Ghosts of the cuban canon. Invisibilization of fantastic women writers in the sixties: María Elena Llana and Esther Díaz Llanillo
Main Article Content
Abstract
This article addresses the exclusion in the canon of women writers in the sixties in
Cuba and explains, through the literary analysis of 6 stories by María Elena Llana and Esther
Díaz Llanillo, the use of the fantastic genre to create feminine universes in which women and
their problems in building their own identity without social conditioning are at the center of the
reflection. The main objective is to recover the work of the sixties of these two pioneer writers of
the fantastic genre in Cuba and reclaim its political and emancipatory content, questioned at the
time by an androcentric vision that only saw evasion and entertainment in these texts
Downloads
Article Details
Citas en Dimensions Service
References
Alonso, M. I. (2016). Ediciones El Puente y los vacíos del canon literario cubano: dinámicas
culturales posrevolucionarias. Xalapa: Universidad Veracruzana.
Barrenechea, A. M. (2007). La literatura fantástica: función de los códigos socioculturales en
la constitución de un discurso fantástico. En J. M. (edición), Teorías hispanoamericanas
de la literatura fantástica. La Habana: Casa de las Américas.
Barrenechea, A. M. (2007). Ensayo de una tipología de la literatura fantástica (A propósito
de la literatura hispanoamericana). En J. M. Sardiñas, Teorías hispanoamericanas de la
literatura fantástica. La Habana: Casa de las Américas.
Beristáin, H. (2018). Diccionario de retórica y poética. México: Porrúa.
Capote, Z. (2000). Cuba, años sesenta. Cuentística femenina y canon literario. La Gaceta de
Cuba, 20-23.
Díaz Llanillo, E. (1999). Cuentos antes y después del sueño. La Habana: Letras Cubanas.
Golubov, N. (2012). La crítica literaria feminista. Una introducción práctica. México: Universidad Nacional Autónoma de México.
Gregori, A. (2015). La dimensión política de lo irreal: el componente ideológico en la narrativa
fantástica española y catalana. Poznán: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza Poznaniu.
Herrero Cecilia, J. (2011); “Figuras y significaciones del mito del doble en la literatura: teorías
explicativas”. en Cédille. Revista de Estudios Franceses, 2, pp. 15-48.
Llana, M. E. (1965). La reja. La Habana: Ediciones R.
Macías, J. (2016). La sociedad civil en la Revolución cubana (1959-2012). Bilbao: Universidad
del País Vasco.
Martínez Pérez, L. (2006). Los hijos de Saturno. Intelectuales y Revolución en Cuba. México:
Porrúa.
Menton, S. (1978). La narrativa de la revolución cubana. Madrid: Nova Scholar.
Mirta Yáñez, M. B. (1996). Estatuas de sal. Cuentistas cubanas contemporáneas: panorama
crítico (1959-1995). La Habana: Ediciones UNIÓN.
Morales, A. M. (2019). El mundo es una biblioteca. Esther Díaz Llanillo y los alrededores de lo
fantástico. En M. L. (editor), Esther Díaz Llanillo: una mujer fantástica. Trujillo: Industria
Gráfica ABC SAC.
Roas, D. (2020). Fantástico femenino vs. fantástico feminista: género y transgresión de lo real.
En D. R. Massoni, Las creadoras ante lo fantástico: visiones desde la narrativa, el cine y el
cómic. Barcelona: Biblioteca Filológica Hispana, pp. 15-29.
Rodríguez, A. A. (2016). Las teorías literarias y el análisis de textos. Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México.
Sardiñas, J. M. (2010). Los personajes femeninos en la cuentística de María Elena Llana. En J.
M. Sardiñas, El cuento fantástico en Cuba y otros estudios. La Habana: Letras Cubanas, pp. 133-155.
Todorov, T. (2016). Introducción a la literatura fantástica. México, D. F.: Ediciones Coyoacán .

De Raíz Diversa por Universidad Nacional Autónoma de México se distribuye bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional.