Diversity in School Trajectories of Immigrant Students

Contenu principal de l'article

Rosa M. Rodríguez-Izquierdo

Résumé

This article aims to analyze the school careers of immigrant students and determine to what extent some sociodemographic variables (gender, origin, length of stay in Spain or mother tongue) affect these careers. From a study involving 172 students (52.3 % female, 47.6 % male) aged between 6 and 16 years (M= 12.6; SD = .79) we analyze four aspects: 1) the mobility of the centers through which these students traversed, 2) the suitability rate or the grade in which they have attended school and its relationship with chronological age, 3) the grade repetition rate, and 4) the graduation rate or the higher grade they achieve in their schooling. The results indicate the diversity of school trajectories and that these are related to variables such as gender and mother tongue. Finally, some practical implications to improve the successful schooling of immigrant students are discussed.

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Renseignements sur l'article

Comment citer
Rodríguez-Izquierdo, R. M. (2022). Diversity in School Trajectories of Immigrant Students. Revista Mexicana De Ciencias Políticas Y Sociales, 67(246). https://doi.org/10.22201/fcpys.2448492xe.2022.246.77587

Citas en Dimensions Service

Biographie de l'auteur-e

Rosa M. Rodríguez-Izquierdo, Universidad Pablo de Olavide (UPO)

Profesora Titular de la Universidad Pablo de Olavide de Sevilla. Doctora en Pedagogía por la Universidad de Sevilla. Profesora del Departamento de educación y psicología social. Coordinadora del Programa de Doctorado en Estudios Migratorios. Directora Académica del Grado de Educación ocial

Références

Alegre, Miguel Ángel (2008) “Educación e inmigración. ¿Un binomio problemático?” Revista de Educación (345): 61-82.

Arroyo, Delia; Constante, Israel Alexander e Inmaculada Asensio (2019) “La repetición de curso a debate: un estudio empírico a partir de PISA 2015” Educación XX1, 22(2): 69-92. DOI: https://doi.org/10.5944/educxx1.22479

Baker, John; Lynch, Kathleen; Cantillon, Sara y Judy Walsh (2009) Equality: From theory to action. Londres: Palgrave Macmillan.

Blair, Sampson y Jose Cobas (2006) “Gender differences in young Latino adults’ status attainment: Understanding bilingualism in the familial context” Family Relations (55): 292-305.

Barragán, Catalina y Juan Fernández-Sierra (2019) “Plurilingüe social, monolingüe escolar: Prácticas educativas con alumnado inmigrante” Revista de Educación (385): 39-61.

Bourdieu, Pierre y Jean Passeron (1981) La reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Barcelona: Laia.

Bourdieu, Pierre y Monique Saint Martin (1998) “Las categorías del juicio profesoral” Propuesta Educativa, 9(19): 4-18.

Cabrera, Leopoldo; Pérez, Carmen; Santana, Francisco y Moisés Betancort (2019) “Desafección escolar del Alumnado repetidor de Segundo Curso de Enseñanza Secundaria Obligatoria” International Journal of Sociology of Education, 8(2): 173-203. DOI: https://doi.org/10.17583/rise.2019.4139

Calero, Jorge y Josep Oriol-Escardíbul (2016) “Proceso educativo y resultados del alumnado nativo y de origen inmigrante en España. Un análisis basado en PISA-2012” Estudios de Economía Aplicada, 34(2): 413-438.

Choi, Álvaro; Gil, María; Mediavilla, Mauro y Javier Valbuena (2018) “Predictors and effects of grade repetition” Revista de Economía Mundial (48): 21-42.

Cordero, José Manuel; Manchón, César y Rosa Simancas (2014) “La repetición de curso y sus factores condicionantes en España” Revista de Educación, 365: 12-37.

Cuconato, Morena y Andreas Walther (2015) “Doing transitions’ in education” International Journal of Qualitative Studies in Education, 28(3): 283-296. DOI: https://doi.org/10.1080/09518398.2014.987851

Cummins, Jim (2002) Lenguaje, poder y pedagogía. Madrid: MECD-Morata.

Cutmore, Matthew; MacLeod, Shona; Donlevy, Vicki; Spence, Caitlin; Martin, Andrew y Rebecca Collie (2018) Against the Odds. Academically resilient students with a migrant background and how they succeed [en línea]. Bruselas: European Commission, Directorate General for Education, Youth, Sport, and Culture. Disponible en: https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/3be1788b-8028-11e9-9f05-01aa75ed71a1/language-en

Darmody, Merike; Byrne, Delma y Frances McGinnity (2014) “Cumulative disadvantage? Educational careers of migrant students in Irish secondary schools” Race, Ethnicity and Education, 17(1): 129-151.

Dronkers, Jaap y Péter Robert (2008) “Differences in scholastic achievement of public, private government-dependent, and private independent schools: A cross-national analysis” Educational Policy, 22: 541–577.

Ducoing, Patricia y Concepción Barrón (2017) “La escuela secundaria hoy. Problemas y retos” Revista Mexicana de Investigación Educativa, 22(72): 9-30.

Escudero, Juan Manuel; González, Maria Teresa y Begoña Martínez (2009) “El fracaso escolar como exclusión educativa: comprensión, políticas y prácticas” Revista Iberoamericana de Educación, (50): 41-64.

European Commission (2010) Europe 2020 A European Strategy for Smart, Sustainable and Inclusive Growth. Brussels: European Commission.

Eurostat (2020) Early leavers from education and training [en línea]. Disponible en: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Early_leavers_from_education_and_training

Feliciano, Cynthia y Rubén Rumbaut (2005) “Gendered paths: Educational and occupational expectations and outcomes among adult children of immigrants” Ethnic and Racial Studies (28): 1087-1118.

Fernández-Larragueta, Susana; Fernández-Sierra, Juan y Monia Rodorigo (2017) “Expectativas socioeducativas de alumnas inmigrantes: escuchando sus voces” Revista de Investigación Educativa, 35(2): 483-498.

García-Gracia, Maribel y Albert Sánchez-Gelabert (2020) “La heterogeneidad del abandono educativo en las transiciones posobligatorias. Itinerarios y subjetividad de la experiencia escolar” Papers. Revista de Sociologia, 105(2): 235-257.

García, Ramón y Carmen Jiménez (2018) “Relación entre repetición de curso, rendimiento académico e igualdad en educación: Las aportaciones de PISA” Revista Educación, Política y Sociedad, 4(1): 84-108.

González-Faraco, Juan Carlos; González-Falcón, Inmaculada y Rosa María Rodríguez-Izquierdo (2020) “Políticas inter-culturales en la escuela: significados, disonancias y paradojas” Revista de Educación (387): 67-88. DOI: https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2020-387-438

Haller, William; Portes, Alejandro y Scott Lynch (2011) “Dreams fulfilled, dreams shattered: determinants of segmented assimilation in the second generation” Social Forces, 89(3): 733-762.

Instituto Nacional de Estadística (INE) (2018) Anuario Estadístico de España 2018. Educación. INE.

Kaplan, Carina y Paula Fainsod (2001) “Pobreza urbana, diversidad cultural y escuela media. Notas sobre las trayectorias escolares de las adolescentes embarazadas” Revista del Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Educación (18): 25-36.

Ley Orgánica para la Mejora de la Calidad de la Educación (LOMCE) (2013) Boletín Oficial del Estado 8/2013, 9 de diciembre.

Martín Rojo, Luisa y Lilia Rodríguez (2016) “Muda lingüística y movilidad social. Trayectorias de jóvenes migrantes hacia la universidad” Discurso & Sociedad, 10(1): 100-133.

Méndez, Inmaculada y Fuensanta Cerezo (2018) “La repetición escolar en educación secundaria y factores de riesgo asociados” Educación XX1, 21(1): 41-62. DOI: https://doi.org/10.5944/educXX1.13717

Ministerio de Educación y Formación Profesional (MEFP) (2018a) Sistema estatal de indicadores de la educación. Madrid: Secretaría General Técnica de Documentación y Publicaciones.

Ministerio de Educación y Formación Profesional (MEFP) (2018b) Datos y cifras. Curso escolar 2016/2017. Madrid: Secretaría General Técnica Subdirección General de Estadística y Estudios.

Miyar-Busto, María (2017) “La dedicación a los estudios de los jóvenes de origen inmigrante en España en la Gran Recesión” Revista Española de Investigaciones Sociológicas (157): 123-140. DOI: https://doi.org/10.5477/cis/reis.157.123

Motti-Stefanidi, Frosso y Ann Masten (2017) “A resilience perspective on immigrant youth adaptation and development” en Cabrera, Natacha y Brigit Leyendecker (eds.) Handbook on positive development of minority children and youth. Nueva York: Springer, pp. 19-34.

Organisation for Economic Cooperation and Development (OECD) (2012) Programa para la evaluación internacional de los alumnos. Informe español, vol. II. Análisis secundario. Madrid: OCDE.

Organisation for Economic Cooperation and Development (OECD) (2018) The Resilience of Students with an Immigrant Background: Factors that Shape Well-being, OECD Reviews of Migrant Education. París: OECD.

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE) (2014) ¿Tienen más probabilidades de repetir curso los estudiantes más desfavorecidos? Pisa in Focus, 43. Madrid: OCDE.

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE) (2016) PISA 2015. Programa para la evaluación internacional de los alumnos. Informe español. Madrid: OCDE.

Pedraja, Francisco; Santín, Daniel y Rosa Simancas (2012) “El impacto de la concentración de inmigrantes sobre la repetición de curso en España” en XX Encuentro de Economía Pública, Sevilla.

Portes, Alejandro; Aparicio, Rosa; Haller, William y Erik Vickstrom (2010) “Moving ahead in Madrid: Aspirations and expectations in the Spanish second generation” International Migration Review, 44(4): 767-801. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1747-7379.2010.00825.x

Rodríguez-Izquierdo, Rosa María (2010a) “Éxito y fracaso escolar de los estudiantes de primera y segunda generación de origen inmigrante” ESE. Estudios sobre educación (19): 97-118.

Rodríguez-Izquierdo, Rosa María (2010b) “Éxito académico de los estudiantes inmigrantes. Factores de riesgo y de protección” Educación XX1, 13(1): 101-123.

Rodríguez-Izquierdo, Rosa María (2011) “Discontinuidad cultural: Estudiantes inmigrantes y éxito académico” Aula abierta, 39(1): 69-80.

Rodríguez-Izquierdo, Rosa María (2015) “Estudio de las actitudes hacia la escuela y de las expectativas educativas de los estudiantes de origen inmigrante” Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 23(127): 1-22.

Rodríguez-Izquierdo, Rosa María (2018) “Políticas de Inclusión Lingüística en España Destinadas al Alumnado de Nacionalidad Extranjera de Reciente Incorporación al Sistema Educativo: Dilemas y Tensiones en Tiempos de Crisis” Education Policy Analysis Archives, 26(154): 1-23.

Rodríguez-Izquierdo, Rosa María (2021) “Monolingual ideologies of Andalusian teachers in the multilingual schools’ context” International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 25(7).

Rodríguez-Izquierdo, Rosa María y Merike Darmody (2019) “Policy and practice in language support for newly arrived migrant children in Ireland and Spain” British Journal of Educational Studies, 67(1): 41-57. DOI: https://doi.org/10.1080/00071005.2017.1417973

Rodríguez-Izquierdo, Rosa María; González-Falcón, Inmaculada y Cristina Goenechea (2020) “Teacher beliefs and approaches to linguistic diversity. Spanish as a second language in the inclusion of immigrant students” Teaching and Teacher Education, 90: 1-11.

Rosenthal, Robert y Lenore Jacobson (1968) Pygmalion in the classroom. Teacher expectations and pupils’ intellectual achievement. Nueva York: Holt Rinhart and Winston.

Suárez-Orozco, Carola y Desiree Qin-Hilliard (2004) “The cultural psychology of academic engagement: Immigrant boys’ experiences in U.S. schools” en Way, Niobe y Judy Chu (Eds.). Adolescent boys in context: Exploring diverse cultures of boyhood. Nueva York: New York University Press, pp. 295-316.

Suárez-Orozco, Carola; Suárez-Orozco, Marcelo e Irma Todorova (2009) Learning a new land: Immigrant students in American society. Cambridge: Harvard University Press.

Statnat, Peter y Gerard Christensen (2006) Where Immigrant Students Succeed - A Comparative Review of Performance and Engagement in PISA 2003. París: OECD.

Valles, Miguel; Cea, María Ángeles y Gloria Domínguez (2017) “Discriminación múltiple e inmigración: huellas de discurso institucional, académico y de la población” Revista Española de Investigaciones Sociológicas (159): 135-150.

Van Dijk, Sylvia (2012) “La política pública para abatir el abandono escolar y las voces de los niños, sus tutores y sus maestros” Revista Mexicana de Investigación Educativa, 18(1): 115-139.

Walther, Andreas; Warth, Annegret; Ule, Mirjana y Manuela du Bois-Reymond (2015) “Me, my education and I: constellations of decision-making in young people’s educational trajectories” International Journal of Qualitative Studies in Education, 28(3): 349-371. DOI: https://doi.org/10.1080/09518398.2014.987850