DESIGN OF HEALTH EDUCATION-COMMUNICATION STRATEGY FOR STRESS MANAGEMENT IN UNIVERSITY STUDENTS

Main Article Content

Rosa Nury Zambrano Bermeo
Germán David Suarez Piraban
Yerly Johanna Lasso Sepulveda
Karen Julieth Portilla Cornejo
Catalina Estrada González

Abstract

Introduction: university life is determined by a variety of stressors such as the demands of educational activities, expectations to achieve good grades, limited time to solve them and little interaction with social groups. Objective: to design an educommunicative strategy on health for the prevention of stress in university students. Methodology: methodological study of the design of an educommunicative strategy, using the Design thinking method. Results: it was evidenced that the lack of methods to control stress, the inadequate balance of time between work and leisure, and the inadequate balance to prevent fatigue, were the main findings related to stress management, from there, the creation of relevant content for the creation of a podcast, as an educommunicative proposal. Conclusion: the designed podcast becomes an educational and communicational bet that seeks to reach a young audience, which is in constant interaction with digital media, which determines a relevant means to address issues of interest in a preventive and responsible way with the self-care of mental health.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Zambrano Bermeo, R. N., Suarez Piraban , G. D. ., Lasso Sepulveda, . Y. J. ., Portilla Cornejo, K. J. ., & Estrada González, C. (2024). DESIGN OF HEALTH EDUCATION-COMMUNICATION STRATEGY FOR STRESS MANAGEMENT IN UNIVERSITY STUDENTS . CuidArte Journal, 13(25). https://doi.org/10.22201/fesi.23958979e.2024.13.25.84652

References

(1). Estrada-Araoz EG, Gallegos-Ramos N, Mamani-Uchasara H, Huaypar-Loayza K. Actitud de los estudiantes universitarios frente a la educación virtual en tiempos de la pandemia de COVID-19. Rev. Bras. Educ. Camp [Internet] 2020. [Consultado abril de 2022];5, e10237:1-19. doi: https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e10237

(2). Castillo-Ávila IY, Barrios-Cantillo A, Alvis-Estrada LR. Estrés académico en estudiantes de enfermería de Cartagena, Colombia. Investigación en Enfermería: Imagen y Desarrollo. [Internet] 2018. [Consultado marzo de 2022]; 20(2): 1-11. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=145256681002

(3). Restrepo JE, Sánchez OA, y Castañeda-Quirama T. Estrés académico en estudiantes universitarios. Psicoespacios. [Internet]. 2020. [Consultado abril de 2022]; 14(24): 17-37. doi: https://doi.org/10.25057/21452776.1331

(4). Cassaretto M, Vilela P, Gamarra L. Estrés académico en universitarios peruanos: importancia de las conductas de salud, características sociodemográficas y académicas [Internet] 2021 [Consultado septiembre de 2022]. Liberabit, 27(2): 1,18. doi: https://dx.doi.org/10.24265/liberabit.2021.v27n2.07

(5). Silva-Ramos M, López-Cocotle JJ. y Meza-Zamora ME. Estrés académico en estudiantes universitarios. Investigación y Ciencia. [Internet] 2020. [Consultado abril de 2022]; 28 (79): 75-83. Disponible en: https://www.redalyc.org/jatsRepo/674/67462875008/html/index.html

(6). Huremović D. Mental Health of Quarantine and Isolation. In: Huremović, D. (eds) Psychiatry of Pandemics. Springer, Cham. Croat Med J. 2019. p 95-118. doi: 10.3325/cmj.2020.61.306

(7). OPS. La pandemia por COVID-19 provoca un aumento del 25% en la prevalencia de la ansiedad y la depresión en todo el mundo. [Internet] 2022. [Consultado abril de 2022] Disponible en: https://www.paho.org/es/noticias/2-3-2022-pandemia-por-covid-19-provoca-aumento-25-prevalencia-ansiedad-depresion-todo

(8). Ministerio de Salud y Protección Social. Las cifras en la salud mental en pandemia. Boletín de prensa 761- Julio 15 de 2021. [Consultado abril de 2022] Disponible en: https://www.minsalud.gov.co/Paginas/Las-cifras-de-la-salud-mental-en-pandemia.aspx#:~:text=%22En%20promedio%20el%2088,5,psicoactivas%22,%20se%C3%B1al%C3%B3%20la%20funcionaria

(9). Alania-Contreras RD., Llancari-Morales RA., Rafaele-de la Cruz M., Dayan-Ortega DI. Adaptación del Inventario de Estrés Académico SISCO SV al contexto de la crisis por COVID-19. [Internet] 2020. [Consultado abril de 2022] Socialium, 4(2), 111–130. doi: https://doi.org/10.26490/uncp.sl.2020.4.2.669

(10). Johnston D., Rockhill C, Pastore D. The Effectiveness of Podcasts in Sport Management Education Part Two: A Qualitative Analysis. Journal of Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Education. [Internet] 2021. [Consultado abril de 2022]; 29: 1003385. doi: https://doi.org/10.1016/j.jhlste.2021.100338

(11). Lugo-Muñoz MDM, Lucio-Villegas E. La metodología Desing Thinking para la innovación y centrada en la persona. En: Cobos-Sanchiz D, López-Meneses E, Molina-García L, Jaén-Martínez A y Martín-Padilla AH. Claves para la innovación pedagógica ante los nuevos retos: respuestas en la vanguardia de la práctica educativa. Quinta edición, Octaedro. 2021. P 866-877 . Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/348657912_La_metodologia_Design_Thinking_para_la_innovacion_y_centrada_en_la_persona

(12). Doorley S., Holcomb S., Klebahn P., Segovia K., Utley J. Desing Tinking Bootleg. California: D.School. Institute of Desing al Stanford. [Internet] 2018. [Consultado abril de 2022]. Disponible en: https://dschool.stanford.edu/resources/design-thinking-bootleg

(13). Pender-Nola J., Carolyn L. Murdaugh, and Mary Ann. Parsons. Health Promotion in Nursing Practice / Nola J. Pender, Carolyn L. Murdaugh, Mary Ann Parsons. 5th ed. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall, 2006. Print.

(14). Andrade RF, Páez-Paredes M. El podcast como herramienta de retroalimentación en la evaluación de actividades virtuales. Revista. Mendive [Internet]. 2021, [consultado 4 de abril de 2023],19(1): 16-29. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962021000100016&lng=es&nrm=iso

(15). Schuman-Olivier Z., Trombka M., Lovas DA., Brewer JA., Vago DR., Gawande, R. et al. Mindfulness and behavior change. Harvard Review of Psychiatry, [Internet] 2020 [Consultado septiembre de 2022]; 28(6): 371–394. doi: https://doi.org/10.1097/HRP.0000000000000277

(16). Morones- Padilla SG, Carrillo-Chávez AM, Hernández-Hernández MR, Álvarez-Monterrubio AJ. Síndrome de Burnout en estudiantes de enfermería de nivel superior. Enfoques [Internet] 2022 [consultado 4 de abril de 2023];4(1):299-311. doi: https://doi.org/10.24267/23898798.899

(17). Flores–Huilcatona NS, Martínez-García. D. Uso de nuevas tecnologías en tiempos de pandemia en la formación de los estudiantes de enfermería de la Universidad Técnica de Ambato. Enferm. Investig [Internet] 2021. [consultado 4 de abril de 2023]; 6 (4):19-29 doi: https://doi.org/10.31243/ei.uta.v6i4.1200.2021

(18). Juárez-Rivera V, Barojas-Payan E, Medina-Cervantes J, Villafuerte- Díaz R, Juárez-Rivera O. Podcast como recurso educativo en la impartición de una materia en ingeniería. CTES [Internet]. 2022 [consultado 4 de abril de 2023];9(17). Disponible en: https://www.ctes.org.mx/index.php/ctes/article/view/771

(19). Marcos-Gómez CE, Valhondo-Crego JL. "made in podcasting", un proyecto piloto del grupo de innovación docente IN/ON para educomunicadores en la universidad. En: Figuereo JC. Digitalización de comunicación: sistemas, brechas, alfabetización y educomunicación 1 edición, Egregius editores. 2020. p 13-30

(20). Carson L., Hontvedt M., Lund A. Student teacher podcasting: Agency and change. Lear, Cult Soc Interact [Internet]. 2021. [Consultado noviembre de 2022]. 29:1-13. doi: https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2021.100514

(21). Arias-Palomeque MY, Herramientas educomunicativas para fortalecer la educación virtual en contextos de pandemia. MAMAKUNA [Internet] 2020. [Consultado abril de 2022]; (17):37-47. Disponible en: https://revistas.unae.edu.ec/index.php/mamakuna/article/view/507/502

(22). Martínez-Riera, JR., Avilés-González, CI., Zambrano-Bermeo, RN.; Curcio F., González-Correa, JA.; Estrada-González C., et. al. Educational Strategies to Promote Adherence to Treatment in Patients with Cardiovascular Disease. Int. J. Environ. Res. Public Health [Internet] 2022. [Consultado julio de 2023]; 19,9841. doi: https://doi.org/10.3390/ijerph19169841