillo, G. (2021). Transición energética, innovación y usos directos de energía geotérmica en México: un análisis de modelado temático. Problemas del Desarrollo, 52(206), 115-141. https://doi.org/10.22201/iiec.20078951e.2021.206.69713
  • Ponce, J.I., y Carrillo, G. (2020). Transición de América Latina hacia la bioeconomía. Una comparación con países de la OCDE, la Unión Europea y los BRICS. Economía, Teoría y Práctica. Nueva Época, 28(53), 45-69. https://doi.org/10.24275/etypuam/ne/532020/ponce 
  • Carrillo, G., Mota, E., y Ramírez, H. (2020). Xuajin MePhaa. Un modelo de ecoinnovación agroecológica en la Montaña de Guerrero. En G. Carrillo y R. Ríos (Coords.), Una mirada de la ecoinnovación en organizaciones locales en México. México: UAM.

Silvia Pomar Fernández, Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco

Doctora en Ciencias de Gestión por la Université Jean Moulin, Lyon 3. Profesora-investigadora en el Departamento de Producción Económica y secretaria académica de la División de Ciencias Sociales y Humanidades de la Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco. Miembro del sin, nivel 1. Sus líneas de investigación son: gestión del conocimiento e innovación, modelos de negocios y estrategia y competitividad de la micro, pequeña y mediana empresa.

Ultimas publicaciones:

  • Pomar, S., Rendón, A., y Ramírez, H. (2020). Instituciones y actores en el sistema de innovación agrícola. En D. Villavicencio y G. Carrillo (Coords.), Contexto Institucional para la innovación y la sustentabilidad. México: Itaca.
  • Rendón, A., Pomar, S., y Wilhelm, A. (2020). Ecoinnovación y sinergia organizacional en Corporación de Occidente SA de CV en el estado de Jalisco. En G. Carrillo y R. Ríos, Una mirada de la ecoinnovación en organizaciones locales en México. Nuevos marcos explicativos. México: UAM-McEditores.
  • Peñalva, L., y Pomar, S. (2021). La importancia del papel de los intermediarios. En H., Savall y V. Zardet (Coords.). Tratado de Gestión Socioeconomica: Teoría y Práctica. Francia: editions ems Management y Societe.