Clean air for basic education schools in Mexico City in the first half of the 20th Century
Main Article Content
Abstract
The pandemic caused by sars-Cov-2 in 2020, and the disease it causes: covid-19, allows us to reflect on the influence that diseases caused by viruses and/or bacteria have had on human life and, more specifically, on architectural spaces. The result of this pandemic was similar to the scenario that developed in the early decades of the 20th Century; therefore, an analysis of the application of the scientific and medical principles of that time, regarding the design of basic education buildings in Mexico City, would help us to understand the need to create hygienic spaces, and how considering the use of these principles once again would aid us in the creation of classrooms in which the transmission of airborne diseases is mitigated.
Downloads
Article Details
Citas en Dimensions Service
References
ARÉCHIGA, ERNESTO
“Educación, propaganda o “dictadura sanitaria”. Estrategias discursivas de higiene y salud en el México posrevolucionario, 1917-1945”, Estudios de Historia Moderna y Contemporánea de México, núm. 33, pp. 57-90. Doi: https://doi.org/10.22201/iih.24485004e.2007.033.3158.
ALLEN, J. (COORD).
School for Health. Risk Reduction Strategies for Reopening Schools, Boston, Harvard T.H. Chan School of Public Health, Healthy Buildings Program, https://schools.forhealth.org/wp-content/uploads/sites/19/2020/06/Harvard-Healthy-Buildings-Program-Schools-For-Health-Reopening-Covid19-June2020.pdf, consultado el 10 de enero de 2023.
BAKO-BIRO, ZSOLT, ET AL.
“Ventilation rates in schools and pupils’ performance”, Building and Environment, vol. 48, pp. 215-223. Doi: https://doi.org/10.1016/j.buildenv.2011.08.018.
BALLÍN, REBECA
El congreso Higiénico pedagógico 1882, tesis de maestría en Historia, Morelia, UMSNH.
BARBERIS, ILARIA, ET AL.
“The History of Tuberculosis: from the first historical records to isolation of Koch’s Bacillus”, Journal of Preventive Medicine and Hygiene, vol. 58, núm. 1, pp. E8-E12. Doi: https://doi.org/10.15167/2421-4248/jpmh2017.58.1.728.
BERNÁRDEZ, MARÍA DEL CARMEN
“La experiencia en la gestión del agua potable y la definición de algunos conceptos básicos para la instrumentación del nuevo acueducto de Xochimilco”, Antropología. Revista interdisciplinaria del INAH, núm. 4. https://revistas.inah.gob.mx/index.php/antropologia/article/view/14874, consultado el 13 de febrero de 2013.
CARRILLO, ANA MARÍA
“Los modernos minotauro y Teseo: la lucha contra la tuberculosis en México”, Estudios Digital, pp. 85-101. Doi: https://doi.org/10.31050/re.v0i0.2556.
CENTERS FOR DISEASE CONTROL AND PREVENTION
Ventilation in Schools and Childcare Programs, https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/community/schools-childcare/ventilation.html, consultado el 13 de febrero de 2023.
CHÂTELET, ANNE-MARIE (COORD.)
L’école de plein air. Une expérience pédagogique et architecturale dans l’Europe du XXe siècle, París, Recherches.
CONDETTE, JEAN-FRANÇOIS (COORD.)
Deux cents ans de progrès éducatifs dans la France Septentrionale (1808-2008), Villeneuve d’Ascq, Presses Universitaires du Septentrion. Doi: https://doi.org/10.4000/books.septentrion.40047.
Sur les traces du passé de l’éducation. Patrimoines et territoires de la recherche en éducation dans l’espace français, Pessac, Maison des Sciences de l’Homme d’Aquitaine. Doi: https://doi.org/ 10.4000/books.msha.597.
CLOQUET, LOUIS
Traité d’architecture éléments de l’architecture, types d’édifices, esthétique, composition et pratique de l’architecture, Paris, Béranger.
DANIEL, THOMAS
“History of Tuberculosis”, Respiratory Medicine, vol. 100, núm. 11, pp. 1862-1870. Doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.rmed.2006.08.006.
FEARS A. C., W. B. KLIMSTRA, P. DUPREX, ET AL.
“Persistence of Severe Acute Respiratory Syndrome Coronavirus 2 in Aerosol Suspensions”, Emerging Infectious Diseases, vol. 26, núm. 9, pp. 2168-2171. Doi: https://doi.org/10.3201/eid2609.201806.
GUADET, JULIEN
Éléments et théorie de l’architecture : cours professé à l’École nationale et spéciale des beaux-arts, París, Aulanier et Cie, Editeurs.
IBARRA, CARLOS
“Una arquitectura escolar nacional y popular durante la revolución constitucionalista de 1914-1917”, História da Educaçao, vol. 23. Doi: https://doi.org/10.1590/2236-3459/83400.
INEGI
Estadísticas Históricas de México, t. I, México, Instituto Nacional de Estadística, Geografía e Informática.
INIFED
“Normas y especificaciones para estudios, proyectos, construcción e instalación”, Habitabilidad y funcionamiento, vol. 3, México, SEP.
INSTITUTE OF MEDICINE (US) COMMITTEE FOR THE STUDY OF THE FUTURE OF PUBLIC HEALTH
The Future of Public Health, Washington, D. C., National Academies Press (US), https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK218224/, consultado el 13 de febrero de 2023.
MARISCAL, NICOLÁS
“Concurso para edificios escolares”, El arte y la ciencia, vol. VII, núm. 8, pp. 191-202.
Ibid., vol. VI, núm. 9, pp. 230-235.
Ibid., vol. VII, núm. 10, pp. 264-267.
MINISTÈRE DE L’INSTRUCTION PUBLIQUE
Commission de l’hygiène scolaire, París, Imprimerie Nationale.
NAPIAS, HENRI
Hygiène des écoles primaires et des écoles maternelles, París, Ministère de l’Instruction Publique, Imprimerie Nationale.
LA BERGE, ANN
Mission and method. The early nineteenth-century French public health movement, Cambridge, Cambridge University Press.
LE CORBUSIER
Hacia una Arquitectura, Barcelona, Ediciones Apóstrofe.
ORTÍZ BRIANO, SERGIO Y ARMIDA MEDINA GONZÁLEZ
“Formación de maestros rurales y salud escolar, 1935-1945”, Anuario Mexicano de Historia de la Educación, vol, 2, núm. 1, pp. 81-93. Doi: https://doi.org/10.29351/amhe.v2i1.299.
RAMOS, JOSÉ
“The history of tuberculosis in Mexico”, Bulletin of the International Union against Tuberculosis, vol. 51, núm. 1, pp- 29-33.
REYES, KARINA
Educación y salud en el periodo cardenista: la semana nacional de higiene en 1937, tesis de licenciatura en Pedagogía, México, Universidad Pedagógica Nacional.
ROSA, NATALIA DE LA
Máximo Pacheco y la escuela Domingo Faustino Sarmiento 1927, tesina de licenciatura en Historia, Ciudad de México, UNAM-FFL.
SANTA ANA, LUCIA
Arquitectura escolar revolucionaria. De la constitución a la construcción de ciudad universitaria, tesis de Doctorado, México, UNAM-FA.
SECRETARIA DE EDUCACIÓN PÚBLICA
Escuelas Primarias 1932, México, SEP.
TSCHIRHART, ANNIE
“Rôle et évolution de l’hygiène scolaire dans l’enseignement secondaire de 1800 à 1910“, Carrefours de l’éducation, núm. 26, pp. 201-213. Doi: https://doi.org/10.3917/cdle.026.0201.
VALLERON, ALAIN-JACQUES, ET AL.
Transmissibility and geographic spread of the 1889 influenza pandemic, PNAS, vol. 107, núm. 19), pp. 8778-8781. Doi: https://doi.org/10.1073/pnas.1000886107.
VELASCO, ILDEFONSO
Boletín del Consejo Superior de Salubridad del Distrito Federal. t. II, Ciudad de México, Imprenta del Gobierno en Palacio.
VIESCA, CARLOS
“Campañas contra enfermedades durante el Cardenismo”, Gaceta Médica de México, núm. 153, pp. 608-625.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.