Communication Policies. From Its Origins to the Challenges of Digital Technologies

Main Article Content

Bernadette Califano

Abstract

The aim of this article is to trace a historical description through communication policies, from its origins in the nineteenth century to the challenges that currently arise with the development of information and communication technologies. From the three paradigmatic phases distinguished by researchers Jan van Cuilemburg and Denis McQuail (an emerging first stage, a second public service media policy stage, and a third phase in which a new policy paradigm is searched for), this article proposes a double objective. First, to investigate the historical features of each stage, taking into account a global perspective that puts the accent on the United States and European cases, with references to media policies in Latin America and, in particular, in Argentina. Secondly, to delve into the characterization of the current stage ―which the authors do not finish delineating―, emphasizing the challenges that digital technologies, the internet ecosystem and the processes of convergence between the audiovisual and telecommunications industries present for the definition of communication policies in the 21st century.

 

 

 

Article Details

How to Cite
Califano, B. (2018). Communication Policies. From Its Origins to the Challenges of Digital Technologies. Revista Mexicana De Opinión Pública, (25), 133–150. https://doi.org/10.22201/fcpys.24484911e.2018.25.63435

Citas en Dimensions Service

Author Biography

Bernadette Califano, CONICET, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

Bernadette Califano 

Researcher in Argentina of the Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET), as well as the Programa Industrias Culturales y Espacio Público (ICEP) of the Universidad Nacional de Quilmes, and the e-cts del Centro Ciencia, Tecnología y Sociedad de la Universidad Maimónides.  She is also a professor and researcher at the Universidad de Buenos Aires (UBA), where she received her doctorate in social sciences. She studies public communication policies, the mass media, the right to freedom of expression, the regulation of audiovisual and digital technologies. She directs the pict “Políticas de comunicación en un escenario de convergencia: estudio sobre los organismos reguladores de los sistemas de medios en Argentina, México y Estados Unidos”, and the Grupo de Investigación en Comunicación “Políticas públicas en un entorno digital”.

bernacali@gmail.com

References

ARROYO, Luis, BECERRA, Martín, GARCÍA CASTILLEJO, Ángel y SANTAMARÍA, Óscar, Cajas mágicas. El renacimiento de la televisión pública en América Latina, Tecnos, Madrid, 2012.

AUFDERHEIDE, Patricia, Communications Policy and the Public Interest. The Telecommunications Act of 1996, The Gilford Press, Nueva York y Londres, 1999.

BADILLO MATOS, Ángel, MASTRINI, Guillermo y MARENGHI, Patricia, “Teoría crítica, izquierda y políticas públicas de comunicación: el caso de América Latina y los gobiernos progresistas”, Comunicación y Sociedad, núm. 24, Universidad de Guadalajara, Guadalajara, 2015, pp. 95-126..

BECERRA, Martín, De la concentración a la convergencia. Políticas de medios en Argentina y América Latina, Paidós, Buenos Aires, 2015.

BLUMLER, Jay, Televisión e interés público, Bosch, Barcelona, 1993.

BRAMAN, Sandra, “Where Has Media Policy Gone? Defining the Field in the Twenty-First Century”, Communication Law and Policy, vol. 9, núm. 2, Taylor and Francis, s. l., Reino Unido, 2004, pp. 153-182. Disponible en <https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1207/s15326926clp0902_1>, DOI: https://doi.org/10.1207/s15326926clp0902_1, [fecha de consulta: 14 de febrero, 2018].

BRENCA DE RUSSOVICH, Rosa María y LACROIX, María Luisa, “Radio y poder en la Argentina, 1920-1953. (Notas para una historia de la radio en la Argentina)”, Cuadernos de Periodismo, vol. 1, Universidad Nacional de Lomas de Zamora, Buenos Aires, 1988, s.p.

BUSTAMANTE, Enrique, “En la transición de la era digital. Políticas de comunicación y cultura: nuevas necesidades estratégicas”, Questiones Publicitarias. Revista Internacional de Comunicación y Publicidad, vol. 1, núm. 9, Universitat de Barcelona, Barcelona, 2004, pp. 9-31.

CALIFANO, Bernadette, ROSSI, Diego y MASTRINI, Guillermo, “Introducción”, en Guillermo Mastrini, Ana Bizberge y Diego de Charras (eds.), Las políticas de comunicación en el siglo XXI. Nuevos y viejos desafíos, La Crujía, Buenos Aires, 2013, pp. 11-24.

CALIFANO Bernadett, “Los medios de comunicación, las noticias y su influencia sobre el sistema político” [en línea] Revista Mexicana de Opinión Pública, núm. 19, 2015, pp. 61-78, Universidad Nacional Autónoma de México, Ciudad de México. Disponible en <http://www.revistas.unam.mx/index.php/rmop/article/view/50203> DOI: http://doi.org/10.1016/j.rmop.2015.02.001, [fecha de consultas: 14 de febrer, 2018].

CALIFANO, Bernadette, Políticas de comunicación en la Argentina. Estudio del proceso privatizador de los canales de televisión 11 y 13 de la Ciudad de Buenos Aires, Tesis de doctorado, Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires, 2014, pp. 352.

CORTÉS, Carlos, “Las llaves del ama de llaves: la estrategia de los intermediarios en Internet y el impacto en el entorno digital”, en Eduardo Bertoni (comp.), Internet y derechos humanos. Aportes para la discusión en América Latina, Centro de Estudios en Libertad de Expresión y Acceso a la Información-Universidad de Palermo, Buenos Aires, 2014.

CUILEMBURG, Jan VAN y MCQUAIL, Denis, “Media Policy Paradigm Shifts. Towards a New Communications Policy Paradigm”, European Journal of Communication, vol. 18, núm. 2, SAGE, Londres, 2003, pp. 181-207.

Declaración Conjunta sobre Libertad de Expresión e Internet [en línea], Washington D.C., junio de 2011. Disponible en http://www.oas.org/es/cidh/expresion/showarticle.asp?artID=848&lID=2, [fecha de consulta: 14 de febrero, 2018].

DYSON, Keneth, “Regulating New Media: The Implementation Process”, en Keneth Dyson y Peter Humphreys (eds.), Broadcasting and New Media Policies in Western Europe, Routledge, Londres, 1988, pp. 251-304.

FOX, Elizabeth y Silvio WAISBORD, Latin Politics, Global Media, University of Texas Press, Austin, 2002.

GARCÍA LEIVA, María Trinidad, “El futuro del espectro radioeléctrico: entre las políticas de comunicación y el mercado”, en Guillermo Mastrini, Ana Bizberge y Diego de Charras (eds.), Las políticas de comunicación en el siglo XXI. Nuevos y viejos desafíos, La Crujía, Buenos Aires, 2013, pp. 111-138.

HORVATH, Ricardo, “La televisión en la Argentina: de la historia y la historieta”, Todo es Historia, ed. Félix Luna , núm. 258, Buenos Aires, 1988, pp. 6-24.

HORWITZ, Robert, The Irony of Regulatory Reform. The Deregulation of American Telecommunications, Oxford University Press, Nueva York, 1989.

KITZBERGER, Philip, “The Media Politics of Latin America’s Leftist Governments”, Journal of Politics in Latin America, vol. 4, núm. 3, German Institute of Global Area Studies, Leibniz-Institut für Globale und Regionale Studien, Institute of African Affairs, Hamburgo, 2012, pp. 123-139.

MACKINNON, Rebecca, HICKOK, Elonnai, BAR, Allon y HAE-IN, Lim, Fostering Freedom Online. The Role of Internet Intermediaries, UNESCO, París, 2014.

MASTRINI, Guillermo, “Medios públicos y derecho a la comunicación: una aproximación desde América Latina”, Lecciones del Portal de la Comunicación InCom-UAB, Institut de la Comunicació, Universidad Autónoma de Barcelona, Barcelona, 2011.

MASTRINI, Guillermo y MESTMAN, Mariano, “¿Desregulación o re-regulación? De la derrota de las políticas a las políticas de la derrota”, Cuadernos de Información y Comunicación, núm. 2, Universidad Complutense de Madrid, Madrid, 1996, pp. 81-88.

MCCHESNEY, Robert, The Problem of the Media. U.S. Communication Politics in the Twenty-First Century, New York University Press - Monthly Review Press, Nueva York, 2004.

MCQUAIL, Denis, La acción de los medios. Los medios de comunicación y el interés público, Amorrortu Editores, Buenos Aires, 1998.

MIGUEL DE BUSTOS, Juan Carlos, Los grupos multimedia. Estructuras y estrategias en los medios europeos, Bosch, Barcelona, 1993.

MURARO, Heriberto, “El ‘modelo’ latinoamericano de televisión”, Telos. Cuadernos de Comunicación e Innovación, núm. 3, julio-septiembre, Fundesco, Madrid, 1985.

NAPOLI, Philip, Foundations of Communications Policy. Principles and Process in the Regulation of Electronic Media, Hampton Press, Cresskill, Nueva Jersey, 2001.

NOGUER, Jorge, La radiodifusión en la Argentina, Bien Común, Buenos Aires, 1985.

PATERSON, Chris, “Federal Communications Commission (FCC)”, en Wolfgang Donsbach (ed.), The International Encyclopedia of Communication, Blackwell Publishing, Malden, Massachusetts, 2008, pp. 1751–1755.

PEHA, Jon, LEHR, William y WILKIE, Simon, “The State of the Debate on Network Neutrality”, International Journal of Communication, vol. 1, núm. 1, University of Southern California Annenberg Press, Los Ángeles, 2007, pp. 709-716.

PETERSON, Theodore, “La teoría de la responsabilidad social de la prensa”, en Fred Siebert y Theodore Peterson (eds.), Tres teorías sobre la prensa en el mundo capitalista, Ediciones de la Flor, Buenos Aires, 1967, pp. 87-123.

SINCLAIR, John, Latin American Television. A Global View, Oxford University Press, Nueva York, 1999.

SOLA POOL, Ithiel DE, Technologies of Freedom, Harvard University Press, Cambridge, Massachusetts, 1983.

TREMBLAY, Gaëtan, “La noción de servicio público”, Telos. Cuadernos de Comunicación e Innovación, núm. 14, junio-agosto, Fundesco, Madrid, 1988, pp. 57-63.

WILLIAMS, Raymond, “Tecnologías de la comunicación e instituciones sociales”, en Raymond Williams (ed.), Historia de la comunicación, vol. 2, De la imprenta a nuestros días, Bosch, Barcelona, 1992, pp. 181-209.

WU, Tim, “Network Neutrality, Broadband Discrimination”, Journal of Telecommunications and High Technology Law, vol. 2, University of Colorado Law School, Boulder, 2003, pp. 141-179.