Return migration and schooling in Mexico: educating the transnational population

Main Article Content

Kathleen Tacelosky

Abstract

Changes in migration patterns of Mexicans from the United States have resulted in the enrollment of some 600,000 students (Jensen and Jacobo-Suarez 2019) in Mexican schools who have completed part or all of their education in English in the United States. This article explores this phenomenon of transnational education with particular emphasis on the linguistic aspect. After outlining a brief history of immigration to and from the United States, the article presents the findings of a decade of ethnolinguistic research (2010-2020) carried out in the Mexican states of Puebla and Zacatecas. The results underscore the linguistic challenges that these transnational students face when they try to adapt a language from one purpose (home and social life) to another (school). The article concludes with an example from the state of Zacatecas of a course that offers  current and future teachers the skills they need to educate these students. 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Tacelosky, K. (2021). Return migration and schooling in Mexico: educating the transnational population. Annals of Anthropology, 55(1), 49–57. https://doi.org/10.22201/iia.24486221e.2020.0.72236
Author Biography

Kathleen Tacelosky

Kathleen Tacelosky, Ph.D. es lingüista y trabaja en el Departamento de Idiomas en la Universidad de Lebanon Valley en Annville, Pensilvania, Estados Unidos. Es egresada de la Licenciatura (B.A.) en español de Ursinus College; la Maestría en la Enseñanza de Inglés como Segunda Lengua (TESOL) de la Universidad de West Chester; el doctorado (Ph.D.) en Lingüística de la Universidad de Texas en Arlington. Vive la mitad del año en Zacatecas trabajando como Coordinadora de Educación Transnacional con la Secretaría de Educación Pública. Ha recibido dos becas Fulbright-García Robles, una en Zacatecas (2018) y la otra en Puebla (2010-2011).

 

La doctora Tacelosky dio un discurso magistral en la conferencia de la Asociación Sociológica Internacional sobre "Lenguaje y Sociedad," llamado Educación y Lenguaje en una Era de La Globalización en Varsovia y fue un contribuyente a la 12a escuela de verano de la UNESCO en la Universidad Maria Grzegorzewska, Varsovia, Polonia en septiembre de 2019. Sus últimas publicaciones han tocado el tema de la educación ttransnacional lenguaje e identidad y la enseñanza de inglés o los estudiantes transnacionales en Mexico.

 

La doctora ha enseñado español, inglés como segunda lengua y lingüística en los EE. UU., México, Japón y Puerto Rico, y es coautora de un libro de texto, Diálogos: Hacia una comunidad global, diseñado para estudiantes de español. El libro integra el aprendizaje experiencial y el aprendizaje de idiomas.