Breaking new ground: research as promoter of disciplinary developmen

Main Article Content

María Mercedes Arias Valencia

Abstract

Introduction. The thematic framework proposed by the journal intends to develop the theme of research and its importance as promoter of disciplinary development. The leadership in research will be sustained through my biography and accomplishments, making a brief description of how I got it. Body. Moving around in the midst of cultural and contextual limitations, I was trained and have constantly learned from the Embera Indians of Antioquia, from the research projects and from the journey between teaching, researching, acting and teaching again. Becoming a "researcher" and making it part of our lives requires distancing ourselves from positions and routines, overcoming constant obstacles and assuming great challenges. Conclusion. The comprehensive paradigm allows us to learn different complex phenomena that an approach based on methodological monism does not solve. Researching implies creative acts and contributes from solid foundations, to the disciplinary development and in lasting form to the care of life and health.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Arias Valencia, M. M. (2020). Breaking new ground: research as promoter of disciplinary developmen. CuidArte Journal, 9(18.1). https://doi.org/10.22201/fesi.23958979e.2020.9.18.1.77573

Citas en Dimensions Service

References

(1). Arias MM, Gavira DL. La investigación cualitativa: un acto creativo por la enfermería. av. enferm [Internet] 2014; 32 (2): 280-291. Disponible en: https://bit.ly/2I8ludM

(2). Pessoa F. El libro del desasosiego. Barcelona: Quaderns Crema S.A.; 2018.

(3). Alcaraz GM, Arias MM, Gálvez AC. Para calentar brazo. Maternidad e infancia en el pueblo embera 1985-1986. Antioquia, Colombia: Universidad de Antioquia; 2011.

(4). Arias MM. Experiencia de interacción en trabajo de campo en una zona rural colombiana. Invest Educ Enferm [Internet] 2010; 29 (1):126 –30. Disponible en: https://bit.ly/3p4vwxo

(5). Wolcott H. Writing up qualitative research better. Qual Health Res [Internet] 2002; 22(2): 150-162. DOI: 10.1177 / 1049732302012001007

(6). Zuleta E, Ospina W. Elogio de la dificultad y otros ensayos. Cali: Fundación Estanislao Zuleta; 1994.

(7). Castiel LD. A medida do possível: saúde, risco e tecnobiociências. Brasil: Fiocruz; 1999.

(8). Vasconcelos EM. Complexidade pesquisa insterdisciplinar – epistemologia e metodologia operativa. Petrópolis: Vazes; 2002.

(9). De la Cuesta C. Formación para la práctica de investigación cualitativa: algo más que retocar programas. Enferm Clin [Internet] 2004; 14 (2):11-116. DOI: https://doi.org/10.1016/S1130-8621(04)73867-X

(10). Medina JL. La deconstrucción o desaprendizaje: aproximación conceptual y notas para un método reflexivo de generación de nuevos saberes profesionales. Educare [Internet] 2003; 1 (1). Disponible en: https://bit.ly/3n9IvfR

(11). De la Cuesta C. El yo indagador. En: Memorias de la VII Conferencia Iberoamericana de Educación en Enfermería: necesidades, tendencias y desafíos; Antioquia: Universidad de Antioquia; 2003.

(12). Arias MM, Betancurth DP. La experiencia de formación en investigación cualitativa. Rev. Fac. Nac. Salud Pública [Internet] 2015; 33 (S1): S49-S51. Disponible en: https://bit.ly/351L6SE

(13). Arias MM, López MV, Jaramillo DE. Teaching research: the experience in the collective health master program at the university of Antioquia. Rev Latino-am Enfermagen [Internet]. 2007; 15 (3): 487-492. Disponible en: https://bit.ly/32gLaMB

(14). Arias MM. La triangulación metodológica: sus principios, alcances y limitaciones. Invest. Educ. Enferm [Internet] 2000; 18 (1):13-26. Disponible en: https://bit.ly/3p40fLl

(15). Arias MM, Giraldo CV. El rigor científico en la investigación cualitativa. Invest. Educ. Enferm. [Internet] 2011; 29 (3): 500-514. Disponible en: https://bit.ly/2HZJEaR

(16). Molina RD. Enfermeras mujeres con mayúsculas. España: Molina Moreno Editores; 2019

(17). Arias MM. Reproducción y cultura: pervivencia y perspectiva de futuro de las etnias de Antioquia – Colombia. [Tesis doctoral]. Rio de Janeiro: Escuela Nacional de Salud Pública Sergio Arouca, Fundação Oswaldo Cruz, 2002. Disponible en: https://bit.ly/3jWOen2

(18). Almeida N. Complejidad y transdisciplinariedad en el campo de la salud colectiva: evaluación de conceptos y aplicaciones. Salud Colec 2006; 2(2):123-146