Virtual student communities on social media: Facebook UVEG in the online high school context

Main Article Content

Jesús Alberto Sánchez Valtierra

Abstract

This article explores the use of Facebook groups as virtual student communities in the context of the online high school program at the Virtual University of the State of Guanajuato (UVEG). It provides an in-depth analysis of four public and private groups, where online high school students exchange information, solve assignments, share memes, anecdotes, and tips about their academic experience. The advantages of these communities as spaces for collaborative learning, knowledge sharing, and mutual support for online high school students are highlighted, as well as the ethical and privacy challenges and considerations to be considered.

Article Details

How to Cite
Sánchez Valtierra, J. A. (2024). Virtual student communities on social media: Facebook UVEG in the online high school context. Revista Mexicana De Bachillerato a Distancia, 16(32). https://doi.org/10.22201/cuaieed.20074751e.2024.32.89548

Citas en Dimensions Service

References

Álvarez-Flores, E. P. y Núñez Gómez, P. (2013). Uso de redes sociales como elemento de interacción y construcción de contenidos en el aula: cultura participativa a través de Facebook. Historia y comunicación social, 18(0), 53-62. http://dx.doi.org/10.5209/rev_HICS.2013.v18.44225

Bozu, Z. e Imbernón, F. (2009). Creando comunidades de práctica y conocimiento en la universidad. Una experiencia de trabajo entre las universidades de lengua catalana. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 6(1), 1­10. http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v6i1.20

Hernández-Sellés, N. (2021). Herramientas que facilitan el aprendizaje colaborativo en entornos virtuales: nuevas oportunidades para el desarrollo de las ecologías digitales de aprendizaje. Educatio Siglo XXI, 39(2), 81–100. https://doi.org/10.6018/educatio.465741

Marín-Diaz, V. y Cabero-Almenara, J. (2019). Las redes sociales en educación: desde la innovación a la investigación educativa. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(2), 25-33. http://dx.doi.org/10.5944/ried.22.2.24248

Kahansky Reyes, C. (2019). Vigencia del derecho europeo de protección de datos personales [tesis doctoral], UNED. Universidad Nacional de Educación a Distancia. https://hdl.handle.net/20.500.14468/18416

Opazo, D., & Patricia, V. (2014). Redes sociales y educación: El uso de los grupos de Facebook como herramienta de formación de profesores. http://hdl.handle.net/10230/22795

Rivas Flores, J. I., Leite Méndez, A. E., Márquez García, M. J., Cortés González, P., Prados Megías, M. E., & Padua Arcos, D. (2016). Facebook como espacio para compartir aprendizajes entre grupos de alumnos de distintas universidades. RELATEC. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 15(2), 55-66. https://doi.org/10.17398/1695-288X.15.2.5

Wenger, E. (2001). Comunidades de práctica: aprendizaje, significado e identidad. Paidós.