Views on blackness in the Caribbean writing: from James and Lamming to Césaire and Fanon

Main Article Content

Marcelo José Cabarcas Ortega

Abstract

This article reflects the way in which four renowned authors deal with the essentialist view of Black Antillean identity. It is based on the textual analysis of a set of theoretical and fictional works to identify some counter-discoursive dynamics that, from the academic and literary fields, redefine the social and cultural legacy of the Black-Caribbean communities. The article contributes to the studies of the Caribbean by analyzing a vital scriptural corpus for the historical thinking of this region.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Cabarcas Ortega, M. J. (2018). Views on blackness in the Caribbean writing: from James and Lamming to Césaire and Fanon. Estudios Latinoamericanos, (41), 69–85. https://doi.org/10.22201/cela.24484946e.2018.41.64131
Author Biography

Marcelo José Cabarcas Ortega, Fundación Universitaria Colombo Internacional, Cartagena, Colombia.

Profesional en Lingüística y Literatura por la Universidad de Cartagena, Colombia. Maestro en
Literatura Hispanoamericana y del Caribe por la Universidad del Atlántico, Barranquilla, Colombia.
Profesor asociado del Programa de Licenciatura en Inglés con énfasis en Educación, Fundación
Universitaria Colombo Internacional, en las áreas de teorías y literaturas del Caribe y Latinoamérica y el análisis del discurso. Miembro de la Fundación Universitaria Colombo Internacional, Cartagena, Colombia. Autor del libro La figuración de lo lúdico y su subversión estética. La representación de lo popular en Tambores en la noche, de Jorge Artel, España, Editorial Académica Española, 2013. E-mail: <mcabarcas@unicolombo.edu.co>.

References

Bibliografía

BHABHA, Homi (2002), El lugar de la cultura, Buenos Aires, Manantial.

BRATHWAITE, Edward Kamau (1984), History of the Voice: Development of Nation Language in Anglophone Caribbean Poetry, London, New Beacon Books.

CÉSAIRE, Aimé (1969), Cuaderno de un retorno al país natal, México, Ediciones Era, edición bilingüe, prólogo y traducción de Agustí Bartra.

CÉSAIRE, Aimé (2006a), Discurso sobre el colonialismo, Madrid, Akal.

CÉSAIRE, Aimé (2006b), “Discurso sobre la negritud. Negritud, etnicidad y culturas afroamericanas”, en Aimé CÉSAIRE, Discurso sobre el colonialismo, Madrid, Akal.

COLLINS, Merle (2011), “La lección”, en Keith ELLIS (compilador), Poetas del Caribe anglófono, La Habana, Casa de las Américas.

DUBOIS, Laurent (2004), A Colony of Citizens: Revolution and Slave Emancipation in the French Caribbean, 1787-1804, Chapel Hill, The University of North Carolina Press.

FANON, Frantz (1973), Los condenados de la tierra, México, Fondo de Cultura Económica.

FANON, Frantz (1993), “Antillanos y africanos”, en Leopoldo ZEA (coordinador), Fuentes de la cultura latinoamericana, México, Fondo de Cultura Económica.

GILROY, Paul (1993), The Black Atlantic: Modernity and Double Consciousness, London, Verso.

JAMES, Cyril Lionel Robert (1997), Minty Alley, Mississippi, University of Mississippi Press.

JAMES, Cyril Lionel Robert (2010), Los Jacobinos Negros: Toussaint Louverture y la revolución de Saint-Domingue, La Habana, Casa de las Américas.

LAMMING, George (1979), En el castillo de mi piel, La Habana, Casa de las Américas.

LAMMING, George (2010), Los placeres del exilio, La Habana, Casa de las Américas.

PAGET, Henry (2000), Caliban’s Reason. Introducing Afro-Caribbean Philosophy, New York, Routledge.

TROUILLOT, Michel Rolph (1995), Silencing the past. Power and the production of history, Boston, Beacon Press.

WALSH, John Patrick (2013), Free and French in the Caribbean: Toussaint Louverture, Aimé Césaire, and Narratives of Loyal Opposition, Bloomington, Indiana University Press.

WAMBU, Onyekachi (2011), “Black British Literature since Windrush”, en BBC History, British History. Dirección URL <http://www.bbc.co.uk/history/british

/modern/literature_01.shtml>.