The use of literacy in higher education students: case study, Faculty of Social Sciences, Autonomous University of Sinaloa

Main Article Content

Karla Marisol Aguirre Sánchez

Abstract

The interest in doing this type of research was based on the concern that currently, the difficulties presented by the students of the Faculty of Social Sciences of the Autonomous University of Sinaloa are very outstanding, in addition to how contact with the written text arouses in students boredom, fear, indifference, and attitudes which some teachers try to avoid doing classroom activities focused on oral communication. The aim is to determine the type of reading strategies used in higher education, the strategies used by students in solving open questions, in order to provide the academic community with a design of methodological strategies in the different areas of knowledge, and to improve the academic quality of future professionals through language.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Aguirre Sánchez, K. M. (2023). The use of literacy in higher education students: case study, Faculty of Social Sciences, Autonomous University of Sinaloa. INTER DISCIPLINA, 11(29), 227–237. https://doi.org/10.22201/ceiich.24485705e.2023.29.84489

Citas en Dimensions Service

References

Cisneros Estupiñán, Mireya. 2005. Lectura y escritura en la universidad: una investigación diagnóstica. Pereira, Colombia: Universidad Tecnológica de Pereira.

Henao, J. y Castañeda, L. E. 2001. La lectura en la educación superior; resultados de una investigación. Memorias del I Congreso Internacional y III Regional de la Cátedra UNESCO. Cartagena, Colombia.

Moreno y otros. 2009. Comprensión de textos escritos: De la teoría a la sala de clases: Valparaíso, Chile: Andrés Bello.

Parodi, Giovanni. 1998. Comprensión literal y comprensión inferencial. En Peronard, M. et al. (eds.), Comprensión de textos escritos: De la teoría a la sala de clases. Valparaíso, Chile: Andrés Bello.

Peronard, M. 1992. La comprensión de inferencias en el ejercicio de comprensión de textos. Actas del primer Simposio sobre cognición, lenguaje y cultura. Diálogo transdisciplinario en ciencia cognitiva. Santiago de Chile: Editorial Universitaria.

Rojas, I. y Olave, G. 2003. Hacia un estudio de las estrategias de lectura y escritura de los estudiantes que ingresan a la universidad. Memorias del Seminario de la Cátedra Unesco “La lectura y la escritura en la formación de los profesionales”. Cali, Colombia.