Between inequality and opportunity: Monitoring educational challenges to teaching during the pandemic at UNAM

Main Article Content

Mercedes De Aguero Servín
Mario Alberto Benavides Lara
Abigail Manzano Patiño
Melchor Sánchez Mendiola

Abstract

Purpose: To identify some of the ways in which unam teachers have configured their practices in the transition to emergency remote education triggered by the COVID-19 pandemic.

Methodological design: This text presents factor analysis, internal consistency and cluster analysis of the main items of the second questionnaire on the effects of the pandemic on the work of teachers at the National Autonomous University of Mexico (UNAM).

Results: Nine factors that characterize the behavior of teachers' responses to the questionnaire were identified, and which were correlated with the profile of teachers. These factors highlight the differences presented by teachers under 40 years of age and those belonging to the Open University and Distance Education System (SUAYED) as those who are more adapted to distance work through digital technologies.

Research limitations: Given that this is an exploratory study and the context in which the questionnaire was designed and implemented, it was not possible to guarantee the statistical representativeness of the sample.

Findings: It was possible to characterize three profiles of teachers which is characterized by the tensions it presents due to the social inequalities that the pandemic has made visible as well as by the possibilities that technologies represent for the transformation of teaching practices that contribute to equity and the right to education of university students.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
De Aguero Servín, M., Benavides Lara, M. A., Manzano Patiño, A., & Sánchez Mendiola, M. (2021). Between inequality and opportunity: Monitoring educational challenges to teaching during the pandemic at UNAM. Entreciencias: Diálogos En La Sociedad Del Conocimiento, 9(23). https://doi.org/10.22201/enesl.20078064e.2021.23.79212
Author Biographies

Mercedes De Aguero Servín, CUAIEED / UNAM

Doctora en educación por la Universidad Autónoma de Aguascalientes. Subdirectora de investigación en educación y educación traslacional en la Coordinación de Universidad Abierta, Innovación Educativa y Educación a Distancia (CUAIEED) de la UNAM. Sus líneas de investigación son: docencia universitaria y formación docente.

Últimas publicaciones:

  • Sánchez-Mendiola, M., Hernández, A., Carrasco, R., Servín, M., Romo, A., Benavides Lara, M., Cazales, V., y Vergara, C. (2020). Retos educativos durante la pandemia de COVID-19: una encuesta a profesores de la UNAM. Revista Digital Universitaria, 21(3). http://doi.org/10.22201/codeic.16076079e.2020.v21n3.a12
  • Servín, M. (2020). De certezas e incertidumbres. La tecnología como una manera de crear y transformar la educación y la sociedad. Revista Digital Universitaria, 21(3). http://doi.org/10.22201/codeic.16076079e.2020.v21n3.a0

    Servín, M., Carrasco, R., López, A., Lara Gutiérrez, Y., Pompa Mansilla, M., y Hernández, A. (2019). CAPÍTULO VIII. La formación y profesionalización de las profesoras y los profesores de la UNAM para la enseñanza universitaria. En: Sánchez Mendiola, M. y Hernández, A. (Coords.). La formación docente en la UNAM. México: Editorial UNAM.

Mario Alberto Benavides Lara, CUAIEED / UNAM

Maestro en pedagogía por la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). Coordinador de investigación en educación en la Coordinación de Universidad Abierta, Innovación Educativa y Educación a Distancia de la UNAM. Sus líneas de investigación son: políticas educativas y curriculares, sociología de la educación.

Últimas publicaciones:

  • Benavides, M. (2020). Coaliciones promotoras de apoyo y corrientes de políticas en la reforma educativa 2013 de México. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 50(2). https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.2.71

Abigail Manzano Patiño, CUAIEED / UNAM

Maestra en Ciencias. Jefa de departamento de análisis estadístico en la Coordinación de Universidad Abierta, Innovación Educativa y Educación a Distancia de la UNAM. Sus líneas de investigación: métodos cuantitativos en educación y evaluación educativa.

Últimas publicaciones:

  • Martínez-González, A., Manzano-Patiño, A., García, M., Herrera-Penilla, C., Buzo-Casanova, E., y Sánchez-Mendiola, M. (2020). Perfil del estudiante con éxito académico en las licenciaturas del área de las Ciencias Biológicas, Químicas y de la Salud. Revista de la Educación Superior (RESU), 49(193). 129-152. https://doi.org/10.36857/resu.2020.193.1029
  • González, A., Manzano-Patiño, A.  García Minjares. M. Herrera-Penilla, C. Buzo-Casanova, E., y Sánchez-Mendiola, M. (2018). Grado de conocimientos de los estudiantes al ingreso a la licenciatura y su asociación con el desempeño escolar y la eficiencia terminal. Modelo multivariado. Revista de la Educación Superior (RESU). https://doi.org/10.36857/resu.2018.188.508.

Melchor Sánchez Mendiola, CUAIEED / UNAM

Doctor en ciencias, especialidad en educación en ciencias de la salud. Coordinador general en Coordinación de Universidad Abierta, Innovación Educativa y Educación a Distancia de la unam. Sus líneas de investigación son: tecnologías en educación, innovación educativa, evaluación educativa y educación médica

Últimas publicaciones:

  • Morales, G., y Sánchez-Mendiola, M. (2020). El uso del portafolio electrónico en evaluación educativa en Medicina. Revista Española de Educación Médica, 1(2).65-73https://doi.org/10.6018/edumed.445671
  • Olivares, S., Hernández, R., y Sánchez-Mendiola, M. (2020). Diseño y evaluación de un MOOC para la formación de docentes. Investigación en Educación Médica. 152-153. DOI: 10.22201/fm.20075057e.2020.36.20318