Emotions for Design with Social Context

Main Article Content

Deyanira Bedolla Pereda

Abstract

This article presents an exploratory study of emotions as human constructs that, studied from a social perspective, guide and motivate human behavior and interactions and offer the possibility of producing pro-social effects. In a parallel fashion, it explores the potential of design, when developed from an emotional perspective with a social emphasis, as a medium with the capacity to guide and motivate changes in human behavior. This exploration lays out the theoretical basis for the importance and utility of emotions to social life, identifying specific emotions that can have pro-social effects and proposing some preliminary models of design development from an emotional perspective with a social emphasis with the goal of promoting interactions and behaviors that benefit society.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Bedolla Pereda, D. (2019). Emotions for Design with Social Context. Academia XXII, 10(19), 51–79. https://doi.org/10.22201/fa.2007252Xp.2019.19.69872

Citas en Dimensions Service

Author Biography

Deyanira Bedolla Pereda, Metropolitan Autonomous University

Doctorada Excelente Cum Laude con especialidad en proyectos de innovación tecnológica por la Universidad Politécnica de Cataluña (UPC) en Barcelona, España. Maestra en Diseño con especialidad en Biónica por el Instituto Europeo di Design en Milán, Italia. Licenciada en diseño industrial UAM, Unidad Xochimilco. Actualmente es profesora investigadora de tiempo completo adscrita a la Universidad Autónoma Metropolitana Unidad Cuajimalpa, División de Ciencias de la Comunicación y Diseño (DCCD). Coordinadora del cuerpo académico Evaluación del diseño centrada en el usuario (EDCU) y de la Red académica de diseño y emociones (RADE), conformada por investigadores de habla hispana de todo el mundo y cuyo nacimiento impulsó.