Percepción, reconstrucción y deconstrucción del fenómeno en el proceso de aprendizaje y en la enseñanza de la filosofía

Main Article Content

Guillermo Callejas Buasi

Abstract

The poor teaching of philosophy in high school level; is due; among many factors; to a misperception about what philosophy is. This perception is conducive from the moment in which this is conceived; only; as a heap of transmitibles knowledges; which are not suceptibles to be appropriated; reinterpreted or analyzed from other perspectives; which eliminates the possibility of the philosophizing same; of the individual training of a world’s conception and the enlargement and rollback of the philosophical theories; which are inherent characteristics to the philosophy’s nature. This paper provides arguments in favor of the thesis that; given its speculative nature; the learning of philosophy must be viewed as a constructive and changing process; which is obtained from the achievement of three different moments of the perceptual process; which they refer; respectively; to the conception; reconstruction and deconstruction of knowledge.

Article Details

How to Cite
Callejas Buasi, G. (2016). Percepción, reconstrucción y deconstrucción del fenómeno en el proceso de aprendizaje y en la enseñanza de la filosofía. Murmullos Filosoficos, 4(8), 75–86. Retrieved from https://journals.unam.mx/index.php/murmullos/article/view/57399
Author Biography

Guillermo Callejas Buasi, Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM), Facultad de Estudios Superiores Acatlán y Colegio de Ciencias y Humanidades

Maestro en Metafísica y Ontología por la Facultad de Filosofía y Letras de la UNAM, en donde también realiza estudios de Maestría en Docencia para la Educación Media Superior (Madems). Profesor del Colegio de Filosofía de la Facultad de Estudios Superiores Acatlán y del Colegio de Ciencias y Humanidades, Plantel Naucalpan, en donde imparte, respectivamente, las materias de Filosofía Helenística, Lógica Aristotélica y Filosofía I y II. <gcallejas@gmail.com>