Tensiones e interpelaciones en los procesos formativos en Trabajo Social en tiempos de pandemia. El caso de la Universidad de Guadalajara

Main Article Content

Elisa Cerros Rodríguez

Abstract

The COVID-19 pandemic has caused serious damage in different areas worldwide, where education has not been the exception. The objective of this article is to analyze the tensions that both students and teachers have faced during this prolonged time of confinement, which caused the transfer of educational activities to virtual environments, having a series of consequences in the training processes. We analyze in Tensiones e interpelaciones en los procesos formativos en Trabajo Social en tiempos de pandemia 109 a timely manner the situation experienced by students of the social work degree at the University of Guadalajara, based on the quantitative research carried out by members of the Academic Research Network on Social Work: Training and Professional Practice (RIATS) in two cohorts. 2020 and 2021.
Among the results we highlight that the students presented deterioration in their physical health. The main ailments were headache and allergies. In addition, they noted a deterioration in their mental health, manifested particularly through anxiety and insomnia. Regarding the academic field, the results show tensions and conflicts in their training process due, among other factors, to the prolonged confinement; to the change of their classes and interactions to virtual environments; not having the necessary conditions
(in terms of equipment, access and quality of internet connection, and a suitable place to take their classes), as well as the tenuous teacher-student relationship, reflected in little or no interaction and feedback academic. All this had repercussions on their learning and their training expectations.

Article Details

How to Cite
Cerros Rodríguez, E. . (2021). Tensiones e interpelaciones en los procesos formativos en Trabajo Social en tiempos de pandemia. El caso de la Universidad de Guadalajara. Trabajo Social UNAM, (29-30), 108–119. https://doi.org/10.22201/ents.20075987p.2021.29-30.86734

References

ANUIES (2020). Anuarios estadísticos de la educación superior, ciclo escolar (2018-2019). Licenciatura y posgrado, México. Disponible en: http://www.

anuies.mx/informacion-y-servicios/informacion-estadistica-de-educacion-superior/anuario-estadistico-de-educacion-superior

Feix, N. (2020). México y la crisis de la COVID-19 en el mundo del trabajo: respuestas y desafíos. Serie Panorama laboral en tiempos de la COVID 19.

Organización Internacional del Trabajo. Disponible en: https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---americas/---ro-lima/---ilomexico/documents/publication/wcms_757364.pdf

Figueroa, W. y Toledo, C. (2020). De los discursos a los hechos. Violencias contra las mujeres y la ausencia de políticas gubernamentales para garantizar una vida libre de violencias antes y después del COVID-19. Red

Nacional de Refugios. Disponible en: https://rednacionalderefugios.org.

mx/wp-content/uploads/2020/09/INFORME_compressed.pdf

Harvey, D. (2020). Política anticapitalista en tiempos de coronavirus. En Sopa de Wuhan. Pensamiento contemporáneo en tiempos de pandemias (79-

. Argentina: ASPO. Disponible en: http://www.relats.org/documentos/FTLecturas.Harvey.abril.pdf

INEGI (2020). Encuesta Nacional sobre disponibilidad y uso de Tecnologías

de la Información en los Hogares 2019. Disponible en: https://www.inegi.org.mx/programas/dutih/2019/

INEGI (2020) Encuesta para la Medición del Impacto COVID-19 en la Educación (ECOVID-ED). Disponible en: https://www.inegi.org.mx/investigacion/ecovided/2020/

Maya-Ambía, C. (2020). Revisión de la discusión actual sobre Covid-19. En: El Trimestre Económico. Vol. LXXXVII (4). Núm. 348, octubre-diciembre, pp. 1233-1258.

Ornelas, A; Brain, M.L. y Tello, N. (2020). Encuesta sobre la situación del estudiantado universitario de Trabajo Social ante la pandemia COVID-19.

Prime, H; Wade, M. & Browe, D. (2020). Risk and Resilience in Family Well-Being During the COVID-19 Pandemic. American Psychological Association, Vol. 75, No.5 pp.631-643 Disponible en: https://psycnet.apa.org/

fulltext/2020-34995-001.pdf

UNICEF (2020). La COVID-19: una emergencia doble. Disponible en: https://www.unicef.org/es/coronavirus/la-covid-19-una-emergencia-doble