Landscape and identity. Interpretation in the work of three Mexican painters
Main Article Content
Abstract
The current lack of conservation and appreciation of landscapes may be counteracted through landscape painting. The aim is to determine if landscape painting can sensitize the community regarding the appreciation of the landscape, based on its artistic interpretation, and its relationship with cultural identity. Works by the Mexican painters José María Ve/asco, Rufino Tamayo and Luis García Guerrero were analyzed. The results highlight how each artist makes a unique contribution to landscape painting and Mexican cultural identity: Velasco due to his historical authenticity, Tamayo for his innovation and subjective reflection, and García Guerrero by way of his persona/ connection to the region. They all have a positive impact on society, stimulating a greater awareness of the perception, appreciation and preservation of the landscape.
Downloads
Article Details
Citas en Dimensions Service
References
APONTE GARCÍA, GLORIA, 2003, “Paisaje e identidad cultural”, Tabula Rasa, núm. 1.
BECH, JULIO AMADOR, 2012, “La interpretación de la obra de arte desde la perspectiva de la Hermenéutica Filosófica de Hans-Georg Gadamer”, Investigación universitaria multidisciplinaria, núm. 11.
DÍEZ, PATRICIO ANTONIO, 2013, “Sobre la interpretación. Teoría de la acción”, Revista de la Asociación Española de Neuropsiquiatría, vol. 33, núm. 117, https://dx.doi.org/10.4321/S0211-57352013000100004.
DUANY, JORGE, 2022, “Convertir el paisaje en una patria. Pintores paisajistas en Cuba, 1850–1920”, Confluenze, vol. 14, núm. 1, https://doi.org/10.6092/issn.2036-0967/13527.
FILIPE NARCISO, CARLA Y MICHELLE PAREDES MEZA, 2021, Paisaje, ordenamiento y sustentabilidad. Diálogos multidisciplinares con la Arquitectura de Paisaje, México, Universidad Nacional Autónoma de México.
GARCÍA, GONZALO, 2019, “¿Cómo pensar el arte? Valoración estética: ¿quién decide y con qué criterio?”, Estudios de Filosofía, núm. 17, https://doi.org/10.18800/estudiosdefilosofia.201901.009.
HERNÁNDEZ CORDERO,ADRIÁN, 2012, “Pintura y paisaje: un recorrido por la Alameda Mexicana”, Cuadernos Geográficos.
LUCIO DUANA, IRVING ALLAN Y JUAN JOSÉ GUTIÉRREZ CHAPARRO, 2011, “La ciencia del paisaje, un criterio de intervención y ordenación de las ciudades. Una propuesta de actuación sobre la vialidadSolidaridad las Torres, ciudad de Toluca, México”, Quivera, vol. 13, núm. 1.
MORCILLO, DIEGO, 2020, “Percepción del paisaje: Interpretar y alterar una idea”, tesis de doctorado, Universidad de Sevilla.
PANOFSKY, ERWIN, 2010, Estudios sobre iconología, Madrid, Alianza Editorial.
PERÍES, LUCAS Y SILVINA BARRAUD, 2021, “La valoración paisajística en los catálogos de paisaje urbano”, Área, vol.28, núm. 1.
RINCÓN VILLANUEVA, FREDY, 2020, “Identidad social y paisaje cultural en la comunidad indígena Embera Chamí de la vereda San Cayetano del municipio de Supía, Caldas, Colombia”. Novum, vol. 1, núm. 10.
RIVERA, A., ET AL., 2014, “La percepción en la evaluación del paisaje”, Revista Mexicana de Ciencias Agrícolas, núm. 9.
RUIZ GÓMEZ, ESPERANZA MACARENA, 2009, “Paisaje y jardín en el siglo XXI. El retorno al placer de los sentidos”, Arte, Individuo y Sociedad, vol. 21.
VILLAGRA ISLAS, PAULA, 2010, “Paisajes cambiantes: percepción, disturbios naturales y la reconstrucción del paisaje”, Revista AUS, núm. 7.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.