Implementation of the PhETdigital simulator in teaching Gay-Lussac's Law: A distance learning sequence in high school
Main Article Content
Abstract
Experimental practices are essential in teaching, since they enrich theory with direct experiences, promoting deep and lasting learning. In current education, strategies such as Problem-Based Learning (PBL) are adopted to develop scientific skills. In teaching Selected Topics in High School Chemistry, Gay-Lussac's Law is addressed through experimental practices, facing challenges such as time and infrastructure limitations. To overcome this, digital simulators such as PhET are used, which allow students to experience chemical phenomena in real time. A distance teaching sequence implemented in a face-to-face general high school in 2023, using PhET, demonstrated the effectiveness of these digital tools in teaching. Students worked as a team and recognized Gay-Lussac's Law through simulations on a specific problem, which resulted in an improvement in their academic performance. The methodology not only facilitated theoretical understanding, but also developed problem-solving and critical thinking skills, demonstrating that digital tools can effectively complement teaching.
Article Details
Citas en Dimensions Service
References
Carrión-Paredes, F. A., García-Herrera, D. G., Erazo-Álvarez, C. A., & Erazo-Álvarez, J. C. (2020). Simulador virtual PhET como estrategia metodológica para el aprendizaje de Química. Cienciamatria, 6(3), 193-216. https://doi.org/10.35381/cm.v6i3.396
Castillo A., Ramírez M. & González M. (2013). El aprendizaje significativo de la química: condiciones para lograrlo. Revista Omnia. 19(2), 11-24. https://www.redalyc.org/pdf/737/73728678002.pdf
Cobián Aguayo M. E., & Alcaraz González A. (2024). Implementación de BioInteractive como herramienta educativa a distancia para destacar la importancia del cambio global en la asignatura de Ecología. Revista Mexicana De Bachillerato a Distancia, 16(32). https://doi.org/10.22201/cuaieed.20074751e.2024.32.89552
Delgado Pérez N., Kiausowa M. & Escobar Hernández A. (2021). Simulador virtual PhET para aprender Química en época de COVID-19. Revista Dilema contemporáneos: educación, política y valores. 8 (3). https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i3.2641
Espinoza-Ríos E., González-López K. & Hernández-Ramírez L. (2016). Las prácticas de laboratorio: una estrategia didáctica en la construcción de conocimiento científico escolar. Revista Entramado. 12(1). 266-281. https://doi.org/10.18041/entramado.2016v12n1.23125
Hernández Valdepeña, M. A., Sandoval Guillén, B. J., y Bermúdez García, E. (2024). Implementación de una secuencia didáctica a distancia para cuantificación de almidón en alimentos por espectrofotometría. Educación Química, 35(2). https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2024.2.86394
Julca-Asto M. J. M. & Duran-Llaro K. L. (2022). El método Aprendizaje Basado en Problemas (ABP) en el proceso enseñanza – aprendizaje. Polo del Conocimiento. 7(6), 2310-2321. (https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/4195)
López Guerrero M., López Guerrero G. & Rojano Ramos S. (2018). Uso de un simulador para facilitar el aprendizaje de las reacciones de óxido-reducción. Estudio de caso en la Universidad de Málaga. Revista Educación Química, 29(3), 79-98. https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2018.3.63728
Martínez-Reina M. & Amado-González E. (2016). Filatelia y Didáctica de la Química: un ejemplo con los Gases Ideales. Revista Cubana de Química, 28(3), 843-869, e-ISSN: 2224-5421.
Morales, P. & Landa, V. (2004). Aprendizaje basado en problemas- Problem based learning. Theoria, Vol.13 (1), (Págs. 145-157).
Rouinfar A., Malley C., Barbera J. (2024). PhET Interactive Simulations. PhET: propiedades de los gases. Universidad de Colorado. https://phet.colorado.edu/es/simulations/gas-properties
Salinas V. & Pérez J. (2023). Desafíos de la enseñanza de Química en pandemia covid-19: ventajas y limitaciones. Revista Innova Educación. 5(4). 65-82. https://doi.org/10.35622/j.rie.2023.05v.004
Santillán Campos, F. (2006). El Aprendizaje Basado en Problemas como propuesta educativa para las disciplinas económicas y sociales apoyadas en el B-Learning. Revista Iberoamericana de Educación. Vol. 40, (2).
SEP (2012). Programa de estudios de Física 1. Secretaria de Educación Medio Superior. https://educacionmediasuperior.sep.gob.mx/work/models/sems/Resource/12615/5/images/BT_Fisica_I.pdf
SEP (2012). Programa de estudios de Química 1. Secretaria de Educación Medio Superior. México. https://educacionmediasuperior.sep.gob.mx/work/models/sems/Resource/12615/5/images/BT_Quimica_I.pdf
SEP (2012). Programa de estudios de Tecnología de la Información y la Comunicación 1. Secretaria de Educación Medio Superior. https://educacionmediasuperior.sep.gob.mx/work/models/sems/Resource/12615/5/images/BT_TIC.pdf
SEP (2013). Programa de estudio de Temas Selectos de Química 1. Secretaria de Educación Medio Superior. https://dgb.sep.gob.mx/storage/recursos/2023/08/tCvvTyTIHQ-ts-quimica-i-1.pdf
SEP (2017). Programa de estudios de Matemáticas 1. Secretaria de Educación Medio Superior. https://dgb.sep.gob.mx/storage/recursos/2023/08/6Rjtj8N3To-Matematicas-I.pdf
UNAM, Facultad de Medicina. (2019). Leyes generales de los gases: su aplicación en Fisiología. Unidad temática II. https://fisiologia.facmed.unam.mx/wp-content/uploads/2019/11/3-leyes-de-los-gases.pdf
Universidad de Colorado (s.f). PhTE simulaciones interactivas. https://phet.colorado.edu/es/
Valencia, I. (2019). Ley de Gay-Lussac. Unidades de Apoyo para el Aprendizaje. CUAED/FES Iztacala-UNAM.https://repositorio-uapa.cuaieed.unam.mx/repositorio/moodle/pluginfile.php/2885/mod_resource/content/1/UAPA-Ley-Gay-Lussac/index.html

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.