Factors that influence university students in choosing professional nursing roles

Main Article Content

Karen Yael Alcántara Ruiz
José Francisco Bataz Zamora
Sandra De la Cruz Medina
Brenda Ferrer Alvarado
Susana Rosario Lira Medina
Alexis Isaac Valle Bravo

Abstract

Introduction: In Mexico, a degree in nursing opens the door to a wide array of jobs. However, graduates are more interested in jobs relating to assistance, leaving aside other roles (teaching, research, and administration). Goal: To identify the main factors that lead nursing students to choose one professional role over another. Methodology:Quantitative, non-experimental, correlational cross-study conducted at the Iztacala Faculty of Higher Studies, National Autonomous University ofMexico. The sample consisted of 100 undergraduate students selected randomly. Subjects completed a mixed self-administered questionnaire. Data were analyzed using the statistical software SPSS, version 24. Reliability was determined using Crombach's alpha (0.69). Results: 65% of the student body would like a job involving assistance for reasons relating to skills. Those prefering a research role gave as reasons for their decision accessibility to postgraduate studies (48%) and the possibilityof contributing scientifically and technologically to the profession (55%). Regarding the teaching role, the main factor for choosing this path wasinterest in training future professionals (45%, 0.125). 30% of students expressed disinterest in the administrative role. Discussion and conclusions: The assistance role clearly dominates the program of study, leading to students developing the skills necessary for its execution without learning about the teaching, administrative, and research roles.   

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Alcántara Ruiz, K. Y., Bataz Zamora, J. F., De la Cruz Medina, S., Ferrer Alvarado, B., Lira Medina, S. R., & Valle Bravo, A. I. (2018). Factors that influence university students in choosing professional nursing roles. CuidArte Journal, 7(13). https://doi.org/10.22201/fesi.23958979e.2018.7.13.69146

References

(1) Rubio DS. Profesionalización de enfermería en México. Revista Mexicana de Enfermería Cardiológica. 2010; Vol. 18 (1-2): 4-6

(2) González CE, Arras VA, Moriel CL. La profesionalización en enfermería hacia una estrategia de cambio. Tecnociencia. 2012; Vol. 6 (1): 1-7.

(3) Buitrago EM. Razones para estudiar enfermería y dudas sobre la profesión, Investigación en enfermería: Imagen y desarrollo. 2008; Vol. 10 (1): 21-38.

(4) León SP, Loboa RN. Rol del profesional de enfermería en la coordinación de los planes de salud territorial. Salud UIS. 2015; Vol. 47 (3): 1-11.

(5) Méndez MA, López DM. La teoría de los roles en el contexto de la Enfermería. Granada. Index de Enfermería. 2009; Vol.18 (4): 113-129.

(6) Luengo CEM, Sanhueza OA. Formación del licenciado en enfermería en América Latina. Aquichan. 2016; Vol.16 (2): 240-255.

(7) Pérez CL, Muggenburg RM, Ortiz AP. Egresados de la Escuela Nacional de Enfermería y Obstetricia (UNAM) Calidad de la formación. Revista de Enfermería y Obstetricia ENEO UNAM. 2010; Vol.7 (3): 46-54.

(8)Sepúlveda JM, Maya AR. Vivencia del rol docente clínico de enfermeras de hospitales del sur de chile. Ciencia y Enfermería. 2016; Vol.22 (1): 100-118.

(9) Marilaf MC, Alarcón AM, Illesca MP. Rol del enfermero en una región rural, Percepción de usuarios y enfermeros. Ciencia y enfermería.2011; Vol. 17 (2):11-118.

(10) Ospina RB, Toro OJ, Arstizabal BC. Rol del profesor en el proceso de enseñanza aprendizaje de la investigación en estudiantes de enfermería de la universidad de Antioquia, Colombia. Investigación y educación en enfermería. 2008; Vol. 26 (1): 106-114.

(11) Renán CJ, Bettancourt OL, Leal RV, Aguirre GC. La identidad profesional de la enfermería: un análisis cualitativo de la enfermería en Valparaíso (1933-2010). Aquichan. 2012; Vol. 14 (1): 53-66.

(12) Torres CC, Sierra MS, Damaris PS. Evaluación del desempeño de los egresados del programa de enfermería de la universidad de Santander. Cuidarte. 2012; Vol. 3 (1): 270-279.

(13) Jara CP, Polanco AO, Alveal LM. Percepción del rol profesional de alumnos de enfermería de la universidad de Concepción, Chile. Investigación y educación en enfermería. 2005; Vol. 23 (2): 56-69.