From theatrical performance to photography: methodological challenges of an investigation into Michoacan theatre in Mexico
Main Article Content
Abstract
This article analyzes to what extent ethnography and photography can contribute to the reconstruction of theatrical experiences in the field of public pedagogies. Photography enables a creative power from a bet of performative writing of the theatrical scene. This is based on a scene from the play Mujeres de arena presented in the city of Morelia, Michoacán. Some conceptual reflections on photography, ethnography, writing as a performative exercise and the relationship with public pedagogies are raised. Finally, it is pointed out that the reconstruction of theatrical scenes in the midst of a context of violence can draw more clearly the public pedagogies of theater in Michoacán and with it, recognize the potential of this artistic manifestation in the transmission of knowledge, in the provocation of questions about the world, in the possibility of challenging established conceptions, in the awakening of conscience and, above all, in promoting critical reflection.
Downloads
Article Details
Citas en Dimensions Service
References
Berger, John, Sven Blomberg, Chris Fox, Michael Dibb y Richard Hollis. 2016. Modos de ver. México: Gustavo Gili.
Cefaï, Daniel. 2013. ¿Qué es la etnografía? Debates contemporáneos. 1a parte. Arraigamientos, operaciones y experiencias del trabajo de campo. Persona y Sociedad, XXVII(1): 101-19. Universidad Alberto Hurtado.
Charman, Karen. 2016. Editorial. Journal of Public Pedagogies, 1.
Charman, Karen y Mary Dixon. 2021. Theory and methods for public pedagogy research. Nueva York: Routledge, Taylor y Francis Group.
Despret, Vinciane e Isabelle Stengers. 2023. Las que hacen historias ¿Qué le hacen las mujeres al pensamiento? Trad. V. Goldstein. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Hekht Libros.
Didi-Huberman, Georges. 2004. Imágenes pese a todo: memoria visual del holocausto. Trad. M. Miracle. España: Paidós.
Dubatti, Jorge. 2011. Introducción a los estudios teatrales. México: Atuel.
Dufourmantelle, Anne. 2019. Elogio del riesgo. Trad. S. Hazan. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Amalia Federik.
Dussel, Inés. 2019. Fotos encontradas en el archivo. Aproximaciones al trabajo con imágenes a propósito de un álbum amateur sobre juegos infantiles. (Argentina, fines del siglo XIX). Historia y Memoria de La Educación, (10): 91-129.
Egri, Lajos. 2009. El arte de la escritura dramática: fundamentos para la interpretación creativa de las motivaciones humanas. México: Centro Universitario de Estudios Cinematográficos, UNAM.
Hernández-Espejo, Octavio. 1998. La fotografía como técnica de registro etnográfico. Cuicuilco, V: 31-51.
Lomnitz, Claudio. 2022. El tejido social rasgado. CDMX: ERA, S. A.
Mahdi, Fátima. 2021. De la lectura a lo visual: relaciones entre texto y representación en el teatro. Perspectivas: Revista de Historia, Geografía, Arte y Cultura, 9(17): 99-104.
Molina Ahumada, Pablo. 2018. Escribir en el aire. Reflexiones sobre la performance y la escritura. Etcétera. Revista del Área de Ciencias Sociales del CIFFyH. Córdoba: UNC, 3. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/etcetera/article/view/22588.
Munguía, Rodolfo. 2021. Etnografía audiovisual: apuntes técnicos y metodológicos para su producción. En Márquez, B. y Rodríguez, E. (coords.), Etnografías desde el reflejo: práctica-aprendizaje. México: UNAM, 219-40.
Pavis, Patrice. 1987. Del texto a la escena: un parto difícil. Revista del Centro de Investigaciones Lingüístico Literarias, 19: 173-90. Universidad Veracruzana.
Quirós, Julieta. 2014. Etnografiar mundos vívidos. Desafíos de trabajo de campo, escritura y enseñanza en antropología. Publicar, XII(XVII): 47-65.
Rancière, Jacques. 2008. El teatro de imágenes. En Alfredo Jaar, Georges Didi-Huberman, Griselda Pollock, Nicole Schweizer, Adriana Valdés y Jacques Rancière (coords.), La política de las imágenes. Santiago de Chile: Metales Pesados, 69-89.
Reina, Elena. 2022. La guerra entre dos cárteles de la droga, detrás de la masacre de 20 personas en Michoacán. Diario El País, marzo 30, 2022. https://elpais.com/mexico/2022-03-31/la-guerra-entre-dos-carteles-de-la-droga-detras-de-la-masacre-de-20-personas-en-michoacan.html.
Rockwell, Elsie. 2009. La experiencia etnográfica: historia y cultura en los procesos educativos. Buenos Aires: Paidós.
Sanchis Sinisterra, José. 2017. Prohibido escribir obras maestras: taller de dramaturgia textual. Madrid: Ñaque Editora; Barcelona: Institut del Teatre.
Schechner, Richard. 2020. Performance studies. An introduction. 4a. ed. Nueva York: Routledge.
Schneider, Rebeca. 2011. El performance permanece. En Taylor, D. y Fuentes, M. (eds.), Estudios avanzados de performance. México: FCE, Instituto Hemisférico de Performance y Política, Tisch School of the Arts, New York University, 241-304.
Segato, Rita Laura. 2013. La escritura en el cuerpo de las mujeres asesinadas en Ciudad Juárez: territorio, soberanía y crímenes de segundo Estado. Buenos Aires: Tinta Limón.
Sontag, Susan. 2006. Sobre la fotografía. Madrid: Alfaguara.
Taylor, Diana. 2003. The archive and the repertoire. Cultural memory and performance in the Americas. Duke: Duke University Press.
Taylor, Diana. 2011. Introducción. Performance, teoría y práctica. En Taylor y Fuentes (eds.), Estudios avanzados de performance. México: FCE, Instituto Hemisférico de Performance y Política, Tisch School of the Arts, New York University.
Taylor, Diana. 2012. Performance. Buenos Aires: Asunto Impreso.
Triquell, Agustina. 2015. Hacer (lo) visible. La imagen fotográfica en la investigación social. Rev. Reflexiones, 94(2): 121-32.
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivar 4.0 Internacional.