TEACHING EXPERIENCES IN VIRTUAL EDUCATION: A REFLECTION ON THE ADVANTAGES AND DISADVANTAGES OF PLATFORM-MEDIATED EDUCATION AT THE CCH

Main Article Content

Adela Beatriz Escobar Cristiani
María Concepción Morales Corona

Abstract

The article reflects on the advantages and disadvantages of education mediated by educational platforms. It responds to covid-19 and its imminent use in the context of a “new normality” following the end of the lockdown. It starts with a description of aspects of the sudden change from physical school to virtual space, in a context that had never been considered, where teachers were forced to turn to whatever they could use.


Next, we analyze the learning process that teachers experienced throughout the pandemic and how the situation led them to propose new ways of working and interacting, both among teachers and with students. Finally, we reflect on the experience of the teachers throughout the confinement, considering both the positive aspects and the problems distance learning has involved, to propose ways to apply the experience acquired following lockdown. The work is based on a review of sources and a survey applied among cch teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Escobar Cristiani, A. B., & Morales Corona, M. C. (2024). TEACHING EXPERIENCES IN VIRTUAL EDUCATION: A REFLECTION ON THE ADVANTAGES AND DISADVANTAGES OF PLATFORM-MEDIATED EDUCATION AT THE CCH. Eutopía, 14(36), 25–33. Retrieved from https://journals.unam.mx/index.php/eutopia/article/view/88090
Author Biographies

Adela Beatriz Escobar Cristiani

Licenciada en Relaciones Internacionales por la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM) y maestra y doctora en Estudios de África por El Colegio de México (Colmex). Desde 2007 es profesora en el Colegio de Ciencias y Humanidades (CCH) plantel Sur, donde imparte las asignaturas de Francés I-IV y actualmente es profesora de carrera de medio tiempo, titular “A”. Además, es asesora de la Mediateca. Ha tomado diversos diplomados y cursos, entre ellos el Curso de Formación de Profesores de Francés y el Diplomado Actualización en Lingüística Aplicada a Distancia, en el entonces Centro de Estudio de Lenguas Extranjeras (CELE) de la UNAM, y el Programa de Formación de Traductores de Francés de El Colegio de México.

María Concepción Morales Corona, Colegio de Ciencias y Humanidades, UNAM

Egresada de la licenciatura en Lenguas Modernas en Francés por la Universidad Autónoma de Querétaro (UAQ) y cursó la maestría en Ciencias del Lenguaje en la Escuela Nacional de Antropología e Historia (ENAH). Es profesora de francés en el Colegio de Ciencias y Humanidades (CCH) plantel Sur desde 2008, actualmente es profesora de carrera de medio tiempo, asociada “B”. Ha tomado distintos diplomados, entre ellos, Formación de traductores, por El Colegio de México; Actualización en lingüística Aplicada y Aplicaciones de las TIC en la enseñanza, en la UNAM, y en la Universidad Intercontinental.