The Evolutionary Psychology and the idea of the unity of sciences

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Jonatan García Campos

Abstract

Purpose: To critically evaluate one of the ideas of Evolutionary Psychology (EP), namely, the idea that with the architecture of the mind and the methodology of this kind of psychology, a theoretical bridge can be built between the natural sciences and the social sciences.

Methodology: Philosophy’s own method is followed.

Results: The idea of the unity of sciences originating from EP is problematic.

Limitations: In future studies, specific EP aspects must be evaluated to know its feasibility and it will be necessary to examine other theoretical projects that attempt the unity of science.

Main findings: EP’s attempt to unite the natural and social sciences is questioned because: 1) its vision of evolution is debatable, and 2) the current social studies about cognition are hardly compatible with EP.

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How to Cite
García Campos, J. (2019). The Evolutionary Psychology and the idea of the unity of sciences. Entreciencias: Diálogos En La Sociedad Del Conocimiento, 7(21). https://doi.org/10.22201/enesl.20078064e.2019.21.68275

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Author Biography

Jonatan García Campos, Universidad Juarez del Estado de Durango

Profesor Investigador de Tiempo Completo en el Instituto de Ciencias Sociales de la Universidad Juárez del Estado de Durango. Es miembro del SNI nivel 1. Sus líneas de investigación son: estudios sobre evolución y cognición, la epistemología contemporánea, las teorías del razonamiento y la racionalidad, así como la filosofía e historia de la psicología.

Últimas publicaciones:

  • García-Campos, J. (2018). Filosofía de la psicología. Un acercamiento histórico. México: Colofón – UJED. 

  • García, J., Hernández, P., Martínez, M., y Soto, R. (2018). Clases naturales en la neurociencia cognitiva: la controversia continúa. Metatheoria. Revista de Filosofía e Historia de la Ciencia, 8(2), 37-50. 

  • García, J., y Sarabia, S. (2019). ¿Qué es un contexto para las teorías cognitivas del razonamiento? Crítica. Revista Hispanoamericana de Filosofía, 51(151), 85-115.