The returned “others”. Invisibility and exclusion in the Mexican education system: ethnographic data from Oaxaca

Main Article Content

Citlali Quecha Reyna

Abstract

The current diaspora returning from the United States to Mexico is made up of a significant number of Mexican children of school age. However, although having new and different educational needs, this childhood is subjected to strong processes of disregard and exclusion in the Mexican educational system. The objective of this work is to analyze how these processes are concatenated in the schools of the State of Oaxaca and what repercussions they have on these children. For this, a qualitative methodology of anthropological field work carried out between the years 2018 and 2019 used different ethnographic techniques to obtain data: participant and non-participant observation, semi-structured interviews and informal conversations. The main findings point to the existence of invisibility processes of returned children in the macro, meso and micro structures of the educational system that, correspondingly, cause their exclusion in the same structures.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Quecha Reyna, C. (2021). The returned “others”. Invisibility and exclusion in the Mexican education system: ethnographic data from Oaxaca. Annals of Anthropology, 55(1), 21–30. https://doi.org/10.22201/iia.24486221e.2020.0.71411

Citas en Dimensions Service

Author Biography

Citlali Quecha Reyna, Universidad Nacional Autónoma de México/Instituto de Investigaciones Antropológicas

Institución: Instituto de Investigaciones Antropológicas/Universidad Nacional Autónoma de México

Dirección: Circuito Exterior s/n, Colonia Universidad Nacional Autónoma de México, Alcaldía Coyoacán, C.P. 04510, Ciudad de México.

Teléfonos: 56229522 y 5539794414

Correo: quechary@unam.mx

Resumen curricular:

Investigadora del Instituto de Investigaciones Antropológicas-UNAM. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores Nivel 1 del Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología.

Es Licenciada en Antropología Social por la Escuela Nacional de Antropología e Historia (México). Maestra y doctora en Antropología por la Universidad Nacional Autónoma de México. Realizó una estancia post-doctoral en el Departamento de Ciencias Antropológicas de la Universidad Autónoma Metropolitana unidad Iztapalapa.

Docente de la licenciatura y el posgrado en Antropología de la UNAM.

Sus temas de interés académico versan sobre la población afrodescendiente en México, en particular sobre los siguientes ejes: la infancia, la migración, los movimientos sociales y las expresiones religiosas.