Freire’s footprint on intercultural education: Comparative glances at higher education in Colombia and Mexico

Main Article Content

Leonardo Montoya-Peláez
Laura Selene Mateos Cortés
Gunther Dietz

Abstract

Purpose: To analyze the “footprints” Paulo Freire’s critical pedagogy has left in intercultural higher education. As empirical referents, two multilingual indigenous regions in Latin America were chosen, the Cauca region in Colombia and the state of Veracruz in Mexico. The cases of Universidad Autónoma Indígena Intercultural (UAIIN) in Colombia and Universidad Veracruzana Intercultural (UVI) in Mexico are analyzed and compared.

Methodological design: Based on empirical data built through collaborative ethnographies and expanded through the analysis of founding documents of both institutions, the political-pedagogical concepts, and methods that the imprint which the Freirean proposal has left on the founders and protagonists of the institutions of higher education studied here, are analized and contrasted.

Results: The emergence of an innovation triangle is identified and which is composed of (1) a community-rooted indigenous education (defined by their own actors as educación propia (self-education)), (2) the Freirean legacy, educación popular (popular education) and (3) bilingual and intercultural education promoted by academic and governmental actors.

Research limitations: Our research is limited to two case studies.

Findings: This triangulation of diverse, but entangled threats of alternative education illustrates how such bottom-up universities succeed in providing so-called “quality education” –in the sense of inclusive and equitable education, critical literacy and community empowerment opportunities, all of them considered part of the Sustainable Development Goal 4.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Montoya-Peláez, L., Mateos Cortés, L. S., & Dietz, G. (2021). Freire’s footprint on intercultural education: Comparative glances at higher education in Colombia and Mexico. Entreciencias: Diálogos En La Sociedad Del Conocimiento, 9(23). https://doi.org/10.22201/enesl.20078064e.2021.23.79338
Author Biographies

Leonardo Montoya-Peláez, Universidad Veracruzana

Maestro en antropología por la Universidad de Antioquia, Colombia. Es estudiante de doctorado en la Universidad Veracruzana y becario Conacyt. Sus líneas de investigación son: estudios interculturales, antropología de la interculturalidad, etnomusicología.

Últimas publicaciones:

  • Montoya-Peláez, L., Mateos, L.M., y Dietz, G. (2021). Freire’s longevity in intercultural education: entangled histories from Colombian and Mexican higher education. Language and Intercultural Communication, 21(4), 488-501, DOI: 10.1080/14708477.2021.1957909

Laura Selene Mateos Cortés, Universidad Veracruzana

Doctora en antropología por la Universidad de Granada, España. Profesora-investigadora titular en la Universidad Veracruzana. Sus líneas de investigación: estudios interculturales, educación superior intercultura. Es miembro del SNI nivel I.

Últimas publicaciones:

  • Dietz, G., y Mateos, L.S. (2020). Entre comunidad y universidad: Una etnografía colaborativa con jóvenes egresadas/os de una universidad intercultural mexicana. AIBR, Revista de Antropología Iberoamericana, 15(2), 273-299. DOI:10.11156/aibr.150205
  • Dietz, G., y Mateos, L.S. (2017). Innovación docente en la educación superior intercultural: notas introductorias al número especial. Entreciencias: Diálogos en la Sociedad del Conocimiento, 5(14). http://dx.doi.org/10.21933/J.EDSC.2017.E1.00
  • Mateos, L.S. (2011). La migración transnacional del discurso intercultural: su incorporación, apropiación y resignificación por actores educativos en Veracruz, México. Quito: Abya Yala.

Gunther Dietz, Universidad Veracruzana

Doctor en antropología por la Universidad de Hamburgo, Alemania. Profesor-investigador titular de la Universidad Veracruzana. Sus líneas de investigación son: estudios interculturales, educación superior intercultural. Es miembro del SNI nivel III. 

Últimas publicaciones:

  • Álvarez, A., Arribas, A., y Dietz, G. (Eds., 2020). Investigaciones en movimiento: etnografías colaborativas, feministas y decoloniales. Buenos Aires: CLACSO.
  • Villegas, I., Dietz, G., y Figueroa-Saavedra, M. (Eds., 2019). La traducción lingüística y cultural en los procesos educativos: hacia un vocabulario interdisciplinar. Xalapa, Veracruz - Ciudad de México: Editorial de la Universidad Veracruzana - Facultad de Filosofía y Letras de la UNAM.
  • Vargas-Garduño, M.L., y Dietz, G. (Eds., 2017). La interculturalidad en espacios universitarios multiculturales: voces estudiantiles de Michoacán, Puebla y Veracruz, México. Quito, Ecuador: Ediciones Abya-Yala.