Nursing students' attitude towards scientific research.

Main Article Content

Javier Alonso Trujillo
Abraham Alonso Ricardez
Dinora Valadez Díaz

Abstract

The study plan of Nursing in the Faculty of Top Studies Iztacala, is orientated by major emphasis towards the welfare performance, and by minor intensity towards other professional roles as the researching, it can represent an obstacle for the learning of the contents of the modules of methodology of research and nursing research.This study has as aim analyze the level of attitude towards the scientific research that there present nursing students and his relation with the diagnostic evaluation and formal.Methodology. Study non-experimental, cross sectional, prospective and analytical. Research level relational. Our variables of interest were the attitude towards the scientific research, the diagnostic evaluation and formal. There was designed and validated an instrument that was applied to a sample of 32 students selected by convenience. We concludes that the attitude towards the research is not correlated by results of diagnostic evaluation and formal, therefore the academic performance is determined by traditional factors as the individual effort and the autonomous learning more than for the attitude towards research.  

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Alonso Trujillo, J., Alonso Ricardez, A., & Valadez Díaz, D. (2015). Nursing students’ attitude towards scientific research. CuidArte Journal, 4(7), 22–35. https://doi.org/10.22201/fesi.23958979e.2015.4.7.69106

Citas en Dimensions Service

Author Biographies

Javier Alonso Trujillo, UNAM FES Iztacala

Doctor en EducaciónProfesor Titular "A" T.C. FES Iztacala - UNAM

Abraham Alonso Ricardez, UNAM FES Iztacala

Ingeniero BiomédicoProfesor de Asignatura "A". FES Iztacala - UN

Dinora Valadez Díaz, UNAM FES Iztacala

Maestra en EducaciónProfesora de Asignatura "A". FES Iztacala - UNAM  

References

(1) Básica de Investigación en Enfermería. España: Ediciones Díaz de Santos. 2004. p. 11-18.

(2) Santos HF, Rodríguez AC, Rodríguez BR. Metodología básica de investigación en enfermería. España: Díaz de Santos; 2004.

(3) Comisión Permanente de Enfermería. Lineamientos para la Conformación de Unidades de Investigación de Enfermería. Subsecretaría de Integración y Desarrollo del Sector Salud. Dirección General de Calidad y Educación en Salud. Dirección de Enfermería. Secretaría de Salud; 2013.

(4) Facultad de Estudios Superiores Iztacala. UNAM. Carrera de Enfermería. Plan de Estudios [Internet]. UNAM; 2014 [citado 21 de febrero de 2014]. Recuperado a partir de: http://enfermeria.iztacala.unam.mx/enf_planest.php

(5) Universidad Autónoma del Estado de México. Licenciatura en Enfermería. Plan de Estudios [Internet]. Secretaría de docencia. Dirección de Estudios Profesionales; 2014. Recuperado a partir de: http://dep.uaemex.mx/curricular/sitio_/index.php

(6) Universidad Autónoma de Nuevo Léon. Licenciatura en Enfermería (Estudios por competencias) [Internet]. 2011. Recuperado a partir de: http://www.uanl.mx/oferta/licenciatura-en-enfermeria-%28estudios-por-competencias%29.html

(7) Alonso TJ. Formación científica en Enfermería. Un concepto que debe evolucionar. Cuidarte «El arte del cuidado». 2014;3(6):8-13.

(8) Alonso TJ. Diseño y validación de un instrumento para medir la formación científica en estudiantes de Enfermería. [Doctorado]. [México]: UNAM; 2014.

(9) Pulido, JE. Enseñanza de la Estadística a partir de la actitud del alumno. Laurus, Revista de Educación. 2009;15(30):42-70.

(10) Prince, M, Felder R, Brent R. Does faculty research improve undergraduate teaching? An analysis of existing and potencial synergies. Journal of Engineering Education. 2007;96(4):283-94.

(11) Rojas M. Formar investigadores e investigadoras en la universidad: optimismo e indiferencia juvenil en temas científicos. Revista latinoamericana de ciencias sociales, niñez y juventud. 2009;7(2):1595-618.

(12) Rojas-Betancur M, Méndez-Villamizar R. Cómo enseñar a investigar. Un reto para la pedagogía universitaria. Educ Educ. 2013;16(1):95-108.

(13) Dawes, RM. Fundamentos y técnicas de medición de actitudes. México: Limusa; 1983.

(14) Summers, GF. Medición de actitudes. México: Trillas; 1976.

(15) Supo J. Seminario de investigación científica. [Internet]. Arequipa, Perú.: Bioestadistico.com; 2012. Recuperado a partir de: http://seminariosdeinvestigacion.com/sinopsis

(16) Supo, J. Cómo elegir una muestra. Técnicas para seleccionar una muestra representativa. Arequipa, Perú.: Bioestadísticco Eirl; 2014.

(17) Hernández SR, Fernández CC, Baptista LP. Metodología de la investigación. Quinta edición. México: McGraw-Hill/Interamericana editores; 2010. 613 p.

(18) Supo J. Cómo validar un instrumento. Arequipa, Perú.: Bioestadistico.com; 2013.

(19) Alonso TJ. Diseños en investigación y estadística aplicada.México: Facultad de Estudios Superiores Iztacala, UNAM; 2010, p207.