Elections 2.0 in Mexico. Analysis of Communication Strategies on Facebook of the 2018 Presidential Candidates

Main Article Content

Sergio Rivera-Magos
Karla Negrete-Huelga

Abstract

The present study has as objective to know if the strategies of communication in Facebook in the presidential campaign 2018 in Mexico reflect the appropriation of the platform according to the principles of web 2.0: interaction, multimedia and convergence. This purpose is relevant from the premise on the scarce use of socio-digital networks in political campaigns in Mexico. The methodological design is based on the analysis of the main categories through two observables: the architecture of the official Facebook pages of the presidential candidates, and the publications generated in them. This research contributes to the field of study of digital political communication, through categories and methodology not explored in previous works. The study concludes that there is a scarce appropriation of the platform by the candidates, reproducing conventional communication schemes, and wasting the potential of Facebook itself.

Article Details

How to Cite
Rivera-Magos, S., & Negrete-Huelga, K. (2019). Elections 2.0 in Mexico. Analysis of Communication Strategies on Facebook of the 2018 Presidential Candidates. Revista Mexicana De Opinión Pública, 1(28), 94–113. https://doi.org/10.22201/fcpys.24484911e.2020.28.70191

Citas en Dimensions Service

Author Biographies

Sergio Rivera-Magos, Universidad Autónoma de Querétaro

 

Doctor in communication from Universidad Rey Juan Carlos in Madrid, master in communication from the Universidad Complutense de Madrid, he has a degree in communication sciences from the Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey, currently serves as a professor-researcher at the Universidad Autónoma de Querétaro. His researches are focused on politics and technology, youth and information and communication technologies.

sergio.rivera@uaq.mx

Karla Negrete-Huelga, Universidad Autónoma de Querétaro

PhD in communication research at Universidad Anáhuac (Norte), Mexico, she is a proffesor in communication and digital culture at the Universidad Autónoma de Querétaro (UAQ) and has a degree in communication and journalism from the same university. She currently works as a professor at the Facultad de Ciencias Políticas y Sociales of the Universidad Autónoma de Querétaro, where she teaches in the masters of communication and journalism, in the speciality of political communication and in the degrees in communication and journalism and sociology. Her researches are focused on issues of political communication and digital culture.

karla.negrete@uaq.mx

References

Asociación de Internet Mx, “13º Estudio sobre los hábitos de los usuarios de Internet en México 2017”, Infotec. Disponible en <https://www.infotec.mx/work/models/infotec/Resource/1012/6/images/Estudio_Habitos_Usuarios_2017.pdf>, [fecha de consulta: 14 de octubre, 2018].

BERUMEN, Gladys y MEDELLÍN, Laura, “Marketing de los candidatos a la gubernatura de Nuevo León en las redes sociales durante el proceso electoral de 2015”, Apuntes electorales: Revista del Instituto Electoral del Estado de México, vol. 15, núm. 54, Instituto Electoral del Estado de México, Toluca, México, 2016, pp. 57-90. Disponible en <https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6426364>, [fecha de consulta: 6 de noviembre, 2019].

CANEL, María José, Comunicación política. Una guía para su estudio y práctica, Tecnos, Madrid, España, 2006.

CHAFFEE, Steven H.” Mass Media in Political Campaigns: An Expanding Role”, RICE, Ronald y PAISLEY, William J., (eds.), Public Communication Campaigns, SAGE, California, EE. UU., 1981, pp. 181-198.

DÍAZ, Oniel, Comunicación política y compromiso en México. Medios, campañas y su impacto en las actitudes y la participación cívica en la elección presidencial de 2012, Fontamara, Guanajuato, México, 2016.

ESPÍ, Alejandro, “Una propuesta de medición de emociones en las elecciones generales de España 2016. La conveniencia de lo emocional y racional en política que demuestra la supremacía del cerebro límbico”, Más Poder Local, núm. 32, Murcia, España, 2017, pp. 42-50.

GIANSANTE, Gianluca, La comunicación política online, Universitat Oberta de Catalunya, Barcelona, España, 2015.

GRAHAM, Todd, BROERSMA, Marcel, HAZELHOFF, Karin y VAN’T HAAR, Guido, “Between Broadcasting Political Messages and Interacting with Voters: The Use of Twitter During the 2010 UK General Election Campaign”, Information, Communication and Society, vol. 16, núm. 2, Routledge, Londres, Reino Unido, 2013, pp. 692-716.

Instituto Nacional Electoral, “Elecciones 2018”, Instituto Nacional Electoral. Disponible en <https://www.ine.mx/voto-y-elecciones/elecciones-2018/>, [fecha de consulta: 22 de diciembre, 2018].

LILLEKER, Darren G. y JACKSON, Nigel A, Political Campaigning, Elections and the Internet, Routledge, Londres, Reino Unido, 2011.

MEADOW, Robert, Politics as Communication, Ablex Publishing, Nueva Jersey, EE. UU., 1980.

MERCIER, Eric, “¿Cuál es la estrategia digital de los candidatos a la presidencia 2018?”, Octopus, 9 de junio, 2018. Disponible en <https://octopus.mx/cual-es-la-estrategia-digital-de-los-candidatos-a-la-presidencia-2018/>, [fecha de consulta: 14 de diciembre, 2018].

MUÑIZ, Carlos, DADER, José Luis, TÉLLEZ, Nilsa Marlen, SALAZAR, Alondra, “¿Están los políticos políticamente comprometidos? Análisis del compromiso político 2.0 desarrollado por los candidatos a través de Facebook”, Cuadernos.info, núm. 39, Pontificia Universidad Católica de Chile, Santiago, Chile, 2016, pp. 135-150. Disponible en: <https://cuadernos.info/index.php/CDI/article/view/cdi.39.970>, DOI: 10.7764/cdi.39.970, [fecha de consulta: 17 de diciembre, 2018].

NAVARRO, María Fernanda, “Selección 2018. Ellos son los creativos que dieron un vuelco a la campaña de AMLO”, Forbes. Disponible en <https://www.forbes.com.mx/ellos-son-los-creativos-que-dieron-un-vuelco-a-la-campana-de-amlo>, [fecha de consulta: 14 de enero, 2019].

OJEDA, Ivonne, “#Metadatos. Las ocurrencias dan una mano a ‘El Bronco’ en las redes, pero no pasó de allí”, Sin Embargo, 24 de junio, 2018. Disponible en <https://www.sinembargo.mx/24-06-2018/3432182>, [fecha de consulta: 18 de diciembre, 2018].

O’ REILLY, Tim, “What is Web 2.0. Design Patterns and Business Models for the Next Generation of Software”, O’ Reilly Media. Disponible en <https://www.oreilly.com/pub/a/web2/archive/what-is-web-20.html>, [fecha de consulta: 16 de diciembre, 2018].

PERCASTRE, Salvador y DORANTES, Gerardo, “Comunicación política electoral en la era digital. La campaña electoral de 2015 en la Ciudad de México”, Vivat Academia. Revista de Comunicación, vol. 19, núm. 137, Forum, Madrid, España, 2016, pp. 36-56. Disponible en <http://www.vivatacademia.net/index.php/vivat/article/view/976>, [fecha de consulta: 22 de diciembre, 2018].

PISCITELLI, Alejandro, ADAIME, Iván y BINDER, Inés, El proyecto Facebook y la posuniversidad. Sistemas operativos sociales y entornos abiertos de aprendizaje, Ariel (Fundación Telefónica), Madrid, España, 2010.

SALAVERRÍA, Ramón, “Multimedialidad: informar para los cinco sentidos”, en CANAVILHAS, João (coord.), Web jornalismo: 7 características que marcan la diferencia, LabCom. Covilhã, s. l., 2017, pp. 27-54.

SCOLARI, Carlos, Hipermediaciones. Elementos para una teoría de comunicación digital interactiva, Gedisa, Barcelona, España, 2008.

SCOLARI, Carlos y PARDO, Hugo, “Web 2.0: Caos conceptual y nuevos mitos en el discurso cibercultural”, ponencia presentada en IX Congreso IBERCOM. Grupo de trabajo: cibercultura y nuevas tecnologías de la información, Universidad de Sevilla, Cádiz, España, 2006.

SERRANO, Lizbeth, “¿Por qué la estrategia de SEM de Meade fue una buena promoción digital?”, InformaBTL. Disponible en <https://www.informabtl.com/por-que-la-estrategia-sem-de-meade-fue-una-buena-promocion-digital/>, [fecha de consulta: 22 de diciembre, 2018].

SHORT, John A., WILLIAMS, Ederyn y CHRISTIE, Bruce, The Social Psychology of Telecommunication, John Wiley, Nueva York, EE. UU., 1976.

UTZ, Sonja, “The (Potential) Benefits of Campaigning Via Social Net-work Sites”, Journal of Computer-Mediated Communication, vol. 14, núm. 2, Oxford University Press, Oxford, Reino Unido, 2009, pp. 221-243.

Disponible en <https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/j.1083-6101.2009.01438.x>, DOI: 10.1111/j.1083-6101.2009.01438.x, [fecha de consulta: 22 de diciembre, 2018].

ZAMORA, Rocío y Losada, José Carlos, “La imagen del candidato electoral. Hacia una integración de su dimensión racional y emocional”, Cuadernos de Información, núm. 29, Pontificia Universidad Católica de Chile, Santiago de Chile, Chile, 2011, pp. 9-24. Disponible en <http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=97122694002>, DOI: 10.7764/cdi.29.232, [fecha de consulta: 22 de noviembre, 2018].

/cdi.29.232