Constructive thinking and coping stress in college students
Main Article Content
Abstract
This research had the objective of establishing a possible relation between constructive thinking and styles of coping with stress among university students. The research was made by the use of a random sample of 184 students from three multidisciplinary UNAM campuses, 107 females and 77 males. The Questionnaire on Constructive Thinking for University Students (QCTUS) and the Scale of Coping for Adolescents (SCA) were applied. 77% of the students obtained scores between the adequate and high constructive thought ranges, while the remaining 23% qualified as low constructive thinking. Most of the students stated they use problem-solving oriented study strategies in a most often frequency (70 to 89), while unproductive strategies are rarely used (30 to 49). The analysis of relations between coping styles and constructive thinking denotes that to high constructive thinking scores correspond to high scores in the use of problem-solving oriented coping strategies, in addition a direct correlation between non-constructive thinking and unproductive coping was observed. Behavioral coping was a subscale that showed a considerable correlation with the problem-solving coping style, while the lack of emotional coping, low self-esteem, and the incapacity to overcome situations, are associated to the election of an unproductive coping style. Coping styles in relation to others is associated to behavioral coping, low self-esteem and the incapacity to overcome situations. Students exhibiting low self-esteem, and incapacity to manage their emotions, but that possessed the ability of behavioral coping, tended to look for social support networks as an alternative for coping.
Article Details
Citas en Dimensions Service
References
Aragón-Borja, L. E., Contreras-Gutiérrez, O., & Tron-Álvarez. (2011). Ansiedad y pensamiento constructivo en estudiantes universitarios. Journal of Behavior, Health & Social Issues, 3 (1), 43-56, available via: http://dx.doi.org/10.5460/jbhsi.v3.1.26598
Bermúdez, M. P., Teva. I., & Sánchez, A. (2003). Análisis de la Relación entre Inteligencia Emocional; Estabilidad Emocional y Bienestar Psicológico. Universitas Psychológica, 2 (1), 27-32.
Canessa, B. (2002). Adaptación Psicométrica de las Escalas de Afrontamiento para adolescentes de Frydenberg y Lewis en un grupo de estudiantes de Lima Metropolitana. Revista Persona, 5, 191-233.
Contreras, O., Chávez, B. M., & Velásquez, O. (2006). Cualidades Psicométricas del Cuestionario de Pensamiento Constructivo para Estudiantes Universitarios. Revista de la Sociedad de Ex -Alumnos de la Facultad de Psicología (SEFPSI). México, 9. (1-2). ISSSN 1870 – 2325.
Delgado G., Gómez, H., Jaramillo M., Maya P. Narváez M., Salazar A., Hazzel, K., & Castaño, J. (2005). Estudio descriptivo sobre estrés en estudiantes de medicina de la Universidad de Manizales. Archivos de Medicina. Universidad de Manizales-Facultad de Medicina, 5(11), 37-45
Epstein, S. (1994). Integration of Cognitive and Psychodynamic Unconscious. American Psychologist, 49, 709-724, available via: http://dx.doi.org/10.1037/0003-066X.49.8.709
Fernández, M., Contini, N., Ongarato, P., Saavedra, E., & De la Iglesia, G. (2008). Estrategias de afrontamiento frente a problemas académicos en estudiantes medios y universitarios. Revista de la Facultad de Psicología de la Pontificia Universidad Javeriana, Bogotá, Colombia.
Folkman, S., & Lazarus, R. S. (1988). Coping as a Mediator of Emotion. Journal of Personality and Social Psychology, 54 (3), 466-475, available via: http://dx.doi.org/10.1037/0022-3514.54.3.466
Franco, C. (2009). Reducción de la percepción del estrés mediante la meditación. Apuntes de Psicología. Colegio Oficial de Psicología, 27 (1), 99-109.
Frydenberg, E., & Lewis, R. (2000). Escalas de afrontamiento para adolescentes (ASC). Adaptación española de Jaime Pereña y Nicolás Seisdedos. Madrid, TEA Ediciones.
Garaigordobil, M., & Oñederra, J. A. (2010). Inteligencia emocional en las víctimas de acoso escolar y en los agresores. European Journal of Education and Psychology, 3 (2), 243-256.
García, H. (2005). El pensamiento constructivo y su relación con la visión de sí mismo, el mundo y el futuro en estudiantes de la facultad de ciencias humanas en San Luis. Fundamentos en Humanidades, 6 (1), 581-597.
Gómez, J., Luengo, A., Romero, E., Villar, P., & Sobral, J. (2006). Estrategias de Afrontamiento el inicio de la adolescencia y su relación con el consumo de drogas y la conducta problemática. International Journal of Clinical and Health Psychology, 6 (3), 581-597.
Kyriacou, C. (2001). Teacher stress: Directions for future research. Educational Review, 53(1), 27-35, available via: http://dx.doi.org/10.1080/00131910124115
Leung, T., Siu, O., & Spector, P. (2000). Faculty Stressors, Job Satisfaction, and Psychological Distress Among University Teachers in Hong Kong: The Role of Locus of Control. International Journal of Stress Management, 7, November-April, 121-137, available via: http://dx.doi.org/10.1023/A:1009584202196
Martín, I. (2007). Estrés académico en estudiantes universitarios. Apuntes de Psicología, 25 (1), 87-99.
Martínez, V., Arenas, M. A., Páez, A., Casado, E., Ahumado, N., Cuello, S., Silva, I., & Penna, I. (2005). La influencia de los estilos de personalidad en la elección de estrategias de afrontamiento ante situaciones de exámenes en estudiantes de 4º año de psicología de UNSL. Fundamentos en Humanidades. Año VI, Núm. II (12/2005), 173-194.
Matud, M., De Abona, M., & Matud, M. (2002). Estrés laboral y salud en el profesorado: un análisis diferencial en función del género y del tipo de enseñanza. Revista Internacional de Psicología Clínica y de la Salud, 2 (3), 451-465.
Piemontesi, S., & Heredia, D. (2009). Afrontamiento ante exámenes: Desarrollos de los principales modelos teóricos para su definición y medición. Anales de Psicología, 25 (1), 102-111.
Polo, A., Hernández, J. M., & Pozo, C. (1996). Evaluación del Estrés Académico en Estudiantes Universitarios. Revista Ansiedad y Estrés, 2 (2/3), 159-172.
Sanjuán, P., & Magallanes, A. (2007). Estilos explicativos y estrategias de afrontamiento. Clínica y Salud, 18 (1), 83-98.
Tobón, S., & Núñez, A. (2007). Relación de factores psicológicos con los síntomas de dispepsia en estudiantes universitarios españoles. Suma Psicológica, 12 (1), 93-106.
Esta revista es de acceso libre inmediato a su contenido, bajo el principio de hacer disponible al público gratuitamente las investigaciones publicadas.
Los autores que publiquen en Journal of Behavior, Health and Social Issues (JBHSI) aceptan las siguientes condiciones:
- De acuerdo con la legislación de derechos de autor, en Journal of Behavior, Health and Social Issues (JBHSI) reconoce y respeta el derecho moral de los autores, así como la titularidad del derecho patrimonial, el cual será transferido —de forma no exclusiva— a la revista para su difusión en acceso abierto.
- La revista Journal of Behavior, Health and Social Issues (JBHSI) no realiza cargos a los autores por enviar y procesar artículos para su publicación.
- Todos los textos publicados por en Journal of Behavior, Health and Social Issues (JBHSI)
—sin excepción— se distribuyen amparados bajo la Licencia Creative Commons Atribución- NoComercial 4.0 Internacional, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
- Los autores pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en Journal of Behavior, Health and Social Issues (JBHSI), por ejemplo incluirlo en un repositorio institucional o darlo a conocer en otros medios en papel o electrónicos, siempre que indique clara y explícitamente que el trabajo se publicó por primera vez en el Journal of Behavior, Health and Social Issues (JBHSI).
- Para todo lo anterior, los autores deben remitir el formato de carta de transmisión de derechos patrimoniales de la primera publicación debidamente requisitado y firmado, al momento de ser aceptado para su publicación el manuscrito en cuestión.
This is an open-access journal in terms of its content, under the premise of making published research available to the public for free.
The authors who publish on the Journal of Behavior, Health and Social Issues (JBHSI) accept the following terms:
- In accordance to the copyright law, the Journal of Behavior, Health and Social Issues (JBHSI) recognizes and respects the moral law of the authors, as well as the ownership right, which will be transferred –in a non-exclusive manner- to the journal for its open access diffusion.
- The Journal of Behavior, Health and Social Issues (JBHSI) does not charge the authors for sending and processing the papers for their publication.
- Every text published by the Journal of Behavior, Health and Social Issues (JBHSI) –with no exception- is distributed under protection of the Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows third parties to utilize what was published as long as they mention the authorship of the paper and the first publication in this journal.
- The authors can hold other contractual agreements, independent and additional to the non-exclusive distribution of the published version of the article in the Journal of Behavior, Health and Social Issues (JBHSI), such as including it in an institutional repository or promoting it through channels different from paper or electronic publications, as long as it indicates clearly and explicitly that the paper was first published in the Journal of Behavior, Health and Social Issues (JBHSI).
- For all the previous matters, the authors must refer the format of the letter of transference of patrimonial rights of the first publication, properly required and signed, at the moment of being approved for publication in the manuscript at issue.