Música y máquina en el pensamiento de deleuze y guattari

Main Article Content

Jorge Torres Sáenz

Abstract

Using a few concepts conceived by Gilles Deleuze and Felix Guattari, this paper proposes a critical review of some judgments that the musical vanguard in the 70’s expressed about itself. Analyzing some structural ideas operated by Pierre Boulez to explain his procedures in musical composition, I will show that the link between Deleuze’s Philosophy and the aesthetic of Boulez are not methodological but just circumstantial. Furthermore, I activate some concepts like, machine, plane, percept, affect, in a specifically musical realm. In that way, I propose a confrontation between music and philosophy, not in terms of aesthetics or long-established musical expressions, but on the basis of such dynamical assemblies produced by musical machinic agencies.

Article Details

How to Cite
Torres Sáenz, J. (2016). Música y máquina en el pensamiento de deleuze y guattari. Murmullos Filosoficos, 4(8), 57–74. Retrieved from https://journals.unam.mx/index.php/murmullos/article/view/57398
Author Biography

Jorge Torres Sáenz, Escuela Superior de Música, Instituto Nacional de Bellas Artes (INBA)

Compositor, teórico del arte y filósofo. Es egresado del Conservatorio Superior de Música de París, de la Escuela Nacional de Música de la unam y de la Universidad Iberoamericana. Miembro del Sistema Nacional de Creadores de Arte desde 2003. Su obra se interpreta regularmente en América, Asia y Europa. Es profesor de tiempo en la Escuela Superior de Música del INBA. Ha publicado artículos en libros y revistas como Historia y Grafías, Colección Intersecciones del Conaculta, etcétera. <jorgetorress@hotmail.com>