Multilevel governance in the integration of the automotive innovation and technology transfer consortia of Aguascalientes, Mexico

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Lourdes Marquina Sánchez
Lourdes Álvarez Medina

Abstract

Purpose: To analyze the implementation process of the Center for Innovation and Technology Transfer for the Automotive sector project of Aguascalientes (CITTAA) in order to explain what the multilevel governance mechanisms that influenced its formation were and how they contributed to resolving the tensions that arose when initiating operations.

Methodological design: It consists of a case study that proposes an analytical framework to identify and classify the public decisions as governance mechanisms of the CITTAA consortium project found in three dimensions: sectoral-territorial, political-institutional and organizational.

Results: Command-type, persuasive, and monetized exchange governance mechanisms predominated in the sectoral-territorial dimension while command-type and persuasive ones prevailed in the political-institutional dimension. In the organizational dimension, mechanisms of solidarity, persuasive and, to a lesser extent, command and non-monetized exchange were mobilized. The prevalence of command-type mechanisms in the three dimensions characterizes the implementation of the CITTAA project within model I of multilevel governance centered in the State. However, since business agents located in Aguascalientes also had an influence, it can be considered a hybrid model.

Research limitations: This research allowed an in-depth understanding of the implementation of the Technological Attention to Industry Centers Strategy (ECATI) of Conacyt for the Aguascalientes automotive sector based on the CITTAA project and without attempting generalizations in the organizational field of research consortia in Mexico.

Findings: CITTAA maintains a weakly coupled organizational structure with a low level of institutionalization that favors its flexibility to respond to the advanced manufacturing demands of multiple sectors not just for the automotive.

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How to Cite
Marquina Sánchez, L., & Álvarez Medina, L. (2021). Multilevel governance in the integration of the automotive innovation and technology transfer consortia of Aguascalientes, Mexico. Entreciencias: Diálogos En La Sociedad Del Conocimiento, 9(23). https://doi.org/10.22201/enesl.20078064e.2021.23.79608
Author Biographies

Lourdes Marquina Sánchez, Universidad Autónoma de la Ciudad de México/ UACM

Doctora en Ciencias Políticas y Sociales. Profesora-investigadora en la Universidad Autónoma de la Ciudad de México (UACM). Sus líneas de investigación son: procesos de gobernanza y políticas públicas. políticas de innovación. innovación pública y social. estudios ciencia, tecnología y sociedad. Miembro del SNI, nivel 1. 

Últimas publicaciones:

  • Marquina-Sánchez, L., y Álvarez, L. (2020). Planeación de la política de innovación en China. En E. Dussel (Ed.), Economía, comercio e inversión. América Latina y El Caribe 2019 (pp. 241-263). México: UDUAL.
  • Marquina-Sánchez, L. (2019). Thomas Hughes: pensamiento complejo e interdisciplinario para el estudio de grandes sistemas socio-técnicos. En C. Ballesteros (Ed.), Teorías Contemporáneas de la Complejidad Social, Política e Internacional (pp. 100-121). México: UNAM. 
  • Marquina-Sánchez, L. (2019). Políticas digitales y Objetivos del Desarrollo Sostenible. En J. A. Adam (Ed.), El reto de las organizaciones educativas de nivel superior del área económico-administrativa de México y América Latina en un entorno de desarrollo sostenible (pp. 247-253). México: UNAM.

Lourdes Álvarez Medina, Facultad de Contaduría y Administración/ UNAM

Doctora en Ciencias de la Administración. Profesora Titular C en la Facultad de Contaduría y Administración de la Universidad Nacional Autónoma de México. Sus líneas de investigación son: estrategia, innovación y competitividad, política pública e industria automotriz. Miembro del SNI, nivel 1.

Últimas publicaciones:

  • Álvarez, L. (2021). Evolución del COVID19 en México: sus efectos en la salud, la economía y la sociedad. En L. Fischer y J. S. Méndez (Eds.), El impacto de la crisis del COVID-19 en México, (pp. 37-62)México: UNAM.
  • Álvarez, L. (2020). Industria 4.0 y participación de organismos intermedios en el sector automotriz en México. En A. Martínez, L. Álvarez y A. García (Coords.), Industria 4.0 en México: Elementos de diagnóstico y puesta en práctica en sectores y empresas (pp. 101-116). México: Plaza y Valdés.
  • Marquina-Sánchez, L. y Álvarez, L. (2020). Planeación de la política de innovación en China. En E. Dussel (Ed.), Economía, comercio e inversión. América Latina y El Caribe 2019 (pp. 241-263). México: UDUAL.