Constructive thinking and coping stress in college students

Main Article Content

Ofelia Contreras Gutiérrez
Margarita Chávez Becerra
Laura Edna Aragón Borja

Abstract

This research had the objective of establishing a possible relation between constructive thinking and styles of coping with stress among university students. The research was made by the use of a random sample of 184 students from three multidisciplinary UNAM campuses, 107 females and 77 males. The Questionnaire on Constructive Thinking for University Students (QCTUS) and the Scale of Coping for Adolescents (SCA) were applied. 77% of the students obtained scores between the adequate and high constructive thought ranges, while the remaining 23% qualified as low constructive thinking. Most of the students stated they use problem-solving oriented study strategies in a most often frequency (70 to 89), while unproductive strategies are rarely used (30 to 49). The analysis of relations between coping styles and constructive thinking denotes that to high constructive thinking scores correspond to high scores in the use of problem-solving oriented coping strategies, in addition a direct correlation between non-constructive thinking and unproductive coping was observed. Behavioral coping was a subscale that showed a considerable correlation with the problem-solving coping style, while the lack of emotional coping, low self-esteem, and the incapacity to overcome situations, are associated to the election of an unproductive coping style. Coping styles in relation to others is associated to behavioral coping, low self-esteem and the incapacity to overcome situations. Students exhibiting low self-esteem, and incapacity to manage their emotions, but that possessed the ability of behavioral coping, tended to look for social support networks as an alternative for coping.

Article Details

How to Cite
Contreras Gutiérrez, O., Chávez Becerra, M., & Aragón Borja, L. E. (2012). Constructive thinking and coping stress in college students. Journal of Behavior, Health & Social Issues, 4(1), 39–53. https://doi.org/10.22201/fesi.20070780.2012.4.1.32970

Citas en Dimensions Service

References

Aragón-Borja, L. E., Contreras-Gutiérrez, O., & Tron-Álvarez. (2011). Ansiedad y pensamiento constructivo en estudiantes universitarios. Journal of Behavior, Health & Social Issues, 3 (1), 43-56, available via: http://dx.doi.org/10.5460/jbhsi.v3.1.26598

Bermúdez, M. P., Teva. I., & Sánchez, A. (2003). Análisis de la Relación entre Inteligencia Emocional; Estabilidad Emocional y Bienestar Psicológico. Universitas Psychológica, 2 (1), 27-32.

Canessa, B. (2002). Adaptación Psicométrica de las Escalas de Afrontamiento para adolescentes de Frydenberg y Lewis en un grupo de estudiantes de Lima Metropolitana. Revista Persona, 5, 191-233.

Contreras, O., Chávez, B. M., & Velásquez, O. (2006). Cualidades Psicométricas del Cuestionario de Pensamiento Constructivo para Estudiantes Universitarios. Revista de la Sociedad de Ex -Alumnos de la Facultad de Psicología (SEFPSI). México, 9. (1-2). ISSSN 1870 – 2325.

Delgado G., Gómez, H., Jaramillo M., Maya P. Narváez M., Salazar A., Hazzel, K., & Castaño, J. (2005). Estudio descriptivo sobre estrés en estudiantes de medicina de la Universidad de Manizales. Archivos de Medicina. Universidad de Manizales-Facultad de Medicina, 5(11), 37-45

Epstein, S. (1994). Integration of Cognitive and Psychodynamic Unconscious. American Psychologist, 49, 709-724, available via: http://dx.doi.org/10.1037/0003-066X.49.8.709

Fernández, M., Contini, N., Ongarato, P., Saavedra, E., & De la Iglesia, G. (2008). Estrategias de afrontamiento frente a problemas académicos en estudiantes medios y universitarios. Revista de la Facultad de Psicología de la Pontificia Universidad Javeriana, Bogotá, Colombia.

Folkman, S., & Lazarus, R. S. (1988). Coping as a Mediator of Emotion. Journal of Personality and Social Psychology, 54 (3), 466-475, available via: http://dx.doi.org/10.1037/0022-3514.54.3.466

Franco, C. (2009). Reducción de la percepción del estrés mediante la meditación. Apuntes de Psicología. Colegio Oficial de Psicología, 27 (1), 99-109.

Frydenberg, E., & Lewis, R. (2000). Escalas de afrontamiento para adolescentes (ASC). Adaptación española de Jaime Pereña y Nicolás Seisdedos. Madrid, TEA Ediciones.

Garaigordobil, M., & Oñederra, J. A. (2010). Inteligencia emocional en las víctimas de acoso escolar y en los agresores. European Journal of Education and Psychology, 3 (2), 243-256.

García, H. (2005). El pensamiento constructivo y su relación con la visión de sí mismo, el mundo y el futuro en estudiantes de la facultad de ciencias humanas en San Luis. Fundamentos en Humanidades, 6 (1), 581-597.

Gómez, J., Luengo, A., Romero, E., Villar, P., & Sobral, J. (2006). Estrategias de Afrontamiento el inicio de la adolescencia y su relación con el consumo de drogas y la conducta problemática. International Journal of Clinical and Health Psychology, 6 (3), 581-597.

Kyriacou, C. (2001). Teacher stress: Directions for future research. Educational Review, 53(1), 27-35, available via: http://dx.doi.org/10.1080/00131910124115

Leung, T., Siu, O., & Spector, P. (2000). Faculty Stressors, Job Satisfaction, and Psychological Distress Among University Teachers in Hong Kong: The Role of Locus of Control. International Journal of Stress Management, 7, November-April, 121-137, available via: http://dx.doi.org/10.1023/A:1009584202196

Martín, I. (2007). Estrés académico en estudiantes universitarios. Apuntes de Psicología, 25 (1), 87-99.

Martínez, V., Arenas, M. A., Páez, A., Casado, E., Ahumado, N., Cuello, S., Silva, I., & Penna, I. (2005). La influencia de los estilos de personalidad en la elección de estrategias de afrontamiento ante situaciones de exámenes en estudiantes de 4º año de psicología de UNSL. Fundamentos en Humanidades. Año VI, Núm. II (12/2005), 173-194.

Matud, M., De Abona, M., & Matud, M. (2002). Estrés laboral y salud en el profesorado: un análisis diferencial en función del género y del tipo de enseñanza. Revista Internacional de Psicología Clínica y de la Salud, 2 (3), 451-465.

Piemontesi, S., & Heredia, D. (2009). Afrontamiento ante exámenes: Desarrollos de los principales modelos teóricos para su definición y medición. Anales de Psicología, 25 (1), 102-111.

Polo, A., Hernández, J. M., & Pozo, C. (1996). Evaluación del Estrés Académico en Estudiantes Universitarios. Revista Ansiedad y Estrés, 2 (2/3), 159-172.

Sanjuán, P., & Magallanes, A. (2007). Estilos explicativos y estrategias de afrontamiento. Clínica y Salud, 18 (1), 83-98.

Tobón, S., & Núñez, A. (2007). Relación de factores psicológicos con los síntomas de dispepsia en estudiantes universitarios españoles. Suma Psicológica, 12 (1), 93-106.