Diagnosis on Competences in Research of Nursing Students

Main Article Content

Javier Alonso Trujillo
Leticia Cuevas Guajardo
Abraham Alonso Ricardez

Abstract

Research competencies include values and attitudes, cognitive skills and procedural skills. The teacher must be a facilitator of learning. Objective. Analyze the main competences in quantitative research that, during six forums of scientific diffusion, students of Nursing developed in a higher education institution in Mexico. Methodology. Observational, cross sectional, prospective and analytical study. Information units; summaries integrated into the memories of research forums. Sample. 198 abstracts of research works included in the memories of forums XVII to XXII. Results. The competence to work in a team is well developed in the students, because in most cases the teams are made up of 3, 4 or 5 students. 47% of the works synthesized their study well. 61.1% of the works used specialized software. 68.7% with a quantitative approach, 31.3% qualitative, 89.9% without intervention, 40.4% sample sizes greater than 30 units of study, 89.4% non-probability sampling, 20.2% applied hypothesis testing, 15.7% correctly interpreted the “p” value and 88.9% was consistent objective, results and conclusions. Conclusions. Team work predominates, cognitive skills are deficient and procedural skills, related to the methodology and the use of specialized software, are barely sufficient. A tendency towards the use of simple designs was observed, without interventions, with scarce procedures that allow statistical inference, omission of hypothesis tests and incorrect interpretations of statistical concepts important for data analysis.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Alonso Trujillo, J., Cuevas Guajardo, L., & Alonso Ricardez, A. (2020). Diagnosis on Competences in Research of Nursing Students. CuidArte Journal, 9(17). https://doi.org/10.22201/fesi.23958979e.2020.9.17.72755

Citas en Dimensions Service

Author Biographies

Javier Alonso Trujillo, Universidad Nacional Autónoma de México - Facultad de Estudios Superiores Iztacala

Profesor titular “B” de tiempo completo, Facultad de Estudios Superiores Iztacala, UNAM.

Leticia Cuevas Guajardo, Universidad Nacional Autónoma de México - Facultad de Estudios Superiores Iztacala

Doctora en Educación. Profesor Titular “C” TC, de la carrera de enfermería de la FES Iztacala. UNAM

Abraham Alonso Ricardez, Universidad Nacional Autónoma de México - Facultad de Estudios Superiores Iztacala

Profesor de asignatura "A" de la carrera de enfermería de la FES Iztacala. UNAM

References

(1) Orellana YA, Sanhueza AO. Competencias en Investigación en Enfermería. Cienc Enferm. 2011;17(2):9–17.

(2) Valles MA. Formación en competencias y certificación profesional. Primera. México: Coordinación de Humanidades. Centro de Estudios sobre la Universidad. Universidad Nacional Autónoma de México, IISUE; 2015. p 204

(3) Thompson LM, et al. Development of Quantitative Research Skills Competencies to Improve Doctor of Philosophy Nursing Student Training. J Nurs Educ. 2018;57(8):483–8.

(4) Facultad de Estudios Superiores Iztacala. UNAM. Perfil de Ingreso y Egreso de la Carrera de Enfermería [Internet]. 2018 [Consultado 15 octubre 2018]. Disponible en: https://bit.ly/2NQcBWl

(5) Lara BA, et al. Programa del módulo de Metodología de la investigación en Enfermería. FES Iztacala, UNAM; 2006.

(6) Tapia PD, et al. Programa del módulo Investigación en enfermería. UNAM, Campus Iztacala; 2006.

(7) Alonso TJ, Valadez DD, Carrasco YM, Guzmán GAL. Aprendizaje experiencial aplicado al proceso enseñanza-aprendizaje de Estadística Inferencial. Experiencia docente. In Puebla, México: Facultad de Ciencias Físico Matemáticas de la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla; 2016.

(8) Rodríguez EF. Aprendizaje experiencial, investigación-acción y creación organizacional de saber: la formación concebida como una zona de innovación profesional. Rev Electrónica Interuniv Form Profr. 2009;12(3):3.

(9) Díaz F. Enseñanza situada: Vínculo entre la escuela y la vida. México: McGraw-Hill; 2006. p 191.

(10) Hernández M, Gómez B, Becerril L, Rojas A. Cuidados de la Salud: paradigma del personal de enfermeros en México-La reconstrucción del camino. Esc Anna Nery Rev Enferm. 2009;13(2):287–96.

(11) Hernández CJ, Ponce RA, Moreno BP, Castañeda BA. Desarrollo de competencias para la investigación en estudiantes de educación superior: Una experienciaa en México. Rev Cognosis Rev Filos Let Cienc Educ. 2018;III(1):43–50.

(12) Rivera HM, Arango PL, Torres VK, Salgado BR, García GMF, Caña DL. Competencias para la investigación. Desarrollo de habilidades y conceptos. Trillas / Universidad Simón Bolivar; 2009. p 159.

(13) Medina GI. Competencias en investigación en estudiantes de la licenciatura en Enfermería de la FES-I UNAM. [Tesis de Licenciatura]. FESI: UNAM; 2014.

(14) Cuevas GL, Guillén CD, Martinez CJL, Ortiz LGG, Rocha RVE. Competencias en Investigación desarrolladas por un grupo de estudiantes de Enfermería. Cuid El Arte Cuid. 2012;1(2):14–21.

(15) Cuevas GL, Guillén CD, Martínez CJL, Ortiz LGG, Rocha RVE. Las competencias en investigación como puentes cognitivos para un aprendizaje significativo. Razón Palabra [Internet]. 2011;16(77). Disponible en: https://bit.ly/3azTl9d

(16) Supo J. Cómo validar un instrumento. Arequipa, Perú: Bioestadístico.com; 2013.

(17) Elsevier. Ethics in Research and Publication [Internet]. 2009. Disponible en: https://bit.ly/3ayMzjX

(18) Landero HR, González RMT. Estadística con SPSS y metodología de la investigación. México: Trillas; 2009. p 335-385.

(19) Alonso TJ, Cuevas GL, Alonso RA. Uso del ritual de la significancia estadística y su impacto sobre el aprendizaje de la misma. Cuidarte. 2017; 6(12):16. DOI:http: //dx.doi.org/10.22201/fesi.23958979e.2017.6.12.69127