Evolution of care practices

Main Article Content

Paola Andrea Barrio Fioresta
Gustavo David Candela

Abstract

The practices of caring for others have evolved together with the biological evolution of our species. The objective of this research is to discuss whether these actions are related to an innate condition, whether they are culturally incorporated through learning or a conjunction of both, and how these actions are currently conceptualized and internalized in our society. For this purpose, on the one hand, a bibliographic survey of ethnographic and paleoanthropological research was carried out, and on the other hand, a research of human perception and the reasons that drive these practices to exist in current communities, practices that in cases of disability decide to be sustained over time. Although the results obtained correspond to a small sample of the possible universe and do not resolve the nature-culture dichotomy of our question, this work can be a trigger to generate a series of interdisciplinary debates and invites to investigate the evolutionary process of caring behavior in humanity.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Barrio Fioresta, P. A., & Candela, G. D. (2024). Evolution of care practices . Annals of Anthropology, 58(1), 77–85. https://doi.org/10.22201/iia.24486221e.2024.58.1.84538
Author Biography

Paola Andrea Barrio Fioresta, Universidad Nacional de San Martín, Facultad de Humanidades

  • Licenciada en Gestión y Administración educativa, Universidad de San Martín, Buenos Aires.
  • Técnica en Psicomotricidad, Escuela Argentina de Psicomotricidad (ACES).
  • Estudiante avanzada en la Licenciatura en Psicología en la Universidad de Ciencias Empresariales y Sociales, Buenos Aires.
  • Co-Directora de Andares – Clínica para la Infancia.

References

Adell, J. (2006). Internet en el aula: las WebQuest. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (17): a036.

Corral, A. M. H. (2013). Huellas en la oscuridad: el estudio de los individuos infantiles en los espacios domésticos de la Prehistoria. J. Aldea, C. López, P. Ortega, M. de los Reyes, F. Vicente (coords.), Los lugares de la historia (pp. 1019-1030). Salamanca: Asociación de Jóvenes Historiadores.

Derrida, J. (2008). El animal que luego estoy si(gui)endo. Madrid: Trotta.

Domjan, M. y B. Burkhard (1994). Principios de aprendizaje y conducta. Madrid: Debate.

Guerrero Muñoz, J. (2010). La discapacidad intelectual en el contexto de la investigación etnográfica: rutas y enclaves. Gazeta de Antropología, 26 (2): artículo 37.

Gracia, A., J. L. Arsuaga, I. Martínez, C. Lorenzo, J. M. Carretero, J. M. B. de Castro y E. Carbonell (2009). Craniosynostosis in the Middle Pleistocene Human Cranium 14 from the Sima de Los Huesos, Atapuerca, Spain. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 106 (16): 6573-6578.

Harris, M. (1980). Antropología cultural. Nueva York: Harper & Row Publishers.

Hodder, I. (2012). Entangled: An Archaeology of the Relationships between Humans and Things. Nueva Jersey: John Wiley & Sons.

Levi-Strauss, C. (1976). Polémica sobre el origen y la universalidad de la familia. Barcelona: Anagrama.

Hrdy, S. B. (2009). Mothers and others: The evolutionary origins of mutual understanding. Cambridge: Universidad de Harvard.

Hublin, J. (2009). The Prehistory of Compassion. Proceedings of the National Academy of Sciences, 106 (16): 6429-6430.

Malinowski, B. (1985 [1926]). Crimen y costumbre en la sociedad salvaje. Barcelona: Planeta-De Agostini.

Mead, M. (1993) [1939]. Adolescencia, sexo y cultura en Samoa. Barcelona: Planeta Agostini.

Olaria Puyoles, C. R. (2003). La muerte como rito transcendental: los rituales funerarios del epipaleolítico-mesolítico y su probable influencia en el mundo megalítico. Quaderns de prehistòria i arqueologia de Castelló, 23: 85-106.

Oxenham, M. F., L. Tilley, H. Matsumura, L. C. Nguyen, K. T. Nguyen, K. D. Nguyen y D. Huffer (2009). Paralysis and severe disability requiring intensive care in Neolithic Asia. Anthropological Science, 117 (2): 107-112.

Pelissier, C. (1991). The anthrolopogy of teaching and learning. Annual Review of Anthropology, 20: 75-95.

Spitz, R. (1991). El primer año de vida del niño. México: Fondo de Cultura Económica.

Talancón Mondragón, B. E. (2015). Estudio analítico y etnográfico sobre el ritual nupcial Purépecha contemporáneo en la comunidad de Angahuan, Michoacán. Tesis. México: Universidad Autónoma de la Ciudad de México, Colegio Ciencias Sociales y Humanidades.

Torralba, F. (2005). Esencia del cuidar. Siete tesis. Sal Terrae, 93 (1095): 885-894.

Trinkaus E. y S. Villotte (2017). External auditory exostoses and hearing loss in the Shanidar 1 Neandertal. PLoS ONE, 12 (10): e0186684.

Villagra Carron, R. (2014). Fair play, género y equidad en comunidades indígenas. Maike makha valayo No habían paraguayos. Reflexiones etnográficas en torno a los angaité del Chaco. (pp. 13-21). Asunción: Tierraviva a los Pueblos Indígenas del Chalco, Centro de Estudios Antropológicos de la Universidad Católica “Nuestra Señora de la Asunción”.

Zapata, S. J. (2006). La condición política en Hannah Arendt. Papel político, 11 (2): 505-524.