Formation of native public Opinion. Fiction TV and young Nahuas of Cuetzalan del Progreso

Main Article Content

Sergio Paredes Juárez

Abstract

This research had the general objective to identify the relation between consumption of television fiction and public opinion among young Nahuas of the municipality of Cuetzalan del Progreso, Puebla. This work tried to establish the association between the reception of television fiction and the formation of public opinion from the theories of both fields of knowledge that study the audience. This research assumed that a strong identity of the Nahuas´ youth takes part in the process of television fiction reception and its relation with the formation of their public opinion.

A mixed method was applied, composed of two phases, the first qualitative served to develop the instrument for the quantitative phase. The main results are that the young Nahuas of Cuetzalan consumed large content of soap operas, have a strong ethnic identity and their public opinion is about locals and immediate problems such as pollution in their community, loss of customs and traditions and their present and future situations. These issues, they say, are very different from the topics covered in soap operas, giving as a central finding in this study that, although young people consume lot of television fiction, soap operas have low connection with the formation of their public opinion.

Article Details

How to Cite
Paredes Juárez, S. (2015). Formation of native public Opinion. Fiction TV and young Nahuas of Cuetzalan del Progreso. Revista Mexicana De Opinión Pública, (20). https://doi.org/10.1016/j.rmop.2015.12.007

Citas en Dimensions Service

Author Biography

Sergio Paredes Juárez, Universidad Autónoma de Guerrero

Master in Public Opinion and Political Marketing at the Benemérita Universidad Autónoma de Puebla (BUAP). He was coordinator of promotion to vote, and electoral political actions in the 2012 federal campaign for candidates for deputies, senators and President of the Republic in the city of Puebla corresponding to districts 11 and 12. He currently serves as Assistant at the Dirección de Comunicación Social of DIF municipality of Acapulco de Juárez, and as an assistant in the academic activities in the Dirección de la Unidad de Estudios de Posgrado e Investigación of the Universidad Autónoma de Guerrero (UAGro). jim_dmorrison13@hotmail.com

References

ÁVALOS, Spencer, La reconstrucción de las identidades juveniles indígenas en la Sierra Norte de Puebla, México, Tesis de maestría no publicada, Colegio de Postgraduados, Puebla, 2010.

BÉJAR, Helena, "Rousseau: opinión pública y voluntad general", REIS, núm. 18, Centro de Investigaciones Sociológicas, Madrid, 1982, pp. 69-82.

Comisión Nacional para el Desarrollo de los Pueblos Indígenas, Informe sobre Desarrollo Humano de los Pueblos Indígenas de México, Comisión Nacional para el Desarrollo de los Pueblos Indígenas-Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo, México, 2006.

DONCEL, Juan, "El indígena imaginado. Estereotipos presentes en el discurso sobre la población indígena", en Carlos Muñiz (coord.), Medios de comunicación y prejuicio hacia los indígenas, Fontamara, México, 2013, pp. 67-88.

FEIXA, Carlos, Yanko González, "Territorios baldíos: identidades juveniles indígenas y rurales en América Latina", Papers, num. 79, Universidad Autónoma de Barcelona, Barcelona, 2006, pp. 171-193.

FLORESCANO, Enrique, Memoria mexicana, Fondo de Cultura Económica, México, 1987.

GASTÉLUM, Yaltzí, Cosmovisión indígena y gobernanza local: el caso de la Cooperativa Tosepan Titataniske, tesis de maestría no publicada, Universidad Iberoamericana-Puebla, Puebla, 2013.

HABERMAS, Jürgen, Historia y crítica de la opinión pública. La transformación estructural de la vida pública, Gustavo Gili, México, 1981.

HAMUI-SUTTON, Alicia, "Un acercamiento a los métodos mixtos de investigación en educación médica", Investigación en Educación Médica, vol. 2, núm. 8, Universidad Nacional Autónoma de México, México, 2013, pp. 211-216.

LIPPMANN, Walter, La opinión pública, C. de Langre, Madrid, 2003.

LOZANO, José, Teorías e investigación de la comunicación de masas, Pearson-Educación, México, 2007.

LULL, James, Medios, comunicación, cultura. Aproximación global, Amorrortu editores, Buenos Aires, 1995.

MARX, Karl, Engels, Frederic, La ideología alemana: crítica de la novísima filosofía alemana en las personas de sus representantes Feuerbach, B. Bauer y Stirner y del socialismo alemán en sus diferentes profetas, Grijalbo, Buenos Aires, 1974.

MATTELART, Armand, Érik Neveu, Introducción a los estudios culturales, Paidós-Comunicación, México, 2004.

MCCOMBS, Maxwell, Estableciendo la agenda. El impacto de los medios en la opinión pública, Paidós-Comunicación, Barcelona, 2004.

MCCOMBS, Maxwell, The News and public Opinion. Media effects on civic Life, Polity Press, Cambridge, 2011.

MCQUAIL, Dennis, Introducción a la teoría de la comunicación de masas, Paidós-Ibérica, Barcelona, 2000.

MORGAN, Michael, James Shanahan, “The State of Cultivation”, Journal of Broadcasting & Electronic Media, vol. 54, núm. 2, Broadcast Education Association, Filadelfia, EE.UU., 2010, pp. 337-355.

MUÑIZ, Carlos, "El consumo televisivo y su papel en el fortalecimiento del prejuicio hacia los indígenas", en Carlos Muñiz (coord.), Medios de comunicación y prejuicio hacia los indígenas, Fontamara, México, 2013.

NAVARRETE, Federico, Los pueblos indígenas de México, Comisión Nacional para el Desarrollo de los Pueblos Indígenas, México, 2008.

NOËLLE-NEUMANN, Elizabeth, La espiral del silencio. Opinión pública: nuestra piel social, Paidós, Barcelona, 2010.

OROZCO, Guillermo, "Televisión y producción de interacciones comunicativas", Comunicación y Sociedad, vol.18, Universidad de Guadalajara, Guadalajara, México, 2012, pp. 39-54.

OROZCO, Guillermo, "Dialéctica de la mediación televisiva. Estructuración de las estrategias de recepción por los televidentes", Análisi Quaderns de comunicació i cultura, núm. 15, Universidad Autónoma de Barcelona, Barcelona, 1993, pp. 31-44.

OROZCO, Guillermo, "La audiencia frente a la pantalla. Una exploración del proceso de recepción televisiva" Diálogos de la Comunicación, núm. 30, Federación Latinoamericana de Facultades de Comunicación Social (FLACSO), Lima, 1991, pp. 54-63.

OROZCO, Guillermo, "El reto de conocer para transformar. Medios, audiencia y mediaciones", Comunicar, núm. 8, Grupo Comunicar, Andalucía, 1987, pp.25-30.

OROZCO, Guillermo, Vasallo, María, Estrategias de producción transmedia en la ficción televisiva: anuario Obitel 2014, Sulina, Porto Alegre, Brasil, 2014.

PAREJA, Norma, "La comunicación y la cultura política. Una propuesta teórico-metodológica para analizar su relación", en Jorge Castillo (coord.), La realidad de la comunicación política: relaciones de poder, actores y escenarios, Fontamara, México, 2013, pp. 215-243.

RAMÍREZ, César, Necesidades de información en comunidades indígenas: El caso de la comunidad Tepehua, UNAM, Centro Universitario de Investigaciones Bibliotecnológicas, México, 2009.

RAMÍREZ, Carolina, Gabriel Jaimez, Pablo Valderrama, Tejuan Titalnamikij… Nosotros somos el pasado. Reseña Etno-histórica del municipio de Cuetzalan en el siglo XIX, Gobierno del Estado de Puebla, México, 1992.

RIVADENEIRA, Raúl, La opinión pública. Análisis, estructura y métodos para su estudio, Trillas, México, 2014.