Procesos espontáneos e inducidos en el arte dancístico

Main Article Content

Alberto Dallal

Abstract

This article follows a historical-sociological journey through the art and dance showing the development, language and the role this art has had and presently has in society. Thus, the article analyses from the beginnings of this human activity to its institutionalization and modern professionalization. Dance as social communication medium through its meanings in education, politics and even religion are likewise topics that the author calls “process of truthness”, that is the relation artist-spectator, as well as the challenges of present choreography.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Dallal, A. (2015). Procesos espontáneos e inducidos en el arte dancístico. Revista Mexicana De Ciencias Políticas Y Sociales, 41(170). https://doi.org/10.22201/fcpys.2448492xe.1997.170.49297

Citas en Dimensions Service

References

Bonilla, Luis, La danza en el mito y en la historia, Madrid, Biblioteca Nueva, 1964, 336 pp.

Dallal, Alberto, Cómo acercarse a la danza, México-Querétaro, Secretaría de Educación Pública/Gobierno del estado de Querétaro/Plaza y Valdés, 1988, 158 pp.

Dallal, Alberto, El aura del cuerpo, México, UNAM, Instituto de Investigaciones Estéticas, 1990, 160 pp.

Dallal, Alberto, “Incrustaciones. Tiempo y persistencia mítica en la danza oaxaqueña de La pluma”, en varios autores, Tiempo y arte, México, UNAM, Instituto de Investigaciones Estéticas, 1991, pp. 221-241.

Dallal, Alberto, La danza contra la muerte, México, UNAM, Instituto de Investigaciones Estéticas, 3a. ed. corregida y aumentada, 1993, 368 pp.

Dallal, Alberto, La danza en México. Segunda parte: épocas prehispánicas y colonial, México, UNAM, Instituto de Investigaciones Estéticas, 1989, 300 pp.

Dallal, Alberto, La danza en México. Tercera parte: la danza escénica popular, 1877-1930, México, UNAM, Instituto de Investigaciones Estéticas, 1995, 222 pp.

Dallal, Alberto, “Originalidad, asimilación y capacidad de síntesis en las técnicas dancísticas. El caso del Ballet Nacional de México”, en varios autores, Encuentros y desencuentros en las artes, México, UNAM, Instituto de Investigaciones Estéticas, 1994, pp. 33- 50.

Dallal, Alberto, “Vado, espacio, estructura y forma en una obra de Jerome Robbins y otra de Jaime Blanc”, en varios autores, “Arte y espacio”, México, UNAM, Instituto de Investigaciones Estéticas, en prensa.

Kirstein, Lincoln, Dance. A short history of classic theatrical dancing, Dance Horizons, 4a. reimp., 1977, 400 pp.

Langer, Susanne K., Philosophy in a new key. A study in the symbolism of reason, rite and art, Harvard, Harvard University Press, 3a. ed., 1979, 315 pp.

Langer, Susanne K., Problems of art, Nueva York, Charles Scribner’s Sons, 1957, 185 pp.

Noverre, Juan Jorge, Cartas sobre la danza y sobre los ballets, México, Universidad Autónoma Metropolitana, 1981, 220 pp.

Platón, Las leyes o de la legislación. Obras completas, Madrid, Aguilar, 3a. reimp. de la 2a. ed., 1977, 1715 pp.

Sachs, Curt, World history of the dance, Nueva York, The Norton Library, 1963, 470 pp.