Cognitive and process skills ins screening for cervico-uterine cancer

Main Article Content

Ana Lorena Ordoñez Monroy
Javier Alonso Trujillo
Lixy Dennis Cruz Martínez

Abstract

Introduction.The purpose of screening for cervico-uterine cancer is to identify women who have the disease of show precursors of it. Cervico-uterine is the second most frequent cause of death in Mexican women. Improper sampling or measurement will negatively affect the sensibility and specificity of the screening. As this screening is carried out by the nursing staff, it is necessary that schools teach prospective nurses the necessary cognitive and process skills that will allow them to perform this task with the utmost efficiency.Objective. To evaluate and correlate the level of the cognitive and process skills that are involved when teaching the topic “Screening for Cervico Uterine Cancer” to nursing students. Methodology. Prospective,observational, cross-sectional, and analytical relational study using non-probabilistic cluster sampling. Results: The average level of cognitive skills was 3.66 points (with 95% confidence: 3.36 to 4.12) out of a maximum of 10 points, whereas the average level of process skills was 9.31 points (with 95% confidence: 9.18 to 9.43) out of 10. No significant correlation was found between the two skills (r=0.082, p=0.459). Conclusion. Subjects demonstrated cognitive skills that could be characterized as deficient,unlike their demonstrated process skills. The absence of a significant correlation between the skills indicates that, while students carry out the screening efficiently, they lack crucial cognitive skills involving the fundamentals of such a screening.   

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Ordoñez Monroy, A. L., Alonso Trujillo, J., & Cruz Martínez, L. D. (2019). Cognitive and process skills ins screening for cervico-uterine cancer. CuidArte Journal, 8(15), 6–16. https://doi.org/10.22201/fesi.23958979e.2019.8.15.69153

Citas en Dimensions Service

References

(1) DOF: Diario Oficial de la Federación [Internet]. México: DOF; 1994 [última actualización en 2007, consultado 17 oct. 2017]. NOM-014-SSA2-1994, Para la prevención, detección, diagnóstico, tratamiento, control y vigilancia epidemiológica del cáncer cérvido uterino; 1-19 Disponible en: https://bit.ly/2sJzVbA

(2) OMS: Organización Mundial de la Salud [Internet]. Washington DC: OMS; 2016 [consultado 18 Oct. 2017]. Control integral del cáncer cervicouterino: guía de prácticas esenciales, 2ª ed. 1-194. Disponible en: https://bit.ly/2k0pCvl

(3) Gob.mx [Internet]. México: Secretaria de salud; 2015 [consultado 18 Oct. 2017]. Información estadística: Estadísticas de Cáncer de Mama y Cáncer Cerviño Uterino [aprox. 3 pantallas]. Disponible en: https://bit.ly/2GXSoZT

(4) Ramos G, Díaz MC, Rodríguez JR, Domínguez FG. Citología Cervical satisfactoria: extendido exocervical circular comparado con longitudinal. Rev Med Inst Mex Seguro Soc [Internet]. 2014 [consultado 19 oct. 2017]; 52 (6): 696-703. Disponible en: https://bit.ly/2SAC3mr

(5) Cámara de Diputados del H. Congreso de la Unión [Internet]. México; 2010 [consultado 16 oct. 2017]. Ley Federal de Protección de datos personales en posesión de particulares; 1-18. Disponible en: https://bit.ly/1vauawz

(6) National Institutes of Health [Internet]. Comisión Nacional para la Protección de los sujetos humanos de investigación biomédica y comportamental; 1979 [consultado 19 oct. 2017]. Informe Belmont: Principios y guías éticos para la protección de los sujetos humanos de investigación; 1-12. Disponible en: https://bit.ly/1CW1hs7

(7) UNAM: Universidad Nacional Autónoma de México [Internet]. México: UNAM; 2014 [consultado 01 Oct. 2017]. Disponible en: https://bit.ly/2GxTyxf

(8) Álvarez AC. ¿Qué sabemos de la relación entre la teoría y la práctica en la educación? Revista iberoamericana de la educación [Internet]. 2012 [consultado 01 Oct. 2017]; 60 (2). Disponible en: https://bit.ly/2SuAvLz

(9) Fundación UNAM [internet]. México: fundación UNAM; 2013 [consultado 01 Oct. 2017]. Disponible en: https://bit.ly/2GAqYLI

(10) BlueBBVA [Internet]. México: bluemagazine; 2016 [consultado 02 Oct. 2017]. Disponible en: https://bit.ly/2NyYFRy

(11) Facultad de medicina de la UNAM [Internet]. México. Departamento de integración de ciencias médicas; [consultado 18 Oct. 2017]. Citología cervical; 1-16. Disponible en: https://bit.ly/2SGUZ2M

(12) Fundación UNAM [internet]. México: fundación UNAM; 2013 [consultado 01 Oct. 2017]. Disponible en: https://bit.ly/2DxODZN

(13) Vargas MR. Diseño curricular por competencias. [Internet]. 1ª ed. México: ANFEI; 2008. [Consultado 06 Oct. 2017]. Disponible en: https://bit.ly/2h72CeN

(14) Valles A. Formación en competencias y certificación profesional. 1ª ed. México: Iisue; 2014.

(15) Loustalot LM, Espinosa RR, Blas RI, Vite PG, Jerezano RO. Manual de procedimientos para la toma de la muestra de citología cervical. [Internet]. 1ª ed. México; 2006. [Consultado 18 Oct. 2017]. Disponible en: https://bit.ly/1QoGzhq