Correlation Between Attributes and Political Identities. The Second Level of the Agenda Setting in the Buenos Aires City in 2017 and 2019

Main Article Content

Leonela Infante
Javier Nuñez

Abstract

The article researched the possible attribute transference between the media agenda reffered to Cristina Fernández de Kirchner and Mauricio Macri to the public agenda in the Buenos Aires City in the years 2017 and 2019. This transference was studied following a political criteria, depending on the citizen’s identity —adherents to Macri and to the kirchnerismo— and the editorial position of the newspapers Clarín, La Nación and Página/12. Although the methodology employed followed the recommendations of the Agenda Setting theory, the article sought to problematize the use of correlations to measure the attribute transference, proposing its articulation with the reading of the percentages of the different attribute agenda. It was concluded that the political segmentation of the “agenda effect” resulted partially proved.

 

 

 

Article Details

How to Cite
Infante, L., & Nuñez, J. (2020). Correlation Between Attributes and Political Identities. The Second Level of the Agenda Setting in the Buenos Aires City in 2017 and 2019. Revista Mexicana De Opinión Pública, (29), 55–78. https://doi.org/10.22201/fcpys.24484911e.2020.29.70544

Citas en Dimensions Service

Author Biographies

Leonela Infante, Universidad de Buenos Aires (UBA)

Doctoral fellow (CONICET). Graduated and professor in sociology from the Universidad de Buenos Aires (UBA), Buenos Aires, Argentina. She is studying for a master's degree in government at the uba Faculty of Social Sciences. She has produced research on socio-political representations at the national level and analyzes framed in the theory of agenda setting.

brenda.leonela.infante@gmail.com

 

 

Javier Nuñez, Universidad de Buenos Aires (UBA)

Doctoral fellow (CONICET), he has a degree in sociology and political science from the Universidad de Buenos Aires (UBA), Buenos Aires, Argentina. He is studying for a master's degree in sociology of culture and cultural analysis from the Universidad Nacional de San Martín (UNSAM). He has written works on issues related to public opinion and on social representations of popular sectors of Buenos Aires.

 javiern1991@gmail.com

References

ABOY CARLÉS, Gerardo, Las dos fronteras de la democracia argentina. La reformulación de las identidades políticas de Alfonsín a Menem, Homo Sapiens, Rosario, Argentina, 2001.

ARUGUETE, Natalia, Los medios y la privatización de Entel. El tratamiento noticioso del servicio telefónico argentino en el contexto de su privatización, tesis doctoral, Universidad Nacional de Quilmes, Quilmes, Argentina, 2009. Disponible en <https://ridaa.unq.edu.ar/handle/20.500.11807/94>, [fecha de consulta: 13 de marzo, 2020].

ARUGUETE, Natalia y AMADEO, Belén, “Encuadrando el delito: pánico moral en los periódicos argentinos”, América Latina Hoy, núm. 62, Universidad de Salamanca, Salamanca, España, 2012, pp. 15-45.

BORRAT, Héctor, “El periódico, actor del sistema político”, Análisis, núm. 12, 1989, pp. 67-80. Disponible en , [fecha de consulta: 10 de agosto, 2018].

CABRERA, Daniel, “Informados y desconfiados: los porteños se defienden de la agenda setting”, ponencia presentada en el XII Congreso Nacional de Ciencia Política, Sociedad Argentina de Análisis Político (SAAP), Mendoza, Argentina, 2015.

CASERMEIRO, Alicia, Los medios en las elecciones: la agenda setting en la Ciudad de Buenos Aires, EDUCA, Buenos Aires, Argentina, 2003.

EVATT, Dixie y MCCOMBS, Maxwell, “Los temas y los aspectos: explorando una nueva dimensión de la agenda setting”, Comunicación y sociedad, vol. 8, núm. 1, Universidad de Navarra, Pamplona, España, 1995, pp. 7-32.

GALLEGO RAMOS, José Raúl y ROSABAL GARCÍA, Arailaisy, “Las cartas sobre la mesa. Un estudio sobre la relación entre agenda pública y mediática en Cuba: caso Granma”, Signo y Pensamiento, núm. 32, Universidad Javeriana, Bogotá, Colombia, 2013, pp. 98-113.

GIARRACCA, Norma, TEUBAL, Miguel y PALMISANO, Tomás, “Paro agrario: crónica de un conflicto alargado”, Realidad Económica, núm. 237, Universidad de Buenos Aires-Instituto Argentino para el Desarrollo Económico, Buenos Aires, Argentina, julio-agosto, 2008, pp. 33-54.

HALL, Stuart, “Introducción: ¿quién necesita ‘identidad’?”, en HALL, Stuart y DU GAY, Paul (comps.), Cuestiones de identidad cultural, Amorrortu, Buenos Aires, Argentina, 2003, pp. 13-39.

JODELET, Denise, “La representación social. Fenómeno, concepto y teoría”, en MOSCOVICI, S., Pensamiento y vida social, Paidós, Barcelona, España, 1984, pp. 469-494.

KOZINER, Natalia, “El framing: un programa de investigación para el estudio de las comunicaciones mediáticas”, Animus. Revista Interamericana de Comunicação Midiática, núm. 14, Universidade Federal de Santa Maria, Santa María, Brasil, 2015, pp. 22-45.

LAMAS, Juan Pablo y LÓPEZ ESCOBAR, Esteban, “Agenda-setting: investigaciones sobre el primero y el segundo nivel”, Comunicación y Sociedad, vol. 9, núm. 1-2, Universidad de Navarra, Pamplona, España, 1996, pp. 9-15.

LENARDUZZI, Julieta y MAURO, Sebastián (comps.), La venganza de los huérfanos. Las elecciones nacionales y subnacionales de 2015 en Argentina, Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires, Argentina, 2017.

LOZANO, Norma, “La imagen de los candidatos presidenciales en la agenda de los medios”, Ecos de la Comunicación, vol. 5, núm. 5, 2012, pp. 113-131.

MAURO, Sebastián, “Buenos Aires viceversa. La ciudad autónoma y la recomposición permanente de la escena”, en CHERESKY, Isidoro (comp.), Las urnas y la desconfianza ciudadana en la democracia argentina, Homo Sapiens, Rosario, Argentina, 2009, pp. 305 -339.

MCCOMBS, Maxwell, Estableciendo la agenda. El impacto de los medios en la opinión pública y en el conocimiento, Paidós, Barcelona, España, 2006.

MUÑIZ ZÚÑIGA, Viviana y FONSECA VALIDO, Rafael, “Caracterización de las agendas mediática y pública en las provincias cubanas entre 2011 y 2014: el caso de Santiago de Cuba”, Signo y Pensamiento, vol. 34, núm. 67, Universidad Javeriana, Bogotá, Colombia, 2015, pp. 76-92.

REPOLL, Jerónimo, “Política y medios de comunicación en Argentina. Kirchner, Clarín y la Ley”, Andamios. Revista de Investigación Social, vol. 7, núm. 14, Universidad Nacional Autónoma de México, D. F., México, septiembre-diciembre, 2010, pp. 35-67.

ZUNINO, Esteban, “La cobertura mediática de las elecciones presidenciales de 2011 en Argentina: un estudio sobre las agendas de los principales diarios del país”, Temas de comunicación, núm. 25, Universidad Católica Andrés Bello, Caracas, Venezuela, 2012, pp. 90-104.