Humanity’s human. Approach to Lluis Duch’s Anthropology

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Julio Amador Bech
Jennie Arllette Quintero Hernández

Abstract

This article approaches the symbolic anthropology of Lluís Duch who proposes the urgent need of an “apology of the human” and of an “anthropology of ambiguity”as a response, aimed to overcome the various reductionisms and essentialisms (structuralists, historicistsand economicists) that have been endured by the humanistic disciplines and social sciences, especially during the past 20th Century, carrying it’s deepening crisis into the present. The authors exposethe main guidelines of his thinking, emphasizing the present validity of his analytical categories and of his lucid heuristic orientations, belonging to his symbolic anthropology. In particular, they work with those concepts referred to the biographical trajectory,the relation between symbolic thought and contingency, mythos and logos, Romanticism and Illustration, change and permanence. Finally, the authors underline that the Anthropology proposed by Duch aims to comprehend the paradox inherent in the human being, and the fascinating adventure of his existence, by the means of an oscillating and pendular movement between opposed and complementaryentities.

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How to Cite
Bech, J. A., & Quintero Hernández, J. A. (2012). Humanity’s human. Approach to Lluis Duch’s Anthropology. Revista Mexicana De Ciencias Políticas Y Sociales, 57(216). https://doi.org/10.22201/fcpys.2448492xe.2012.216.34833

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Author Biographies

Julio Amador Bech, Facultad de Ciencias Políticas y Sociales, UNAM

Dr. en Antropología por la Escuela Nacional de Antropología e Historia. Es técnico académico titular “C” de tiempo completo definitivo, nivel pride “D”, adscrito a la fcpys. Sus principales líneas de investigación son: antropología cultural y antropología del arte, hermenéutica y teoría de la comunicación.

Jennie Arllette Quintero Hernández, Facultad de Filosofía y Letras, UNAM

Maestrante en Historia del Arte y miembro del proyecto papiit in 305 411-3, “La Hermenéutica como Herramienta Metodológica en Ciencias Sociales y Humanidades”. Sus principales líneas de investigación son: arte prehispánico mesoamericano, arte colonial de México, hermenéuticasimbólica y antropología de la imagen.

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