Social determinants and state of dentition in schoolchildren in San Felipe del Progreso, Mexico State

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Eveline Contreras Huerta
Cristina Sifuentes Valenzuela
Javier de la Fuente-Hernández
Laura Susana Acosta-Torres
María del Carmen Villanueva Vilchis

Abstract

Introduction: Social determinants are the social conditions under which individuals develop. There is association between some oral problems and the inequitable economical distribution. Objective: To identify the association among some social determinants and caries experience of children from San Felipe del Progreso. Methods: Cross-sectional study. 83 children from 6 to 12 years were selected and they answered a sociodemographic questionnaire. Caries experience was evaluated following the WHO criteria. Descriptive measures were obtained from sociodemographic variables and the ANOVA test was applied for the mean of DMFT/dmft in each socioeconomic level. Results: 47.0% of the population belongs to the lower class, presenting a higher mean of decayed teeth (4.53±2.57) and 33.3% of the children with regular hygiene. Conclusions: It was found a higher mean of decayed teeth within the lowest socioeconomic levels as well as in the basic scholar levels of the parents.

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How to Cite
Contreras Huerta, E., Sifuentes Valenzuela, C., de la Fuente-Hernández, J., Acosta-Torres, L. S., & Villanueva Vilchis, M. del C. (2017). Social determinants and state of dentition in schoolchildren in San Felipe del Progreso, Mexico State. Entreciencias: Diálogos En La Sociedad Del Conocimiento, 3(6). https://doi.org/10.21933/J.EDSC.2015.06.100
Author Biographies

Eveline Contreras Huerta, Universidad Nacional Autónoma de México

Cirujano dentista. Universidad Nacional Autónoma de México. 

Cristina Sifuentes Valenzuela, Universidad Nacional Autónoma de México

Secretaria Académica de la Facultad de Odontología de la Universidad Nacional Autónoma de México. Líneas de investigación: Uso de las NTIC (nuevas tecnologías de la información y de la comunicación) a través del diseño, elaboración y uso didáctico de modelos 2d y 3d para el aprendizaje de la anatomía y fisiología de cráneo y cabeza. La calidad de vida vinculada con la salud bucal. Evaluación de programas académicos para evaluar la calidad educativa de las instituciones.

Javier de la Fuente-Hernández, Universidad Nacional Autónoma de México

Director de la Escuela Nacional de Estudios Superiores-Unidad León, Universidad Nacional Autónoma de México. Líneas de investigación: Modelos 3D para la enseñanza de la odontología. Salud bucal. Odontología preventiva. Calidad de vida. Salud pública. 

Laura Susana Acosta-Torres, Universidad Nacional Autónoma de México

Responsable de la Licenciatura en Odontología de la Escuela Nacional de Estudios Superiores-Unidad León, Universidad Nacional Autónoma de México. Líneas de investigación: Síntesis de Poli para uso odontológico. Caracterización físicoquímica de biomateriales. Evaluación del efecto citotóxico de biomateriales. Análisis del efecto antifúngico de resinas acrílicas para bases de dentadura.

María del Carmen Villanueva Vilchis, Universidad Nacional Autónoma de México

Profesora de Carrera Titular A de Tiempo Completo del Departamento de Salud Pública y Comunitaria, Escuela Nacional de Estudios Superiores Unidad León, Universidad Nacional Autónoma de México. Líneas de investigación: Determinantes psicosociales de la salud oral. Promoción y educación para la salud oral.