Academic advising committees and the hypermedia handwriting notes helping reflective thinking in graduated students

Main Article Content

Manuel Francisco Aguilar Tamayo
Antonio Padilla Arroyo
Gabriela López Aymes
Jorge Guerrero Barrios

Abstract

Purpose: To analyze the characteristics of hypermedia notes during tutoring by committees and to know the attributions that students give them in the accompaniment of their learning and reflection.

Methodological design: From a sociocultural discourse analysis approach, 106 hypermedia notes from 39 tutoring sessions are analyzed as a discursive genre. A focus group with students is analyzed to find out their reading practices and opinions about hypermedia notes.

Results: Hypermedia notes are structured with the use of headings and according to the development of tutoring session. Schemes, arrows, and boxes are incorporated to provide hierarchy to the text and to connect information. The students' reading strategies are analytical and are accompanied by other actions such as the comparison of their own and their tutors’ notes and reflection on their performance in the tutoring sessions. Students consider hypermedia notes as an aid for reflection and decision-making in their research.

Research Limitations: Further studies are needed to fully understand students’ reflective thinking. The study is carried out in only one postgraduate group; therefore, it is only possible to generalize in relation to the group studied.

Findings: Hypermedia notes are a cultural artifact for the mediation of thought and the formative accompaniment of the graduate student.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Aguilar Tamayo, M. F., Padilla Arroyo, A., López Aymes, G., & Guerrero Barrios, J. (2021). Academic advising committees and the hypermedia handwriting notes helping reflective thinking in graduated students. Entreciencias: Diálogos En La Sociedad Del Conocimiento, 9(23). https://doi.org/10.22201/enesl.20078064e.2021.23.77790
Author Biographies

Manuel Francisco Aguilar Tamayo, Universidad Autónoma del Estado de Morelos

Profesor Investigador Titular “B” de tiempo completo definitivo de la Universidad Autónoma del Estado de Morelos. Sus líneas de investigación son: la función de los sistemas de representación del conocimiento y los artefactos culturales en la mediación del aprendizaje y la construcción del conocimiento. Miembro del SNI, nivel I.

Últimas publicaciones:

  • Aguilar, M. F., y Moreno, N. (2017). Didáctica de la tutoría con soporte hipermedia. Inventio. 29(13), 21-30. Recuperado de http://inventio.uaem.mx/index.php/inventio/article/view/162/819
  • Escobar, S., y Aguilar, M. F. (2020). El estudio crítico de las imágenes. Visualidades en disidencia en el movimiento magisterial en Chiapas. Discurso Visual, 45, 143-154. Recuperado de http://www.discursovisual.net/dvweb45/PDF/16_El_estudio_critico_de_las_imagenes_Visualidades_en_disidencia_en_el_movimiento_magisterial_en_Chiapas.pdf
  • Moreno, N., Aguilar, M. F., Angulo, R. G., y Ramírez, J. C. (2019). Análisis de la resolución de problemas de hidrostática en el bachillerato. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias (REEC). 18(1), 274-297. Recuperado de http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen18/REEC_18_1_13_ex1261.pdf.

Antonio Padilla Arroyo, Universidad Autónoma del Estado de Morelos

Profesor Investigador Titular “B” de tiempo completo definitivo de la Universidad Autónoma del Estado de Morelos. Sus líneas de investigación son: estudios culturales, actores, representaciones, instituciones y prácticas educativas. historia de la lectura y la escritura y sus artefactos materiales y simbólicos. Miembro del SNI, nivel II.

Últimas publicaciones:

  • Padilla, A. (2020). Meditaciones teóricas y metodológicas para el estudio de los procesos histórico-culturales, En J. M. Flores, L. Huerta-Charles y O. A. Bravo, Las ciencias sociales: Al otro lado del discurso neoliberal (pp. 29-45). Colombia y México: Universidad de Tijuana / Universidad Icesi.
  • Padilla, A. (2019). Debates en torno a la educación religiosa y la educación laica en el estado de Chiapas (1882-1940): del crepúsculo a la alborada educativa. En A. Arredondo, La educación laica en México: estudios en torno a sus orígenes (pp. 319-356). México: Universidad Autónoma del Estado de Morelos / Bonilla Artigas Editores.
  • Padilla, A. (2017). Una mirada desde la complejidad: biopolítica, cuerpos anormales, educación especial y educación correctiva. En A. Padilla y A. Yarza de los Ríos, Configuraciones y estudios en los márgenes: cuerpos con discapacidad, cuerpos insumisos (pp. 23-41). México: Universidad Autónoma del Estado de Morelos / Juan Pablos Editor.

Gabriela López Aymes, Universidad Autónoma del Estado de Morelos

Profesora Investigadora Titular “B” de tiempo completo definitivo de la Universidad Autónoma del Estado de Morelos.  Sus líneas de investigación son: altas capacidades, atención a la diversidad y aprender a pensar. Miembro del SNI, nivel I.

Últimas publicaciones:

  • López-Aymes, G., Acuña, S.R., y Ordaz, G. (2020). Resilience and Creativity in Teenagers with High Intellectual Abilities. A Middle School Enrichment Experience in vulnerable Contexts, Sustainability, 12(7670). DOI: https://doi.org/10.3390/su12187670
  • Acuña, S. R., y López-Aymes, G. (2018). Comunicación, aprendizaje y mediación. Madrid: Fragua.
  • López-Aymes, G., y Acuña, S. R. (2017). Altas capacidades intelectuales: características cognitivas, de creatividad y motivación. En G. López-Aymes, A. J. Moreno, A. Montes-de-Oca-O’Reilly y L. Manriquez, Atención a la Diversidad y Educación Inclusiva. Cuestiones teóricas y prácticas (pp.183-211). México: Fontamara.

Jorge Guerrero Barrios, FES Iztacala / UNAM

Profesor de Carrera Asociado "C" de tiempo completo de la Facultad de Estudios Superiores Iztacala, Universidad Nacional Autónoma de México. Sus líneas de investigación son: Aprendizaje conceptual en ciencia mediado con aplicaciones digitales. Autor de correspondencia.

Últimas publicaciones: 

  • Guerrero, J. (2019). Papel de la investigación en la producción de conocimiento en la Psicología como ciencia. Registro Acumulativo, II (2). pp-16-21. Recuperado de: https://8adade6d-aeef-43a2-bcc5-00c2530ff0a3.filesusr.com/ugd/116fd7_fa3221764f3f49649e6fd4ff5f2197ba.pdf
  • Guerrero, J., y Faro, T. (2019). Construcción de hipertextos en la educación superior. AA.VV. Saberes de la psicología: entre la teoría y la práctica. Vol. III. (pp. 123-156) México: UNAM, FES Iztacala.
  • Delgado, U., Guerrero, J., Martínez, F. G., y Velarde (2017) La intervención educativa desde el modelo de campo Interconductual: algunos datos iniciales. En J.J. Irigoyen, K.F Acuña, y M. Jiménez. Aportes conceptuales y derivaciones tecnológicas en Psicología y Educación (pp.85-101). Hermosillo: Qartuppi. DOI: http://doi.org/10.29410/QTP.17.01