
Orbiting Hate? Satellite Transponders  
and Free Expression*

Monroe E. Price

Abstract
In this article Monroe Price presents an in-depth analysis of the legal 
consequences of the transmission of “hate speech” through satellite sig-
nals in case studies connected to division and conflict in the Middle East. 
To the author, satellite communication is an area that is poorly regulated 
and systematized, leaving a large room for maneuvering to powerful 
groups and governments. Thus, Price deals with the combination of two 
challenges in the legal literature to define and grasp: the ample categori-
zation of forms of expression that conform “hate speech”, and the under-
regulated satellite communications. 

Keywords: Satellite Communications, Hate Speech, Media Regulation, 
Freedom of Speech. 

Resumen
En este artículo, Monroe Price presenta un análisis profundo sobre las 
consecuencias legales de la transmisión del “discurso de odio” a través 
de señales satelitales en casos de estudio relacionados con división y 
conflicto en el Medio Oriente. Para el autor, las comunicaciones satel-
itales son un área pobremente regulada y sistematizada, que deja es-
pacio libre para maniobrar a grupos de poder y gobiernos. Así, Pice 
trata con la combinación de dos grandes desafíos para definir en la 
literatura jurídica: la vasta categorización de formas de comunicación 
que conforman el “discurso de odio” y la poco regulada comunicación 
satelital. 

Palabras clave: comunicación satelital, discurso de odio, regulación de 
medios, libertad de expresión. 

*  This article was originally published under the name of “Satellite Transpon-
ders and Free Expression”, at Cardozo Arts & Entertainment Law Journal, vol. 
27, Issue 1, 2009. Is also a chapter of the book by Michael Herz and Peter Mol-
nar (eds.), Content or Context - Rethinking Regulations and Remedies Re“Hate 
Speech” , Cambridge University Press, 2010; was received the 30 September, 
2009 and was accepted to be published the 12 December, 2009.

 
Derecho Comparado de la Información 

julio-diciembre de 2010, pp. 127-164



MONROE E. PRICE

128

1. Introduction

In this article, I deal with the consequences of two substan-
tial changes: an expansion—a rather substantial one—in 
the categorization of various kinds of expression under the 
loose rubric of “hate speech,” and, simultaneously, the in-
creasing use of satellites to hurl this speech through the 
world. I examine a series of case studies dealing with sat-
ellite connected to division and conflict—in these cases, 
conflict mostly related to societies in the Middle East. One 
might anticipate that regulatory crises occur when organ-
ized and often status quo-disruptive senders shape a 
persistent and effective set of messages to be transmit-
ted within a society or across national boundaries as part 
of an overall effort to gain substantial influence on target 
populations. Here, in the world of satellites, however, is a 
set of decisions by governments and powerful groups that, 
as we shall discover, is almost invisible and that certainly 
does not exist within a clear legal framework of articulated 
norms and transparent processes. 

One feature is paramount: formal regulation of this rough 
category of speech with alleged attributes of hate has, with 
few exceptions, rarely been an effective theater for playing 
out governmental interests in satellite signal diffusion. And 
there is a lack of scholarly literature on the ways in which 
governments seek to control or affect the functioning of 
satellite services and their transnational distributions. In a 
sense, this underscores the major point: that the decisions 
to allow or prohibit distribution of satellite signals has been 
treated more as strategic business decisions than as an 
interplay between national interests and free expression 
values. Having these decisions take the form of leasing 
and subleasing of transponders, they become mere eco-
nomic transactions, underplaying their role as modes of 
intervening in national public spheres. And because there 
is a relative absence of judicial decisions or similar offi-



SATELLITE TRANSPONDERS AND FREE EXPRESSION

129

cial documents, observers must rely largely on reportorial 
and journalistic accounts and on information gleaned from 
websites and other unofficial sources. The challenge is to 
extract from the anecdotal a better sense of the strategic 
decisions being made; an understanding of what amounts 
to a kind of “common law” of what kinds of content states 
informally ban on satellite, and even more specifically, in-
teractions between content and the instruments of power. 
Instead of a deliberate system, there exists a hodgepodge 
of practices and efforts, often desperate, by states or re-
gional and international entities to intervene when a cri-
sis occurs or is perceived to occur.1 As I shall note, there 
is the beginning of a tendency to render these decisions 
more formal. Only then will there be the possibility of a 
rule of law analysis of the quality and defensibility of state 
decisions. 

The international debate about these questions has 
gone through several phases starting with an extensive 
debate (that ended in tatters) in the United Nations to de-
sign a system of international standards.2 Ownership and 
control affected these phases and strategic considerations 
have played a role in the ownership structure of satellites 
from the outset. Initially, satellites were in transnational 
hands or controlled by the United States. The creation 
of Intelsat as a public entity was a way of acknowledging 

1	  Given the magnitude of the subject the scope of the discussion will be 
limited in this article, e.g. the International Telecommunications Union and gov-
ernance in terms of the allocation or assignment of orbital slots will not be ad-
dressed. The debate there concerning equitable distribution of orbital positions 
and first-come, first served, has been, now, often told. This article will focus on 
a line of questioning arising out of Satellite Broadcasting as Trade Routes in 
the Sky: namely whether, rather than look for a universal or global governance 
scheme, we can find different regional themes, different forms of state interven-
tion that turn on particular satellites, or particular footprints, or particular content. 
Put in the metaphorical terms, does the law governing this trade depend on the 
ship, the port of call, the freight or some combination thereof.

2	  See Queeney, Kathryn M., Direct Broadcast Satellites and the United 
Nations, Sijthoff & Noordhoff, 1978.



MONROE E. PRICE

130

the conditions of control that might accompany an entirely 
new mode of transmitting information.3 It was hardly an 
implementation of unfettered access to use transponders. 
Privatization and competition of the satellites removed one 
of the more automatic modes of control.4 Now, in the post 
9/11 world, after the industry has grown, and as the world 
seems more preoccupied with the role of mediated expres-
sion in the battle for hearts and minds, there are renewed 
attempts at regulation and control, using “hate speech” like 
labels as justification. The considerations that informed 
the first stage —the United Nations debate— are present 
again, but the geopolitical considerations mean different 
positions for key players.5

2. The United Nations, the Prior Consent Debate,  
and the Articulation of Issues 

“Freedom of expression” norms and their relationship to 
ideas of hate speech were raised at an early stage at the 
United Nations (the “UN”). Almost as soon as the extraor-
dinary science-fiction laden prospect of direct-to-home 
satellite communication became widely seen as actually 
possible, the UN took up the question of whether interna-
tional regulation would be desirable. After all, the sending 
of a signal from one country into the territory of another 
could be looked at as a triumph of free expression or as a 

3	  See Johnson, Leland L., The Future of INTELSAT in a Competitive En-
vironment, Rand Corporation, 1988; Kenneth Katkin, Communication Break-
down?: The Future of Global Connectivity After the Privatization of INTELSAT, 
38, Vand. J. Transnat’l L., 2005, p. 1323.

4	  See Katkin, Kenneth, Communication Breakdown?: The Future of Global 
Connectivity After the Privatization of INTELSAT, 38, Vand. J. Transnat’l L., 
2005, p. 1323.

5	  For example, Canada’s novel mode of determining whether Al Jazeera 
could be carried on cable services; the application of the U.S. Terrorism Exclu-
sion list in the case of Al Manar; and domestic informal and formal pressures 
related to the difficulty of Al Jazeera International in gaining shelf space on U.S. 
cable systems. 



SATELLITE TRANSPONDERS AND FREE EXPRESSION

131

potential violation of national sovereignty.6 Indeed, most 
terrestrial broadcasting regulation had been established 
(at least multilaterally) on the idea that in medium- and 
long-wave there should be some sort of agreement for the 
management of broadcasting signals so that national bor-
ders were respected and what might be called “intended 
spillover” was minimized.7 Both in the UN and UNESCO a 
similar idea—one of prior consent before a satellite signal 
is sent transnationally—was debated from the late 1960s 
to the early 1980s.8 

6	  See Nuttall, Colby C., Defining International Satellite Communications as 
Weapons of Mass Destruction: The First Step in a Compromise Between Na-
tional Sovereignty and the Free Flow of Ideas, 27, Hous. J. Int’l L., 389 (Winter 
2005) (discussing the framing of the debate as conflicting perspectives of gov-
erning principles, with some states supporting a “free flow of information” and 
other states supporting “national sovereignty”).

7	  For most of the twentieth century, the international consensus was that 
radio transmissions should be contained primarily within the boundaries of one 
nation; the international function, performed mainly through the International 
Telecommunications Union (“ITU”), was to dispense frequencies so as to as-
sure that conditions of market division along national borders could be realized 
and enforced. In the interlude between the World Wars, there were bilateral and 
multilateral agreements to control propaganda subversive to the state system. 
For example, the League of Nations sponsored the International Convention 
Concerning the Use of Broadcasting in the Cause of Peace, which provided that:  
The High Contracting Parties mutually undertake to prohibit and, if occasion 
arises, to stop without delay the broadcasting within their respective territories of 
any transmission which to the detriment of good international understanding is of 
such a character as to incite the population of any territory to acts incompatible 
with the internal order or the security of a territory of a High Contracting Party.

International Convention Concerning the Use of Broadcasting in the Cause of 
Peace, Sept. 23, 1936, 186 L.N.T.S. 301 art. 1 (1936) (highlighting states’ con-
tinuing “struggle with the question of whether to use law to protect transnational 
systems or to enhance international freedom to communicate”). 

8	  For details of debates on the prior consent requirement in particular and 
regulation of direct broadcasting by satellite in general, see Queeney, Kathryn 
M., op. cit., note 2; Nordenstreng, Kaarle & Schiller, Herbert I. (eds.), National 
Sovereignty and International Communication, 1979); Powell, Jon T., “Interna-
tional Broadcasting by Satellite”, Issues of Regulation, Barriers to Communica-
tion, Quorum Books, 1985. 



MONROE E. PRICE

132

The main forum was the UN Committee on the Peaceful 
Uses of Outer Space (“COPUOS”),9 responsible for creat-
ing the five major treaties that regulate activities in space. 
These treaties concern: the use and exploration of space; 
the rescue and return of astronauts and objects launched 
into space; liability for damage caused by space objects; 
registration of objects launched into space; and the use and 
exploitation of the moon.10 Members of COPUOS’s work-
ing group argued for “a prohibition on broadcasts beamed 
from satellites by one State to others without the explicit 
prior consent of the Government concerned through bilat-
eral or multilateral agreements.”11 Quite quickly, the de-
bate became a forum for rehearsing Cold War feints and 
parries, and for consideration of the relationship of satel-
lite transmissions to spheres of influence. The Soviet Un-
ion, supported by many developing countries, fought for a 
prior consent requirement (the USSR claiming it desired to 
limit political propaganda and hate-oriented speech, oth-
ers more concerned with the impact on economic devel-
opment and cultural heritage). Arguments over what were 

9	 Nuttall, Colby C., Defining International Satellite Communications as 
Weapons of Mass Destruction: The First Step in a Compromise Between Na-
tional Sovereignty and the Free Flow of Ideas, 27, Hous. J. Int’l L., 389, 394 
(Winter 2005) (The UN General Assembly created the Committee on the Peace-
ful Uses of Outer Space (“COPUOS”) in 1958 to specifically acknowledge “the 
international challenges that space exploration [and satellite communications] 
could present...”. The committee “began focusing on developing workable in-
ternational standards, policy, and law that t[ook] into account these new and 
developing challenges and their potential threat to international peace”).

10	  Field, Alexandra M., INTELSAT at a Crossroads, 25, Law & Pol’y Int’l 
Bus, 1335 (Summer 1994).

11	  U.N. GAOR, Committee on the Peaceful Uses of Outer Space, Work-
ing Group On Direct Broadcast Satellites, Report Of The Second Session Of 
The Working Group, Aug. 12, 1969, at 7, UN Doc. A/AC.105/66 (1969); see 
also Draft Convention on Artificial Satellites; Broadcasting from Satellites, U.N. 
GAOR Comm. on Peaceful Uses of Outer Space, 2d Sess. 32-34, U.N. Doc. No. 
A/AC.105/PV.62 (1969) (discussing Soviet position); Taishoff, Marika N., State 
Responsibility And The Direct Broadcast Satellite, 34 (Pinter 1987) (describing 
Soviet fear of harmful propaganda).



SATELLITE TRANSPONDERS AND FREE EXPRESSION

133

called direct broadcasting services were closely linked to 
debates on the free flow of information and agitation for the 
“New World Information and Communication Order.”12 The 
United States opposed all restrictions, asserting a com-
mitment to principles of free expression, and, with several 
allies, blocked barriers.13 The debates stretched back to 
long-standing information strategies of West and East, and 
the framing of political ideologies in the specific context of 
free flow of information.

The result of the conflict of strategies was failure to 
pass a binding international treaty on the regulation of di-
rect broadcast satellites. Rather, in 1982 the UN General 
Assembly adopted Resolution 37/92, Principles Govern-
ing the Use by States of Artificial Earth Satellites for In-
ternational Direct Television Broadcasting.14 The explicit 
principle of requiring “prior consent” of the receiving coun-
tries was abandoned,15 but paragraph 8 of the nonbind-

12	 See, e.g., McPhail, Thomas L., Electronic Colonialism: The Future of In-
ternational Broadcasting and Communication 162 (1987); Siochrú, Seán Ó. & 
Girard, Bruce, Global Media Governance: A Beginner’s Guide 77 (2002).

13	  See Frank Stanton, Will they Stop our Satellites, New York Times (Oc-
tober 22, 1972); see also Nuttall, supra at note 9 (discussing the United States 
ardent support of the free flow of information and objection to virtually any inter-
ference with the right to impart information through any media form).

14	  G.A. Res. 2916, U.N. GAOR, 37th Sess., Supp. No. 92, 100th meet-
ing, U.N. Doc A/Res/37/92 (1982), available at http://www.un.org/documents/ga/
res/37/a37r092.htm (107 countries voted for the resolution, 13 voted against and 
13 abstained; see also Nuttall, Colby C., Defining International Satellite Com-
munications as Weapons of Mass Destruction: The First Step in a Compromise 
Between National Sovereignty and the Free Flow of Ideas, 27, Hous. J. Int’l L. 
389, 395 (Winter 2005) (“Of the declarations of principles proposed by COPUOS 
and adopted by the United Nations, the Principles Governing the Use by States 
of Artificial Earth Satellites for International Direct Television Broadcasting (Prin-
ciples on TV Broadcasting) provides the most focused look at the potential influ-
ence the United Nations expected satellite broadcasts to exert across interna-
tional boundaries”).

15	  See G.A. Res. 2916, U.N. GAOR, 37th Sess., Supp. No. 92, 100th meet-
ing, U.N. Doc A/Res/37/92 (1982), available at http://www.un.org/documents/ga/
res/37/a37r092.htm (Section J of the Resolution concerns “Consultations and 
agreements between States.” Article 13 reads: “A State which intends to estab-



MONROE E. PRICE

134

ing document provided “States should bear international 
responsibility for activities in the field of international direct 
television broadcasting by satellite carried out by them or 
under their jurisdiction”.16 This reflected the alternative ap-
proach developed during the UN and UNESCO debates: a 
set of internationally-agreed standards with the originating 
country being responsible that no signal emanating from 
it would violate them including hate speech-like norms.17 
The principles adopted by the General Assembly in Reso-
lution 37/92 provide that 

[a] State which intends to establish or authorize the establish-
ment of an international direct television broadcasting satellite 
service shall without delay notify the proposed receiving State 
or States of such intention and shall promptly enter into con-
sultation with any of those States which so requests.18

As we shall see, the basic issues that guided national 
strategies in the UN debate continue to guide decisions 
concerning satellite communications today. The prior con-

lish or authorize the establishment of an international direct television broad-
casting satellite service shall without delay notify the proposed receiving State 
or States of such intention and shall promptly enter into consultation with any of 
those States which so requests”. Article 14 reads: “An international direct televi-
sion broadcasting satellite service shall only be established after the conditions 
set forth in paragraph 13 above have been met and on the basis of agreement 
and/or agreements in conformity with the relevant instruments of International 
Telecommunication Union and in accordance with these principles”).

16	  Id. at 8.
17	  See Report of the Legal Sub-Committee, U.N. GAOR Comm. on Peaceful 

Uses of Outer Space, 17th Sess., Annex 2, at 6, U.N. Doc. A/AC.105/218 (1978) 
(Containing draft principles on direct television broadcasting. There was also an 
effort to encourage consultation: “For that purpose a State which proposes to 
establish or authorize the establishment of a direct television broadcasting ser-
vice by means of artificial earth satellites specifically directed at a foreign State 
shall without delay notify that State of such intention and shall promptly enter 
into consultations with that State if the latter so requests.”)

18	  See G.A. Res. 2916, U.N. GAOR, 37th Sess., Supp. No. 92, 100th meet-
ing, at ¶ 13, U.N. Doc A/Res/37/92 (1982), available at http://www.un.org/docu-
ments/ga/res/37/a37r092.htm.



SATELLITE TRANSPONDERS AND FREE EXPRESSION

135

sent principle— granting that a state, even in the face of 
Article 19’s right of an individual to receive and impart in-
formation, should have some say over the receipt of satel-
lite signals within its borders —lurks. So too does the alter-
native principle —that there should be common standards 
(globally or regionally or nationally) determining the con-
tent of what is transmitted or received using satellite plat-
forms. These approaches exist as artifacts that find their 
way into contemporary actions and debates, though not as 
universal principles and very seldom with reference to their 
historical antecedents.19 As one way to look at emerging 
patterns, one could say that in the absence of an agreed 
international approach, there are states that have some 
adapted versions of these principles, coming as close to a 
prior consent principle (or to the standards-related alterna-
tive) as they technologically and politically can. 

3. “Informal” Governance and Influence

By and large, prior to the end of the 1990s and 9/11, 
the lack of an overarching international system to govern 
the distribution of satellite programming was of little signifi-
cance.20 Global players had not —as part of their communi-
cations strategy— fixed on transnational satellite program-
ming, though some such efforts were in their nascence. 
Evangelical religious groups had begun to show the effec-

19	 See Nuttall, Colby C., Defining International Satellite Communications as 
Weapons of Mass Destruction: The First Step in a Compromise Between Na-
tional Sovereignty and the Free Flow of Ideas, 27, Hous. J. Int’l L. 389, 404 (Win-
ter 2005) (One modern call for regulation comes from “advocates of economic 
growth that support the expansion of the satellite market to promote competition, 
with the belief that regulation is needed to transform the telecommunications 
markets from monopolies into freely competing markets”). 

20	 See Tusa, John, International satellite television – good neighbor or glob-
al intruder?, 7 Eur. Bus. J. 45 (Winter 1995) (Discussion of insufficiently devel-
oped satellite networks, in which numerous major players today “were scarcely 
in operation, their impact on societies and world events not yet fully felt or clearly 
demonstrated”). 



MONROE E. PRICE

136

tiveness of transnational broadcasting to affect allegianc-
es.21 Diasporic movements began to find the technology 
hospitable, followed by states seeking to link more closely 
with their non-resident populations. One such case involv-
ing the Kurdish community —and MED-TV, discussed 
below— raised the major issues of how a set of focused 
satellite signals could reinforce a national identity among 
a geographically dispersed group, and what dangers that 
might pose to territorial integrity. Problems of regulation re-
mained in the background because authoritarian countries 
could ban satellite dishes or otherwise control the receipt 
of information. To the extent that there were transnational 
broadcasting issues of political moment, they involved the 
residual short-wave radio efforts of the Cold War. These 
assets diminished in significance during the 1990s with a 
few idiosyncratic and intense exceptions such as Radio 
Marti and Radio Free Asia. 

Then, with the founding and broadcasting of Al Jazeera 
in 199622 and the NATO bombing campaign of 1999 (and 
with it a focus on the effort of Serbia to reach Serbians 
worldwide), the regional and global political impacts of sat-
ellite transmissions began to attract renewed attention. As 
a result, internationally, states over the last decade have 
again begun groping for some accommodation with the is-
sues and positions put forward in the UN debate of the 

21	  See Michael Serazio, Media Power, Politics and Proselytizing: The Glob-
al Gospel of American Christian Broadcasting, Journal of Media and Reli-
gion (2006), available at http://www.global.asc.upenn.edu/docs/GlobalGospel.
pdf (discussing the soft power implications of American Christian broadcasting 
as it competes in the international marketplace for loyalties); see also Michael 
Serazio, Geopolitical Proselytizing in the Marketplace for Loyalties: Rethinking 
the Global Gospel of American Christian Broadcasting, Paper presented at the 
annual meeting of the NCA 94th Annual Convention, TBA, San Diego, CA (Nov. 
21, 2008).

22	 Lynch, Marc, Voices of the New Arab Public: Iraq, Al-Jazeera, and Middle 
East Politics Today, Columbia University Press, 2006.



SATELLITE TRANSPONDERS AND FREE EXPRESSION

137

1970s. There is not (and most likely will never be) an in-
ternational agreement that involves the prior consent ap-
proach or a set of enforceable international standards. But 
unilaterally, bilaterally and multilaterally states will seek 
similar considerations, where they consider it important. 
And, frequently, the efforts to do so will be informal, non-
obvious, almost impermeable. Decisions will be pragmatic 
(with some recognition of standards and obligations of 
speech-related human rights). Inferring from past experi-
ence, the justification for these formal and informal efforts 
include maintaining a balance of loyalties in the receiving 
country; protecting the business status quo of video provid-
ers; decreasing “terrorist” related programming; and main-
taining standards of morality. The efforts deal with modes 
of production, transmission and reception. 

The following section uses particular cases to demon-
strate how these actions reflect the communications goals 
of the sender, and how restrictions reflect the counter-
strategy of the receiving states.

A. The Case of MED-TV

The case of MED-TV was one of the first in which the 
multilateral and informal aspects of satellite regulation sig-
nificantly surfaced and the complexity of arrangements 
came to the fore. In 1994, MED-TV, a satellite service tar-
geting Kurdish populations worldwide, was granted a 10-
year licence by the United Kingdom’s Independent Televi-
sion Commission (the “ITC”).23 MED-TV especially sought 
to reach Kurdish minorities in Turkey, Iran, and Iraq. The 
United Kingdom was its locus of licensing because it was 

23	  Which, before being merged into a new entity, Ofcom, regulated com-
mercial TV broadcasts in the U.K. (whether terrestrial or satellite). Indeed, the 
U.K. became home to a variety of satellite services seeking to reach groups or 
populations abroad and operate with the legitimization of a British license. 



MONROE E. PRICE

138

“established”24 there, but its programming was produced 
in large part in Belgium. To some, the satellite feed was 
a culturally enriching mix of news, entertainment, and 
education aimed at a historically diasporic community of 
35 million engaged in rediscovering and redefining Kurd-
ish nationhood and reaffirming its language and culture. 
Naomi Sakr captured this view, calling MED-TV a “kind of 
Kurdistan in space”,25 as it provided a culturally unifying 
function despite the lack of a Kurdish homeland or single 
territorial base. Turkish officials claimed, in sharp contrast, 
that MED-TV was the media arm of the PKK, the separa-
tist Kurdish force that has been engaged in armed conflict 
with Turkish government troops and has been deemed by 
Turkey to be a significant threat to the integrity and unity of 
the country.26 For Turkey, MED-TV was a foreign intrusion, 
disturbing the local forms of regulation, and seeking to fo-
ment instability and violence. By fostering what the then-
government thought were extremist claims, MED-TV (the 
government contended) was stirring up animosity among 
the Turkish population. 

The Turkish government sought to suppress the re-
ceipt of the channels, for example, attempting to ban the 
purchase and mounting of satellite dishes that could ob-
tain the signals.27 Failing at this effort, Turkey resorted 

24	  The organization “established” itself in the U.K., a technical term that 
meant that they were qualified to receive a license from the U.K.’s Independent 
Television Commission.

25	 Sakr, Naomi, Satellite Realms: Transnational Television, Globalization 
and the Middle East. Location 62 (I. B. Taurus, 2001).

26	  See Turkey calls on USA to end MED-TV broadcasts, BBC Summary 
of World Broadcasts, Aug. 30, 1996; MED-TV off the air after UK, Belgian po-
lice raids, BBC Summary of World Broadcasts, Sept. 27, 1996; Turkish premier 
discusses MED-TV with Tony Blair, BBC Summary of World Broadcasts, Dec. 
19, 1997; A. Hassanpour, Med-TV, Britain, and the Turkish State: A Stateless 
Nation’s Quest for Sovereignty in the Sky (unpublished paper presented at the 
Freie Universitat Berlin, Nov. 7, 1995). 

27	  For example, its transmission was originally on a satellite that directed its 
signal from a different location from the more commonly viewed Eutelsat satel-



SATELLITE TRANSPONDERS AND FREE EXPRESSION

139

to a strategy to stifle the MED-TV channel by mounting a 
campaign to pressure the British government to withdraw 
MED-TV’s license and sought, in other European capitals, 
to deny MED-TV leasing rights on government-controlled 
transponders on Eutelsat.28 Undoubtedly other aspects of 
power relationships entered into its discussions with Brit-
ish and other counterparts.

The location and ownership of the transponders on the 
Eutelsat system that were used by MED-TV were political-
ly significant. Under Eutelsat’s internal rules, the satellite’s 
transponders were (loosely) controlled by public agencies; 
the states that controlled those agencies had good bilateral 
relations with Turkey. Stories were told of MED-TV secur-
ing time on a Slovakian-controlled slot on a satellite only 
to have the Turkish Foreign Minister obtain a cancellation 
through bilateral discussions. MED-TV was unceremoni-
ously bounced from various transponders on Eutelsat and 
its contracts for access cancelled or left to expire. One of 
the features of such informal negotiations and decisions 
was the absence of any requirement that the reasons be-
hind the decision be published or justified. . 

One solace, an anchor, as it were, was MED-TV’s British 
license. Whatever the station’s political goals, the choice 
of a relatively secure legal and political system that would 
govern the delivery of its information seemed one of MED-
TV’s most important achievements and was a vital part of 
the strategy for obtaining transponder space to reach the 
relevant audience. Its establishment in the UK resulted in 

lites. MED-TV viewers had to turn their satellite dishes in a different direction 
from those receiving the Eutelsat originated satellite, one that carried traditional 
Turkish entertainment channel services. The authorities could see the difference 
in the attitude of the dish and could use that information to harass the MED-TV 
viewers. To protect its viewers, MED-TV had to shift, therefore, to the more com-
monly viewed bird in the sky. 

28	 Peter Feuilherade, Med-TV: ‘Kurdistan in the Sky’, BBC News (March 23, 
1999), available at http://news.bbc.co.uk/2/hi/world/monitoring/280616.stm.



MONROE E. PRICE

140

MED-TV’s being subject to the ITC’s content standards. 
Receiving a British permit allowed MED-TV to claim that 
it met those standards. This was seen as a means for in-
creasing the chances that its programming would be sub-
ject only to legal, as opposed to extra-legal, constraints.29 
Thus, Turkish officials mounted an extensive campaign to 
pressure the British government to withdraw MED-TV’s li-
cense and close the producer down. They contended, with 
some informal proffer of evidence, that MED-TV was a 
“political organization” linked to the PKK and therefore, un-
der United Kingdom legislation, precluded from obtaining 
a British license. In February 1998, the ITC, charged with 
supervision of licensed entities in Britain, penalized MED-
TV for three broadcasts, for a total fine of approximately 
$150,000. According to the Commission, despite formal 
warnings, MED-TV violated the impartiality requirements 
of ITC’s programming code. In one breach, according to 
the ITC, a “40 minute long programme consisted entirely 
of a political rally organized by the PKK”. The violation was 
that: “No context was supplied and there was no balancing 
material”. In a second breach of impartiality requirements, 
MED-TV “seemingly endorsed” the on-camera condemna-
tion of a US list of terrorist organizations. A third transgres-
sion of the ITC’s rules (neutrality of journalists) involved 
“«personal comments» from a MED-TV journalist in the field, 
namely a description of the more pro-government Kurdish 
Democratic Party as «treacherous and murderous»”.30 Fi-
nally, in 1999 the ITC withdrew MED-TV’s license, find-
ing that the station had too often violated standards of ob-
jectivity and impartiality. At the time, Sir Robin Biggam, 

29	  See Price, Monroe E., Satellite Broadcasting as Trade Routes in the Sky, 
11(2) Public Culture 387 (Spring 1999) (“At the danger of pushing the metaphor 
too far, the MED-TV decision to obtain a license in the United Kingdom could be 
perceived as a rough equivalent of flying the British flag on the main mast”).

30	  This history is recounted by Monroe E. Price in What Price Fairness?, 12 
Media Stud. J. 82 (1998).



SATELLITE TRANSPONDERS AND FREE EXPRESSION

141

the ITC’s chair defended the decision, using an argument 
that wasn’t within the terms of the decision itself: “What-
ever sympathy there may be in the United Kingdom for the 
Kurdish people, it is not in the public interest to have any 
broadcaster use the UK as a platform for broadcasts which 
incite people to violence.31 

Soon thereafter, MED-TV closed down.32 The project, 
however, was only temporarily blocked; given the complex, 
robust and many sourced bazaar for transponder rentals, 
versions have cropped up, though always and continuously 
subject to pressures on national hosts, in France and else-
where, to curtail the service.33 Despite the legal efforts, 

31	 See UK regulator revokes Kurdish Med TV’s license, BBC News (April 23, 
299), available at http://news.bbc.co.uk/2/hi/world/monitoring/326883.stm (Ac-
cording to Sir Robin Biggam, the ITC’s chair: “Whatever sympathy there may 
be in the United Kingdom for the Kurdish people, it is not in the public interest 
to have any broadcaster use the UK as a platform for broadcasts which incite 
people to violence. Med TV have been given many opportunities to be a peace-
ful voice for their community; to allow them to continue broadcasting after such 
serious breaches would be to condone the misuse of the UK’s system for licens-
ing broadcasters.”) 

32	 Romano, David, The Kurdish Nationalist Movement: Opportunity, Mobili-
zation, and Identity 157, Cambridge University Press, 2006.

33	 See New Kurdish TV station Medya TV, BBC Monitoring Research (July 
30, 1999 to Aug. 3, 1999) (A successor, Medya-TV, opened in the summer of 
1999, but under different legal circumstances. “A new Paris-based Kurdish sat-
ellite television station identifying itself as Medya TV has been observed since 
30th Jul. It broadcasts via the Eutelsat Hot Bird 4 satellite at 13 degrees east 
(10853 MHz vertical polarization, audio subcarrier 6.65 MHz). This transponder 
also carries Kurdish and Christian programming from the UK-based CTV (Cul-
tural TV)... News bulletins formerly carried on CTV appear to have transferred 
to Medya TV along with some of the presenters... Medya TV carried a live relay 
of its official launch ceremony in Paris. The ceremony was held in a hall with the 
Medya logo depicted in laser lights as the stage backdrop. Two large screens 
on either side of the stage showed the musicians and the announcers, who 
spoke in Kurdish. What appeared to be a message marking the launching of the 
station by Kurdish National Congress President Serif Canli was carried at 1710 
GMT. It was followed by a similar message in Kurdish from Yasar Kaya, presi-
dent of the Kurdish parliament-in-exile.” WBI, Oct. 21, 1999; see also Kurdish 
Medya TV Shuts Down, Clandestine Radio Watch (Feb. 13, 2004), available 
at http://www.clandestineradio.com/crw/news.php?id=211&stn=684&news=318 
(MEDYA TV’s license was revoked by the French authorities on February 13, 



MONROE E. PRICE

142

MED-TV and its successors could persist at finding ways 
of delivering some content to its distributed audiences. 

B. The Case of Islah

The case of MED-TV is atypical because of the formality 
of the proceedings involving its content. Far more typical 
of this informal regulation is the instance of Islah or Reform 
Radio.34 It involves Abdulzazis Alkhamis, former head of 
the London-based Saudi Center for Human Rights and his 
effort—part of a strategy of dissenting civil society—to open 
up a space for speech in Saudi Arabia that arguably pro-
moted greater public participation and democracy (though 
there could be other characterizations of the content).35 In 
2002 Alkhamis contacted Saad Al Fagih, head of the Move-
ment for Islamic Reform in Arabia, as a potential partner 
for a radio channel they named “Islah” or “Reform”, Ra-

2004 the French court believed that the station had ties with PKK ; and CSA, the 
French Licensing Authority stated that MEDYA TV was a successor to MED-TV, 
and the French Appeal Court confirmed CSA’s decision.)

34	 See Movement of Islamic Reform in Arabia, available at http://www.islah.
info/index.php?/english/empp11/.

35	 See David Crawford, A Battle for Ears and Minds: As Technology Gives 
New Voice To Dissent, a Saudi Vies to Be Heard, Wall St. J., Feb. 4, 2004, 
, available at http://ics.leeds.ac.uk/papers/vp01.cfm?outfit=pmt&folder=1259&p
aper=1323; Hannu Romppainen, Radio Al-Islah (Dec. 10, 2002), available at 
http://www.mail-archive.com/dx@hard-core-dx.com/msg00472.html (Discussion 
of Islah’s claimed purposes and innovative techniques (taken from BBC Moni-
toring): “Radio stations run by opposition groups are a rare occurrence in the 
Arab world, and the launch marks a dramatic breakthrough in a region where 
public broadcasting is tightly regulated by governments. The new satellite sta-
tion Sawt Al-Islah - which means Voice of Reform - is using the latest internet 
technology to help disgruntled Saudis voice their criticism of the royal family... 
A spokesman for the Movement for Islamic Reform In Arabia told the BBC that 
by using an internet phone service - known as Paltalk - listeners can take part 
in the programme and say what they like without risking arrest or harassment. 
Saad al-Fagih said the bulk of the station’s schedule was talk shows. The topics 
discussed, he said, included lack of transparency in the Saudi system, corrup-
tion, poverty and failure to implement Islamic law”. 



SATELLITE TRANSPONDERS AND FREE EXPRESSION

143

dio.36 (To illustrate the tenuousness of characterizations, 
Al Fagih was first referred to in the Wall Street Journal as a 
“dissident” but later described by the U.S. government with 
the harsh and conclusory name of “terrorist” or “aider and 
abettor” of terrorists.) With a plan to use media to reach 
into Saudi Arabia with a “democracy” related message, the 
next question was a technical one: how to have a signal 
reach Saudi Arabia and become available to Saudis so 
that Alkhamis and Al Fagih’s point of view could be made 
effective. They searched out individuals who were experi-
enced in helping outside groups, including church groups, 
state-sponsored international broadcasters and splinter 
political groups, gain access across borders. They hired 
Ludo Maes, a Belgian short-wave specialist, who helped 
Islah gain access to short-wave transmitters located in 
Lithuania that were left over from short-wave broadcasts 
during the Cold War. 37 With Maes’ counsel, Islah also con-
tracted to be broadcast over the Hotbird satellite, owned by 
Eutelsat. Deutsche Telekom was the lessee of bandwidth 
on the satellite and provided Islah uplink facilities. Reform 
Radio began broadcasting over satellite and short-wave in 

36	  See Id.
37	  See National Association of Shortwave Broadcasters, Inc., available at 

http://www.shortwave.org/ (Website that helps demonstrate some of the vari-
ety of users though it emphasizes religious broadcasters);.Clandestine Radio 
Stations broadcasting to Kurdistan, available at http://www.schoechi.de/cl-kur.
html (2005 efforts by Maes relating to Kurdistan); TDP Shortwave Transmitter 
Airtime QSL-Cards, available at http://www.airtime.be/qsl.html (Maes’ Trans-
mitter Documentation Project); Secrecy on new QSL Cards, hard-core-dx info 
(October 21, 2001), available at http://www.hard-core-dx.com/archives/oct2001.
html (“’My hunch, and it is only that, about the reason for TDP secrecy on actual 
transmitter sites, is that some of this business is under-the-table, i.e. technicians 
at certain under-used sites are paid to put the programs on the air without full 
knowledge or authorization by the governmental agencies owning them,’ writes 
Glenn Hauser in an issue of DX Listeners Digest. Ludo Maes has responded 
with dismay to these ‘lies and serious accusations’, adding: ‘Don’t we have a 
right for not publishing transmitter sites?’”); TDP Clandestine and Opposition 
Shortwave Radio Stations and International Broadcasters, available at http://
www.shortwave.be/cla.html (A list of opposition stations using short wave.)



MONROE E. PRICE

144

December 2002 and, according to the Wall Street Journal, 
as a result of the broadcast, “Listeners were encouraged 
to speak out against corruption and for a moderate Islamic 
government in Saudi Arabia.”38 

Intervention and difficulty began to appear almost im-
mediately. First, the short-wave signal was jammed by a 
powerful opposing transmitter (set up to transmit on the 
same frequency).39 In addition, Maes received a formal 
communication from a lawyer representing the Saudi Em-
bassy in Belgium threatening legal action to halt the broad-
casts, accusing the project of inciting terrorism through the 
broadcasting of propaganda. With shortwave jammed, Is-
lah relied on its satellite broadcasts (with the shortcoming 
that the radio broadcasts could only be received on Saudi 
television sets). For this and other reasons, Reform Radio 
established a satellite television station and set up an up-
link in Croatia.40 According to the Wall Street Journal, “[a] 
week later, the phone rang at the Usingen Earth Station 
near Frankfurt, where T-Systems, a Deutsche Telekom 
subsidiary, controls and monitors television, radio and data 
beamed to satellites. On the line was an anonymous caller. 
‘Stop broadcasting Reform Radio or we will jam you,’ he 
said, according to someone involved in the incident. About 
the same time, a powerful jamming beam turned the video 
monitor in the office to static.”41 Deutsche Telkom paid at-
tention because the jamming affected not only Islah’s tel-

38	 Crawford, David, A Battle for Ears and Minds: As Technology Gives New 
Voice To Dissent, a Saudi Vies to Be Heard, Wall St. J., Feb. 4, 2004, , available 
at http://ics.leeds.ac.uk/papers/vp01.cfm?outfit=pmt&folder=1259&paper=1323. 

39	 The ability to jam short-wave signals is far greater than the ability to jam 
satellite signals.

40	 Ibidem (“Mr. Fagih, liberal by Saudi standards but still orthodox on most 
religious issues, prohibited music for moral reasons. Mr. Alkhamis had no bud-
get for video programming. Instead, he broadcast a picture of the Reform logo, 
along with text information scrolling across the screen. The audio was from the 
radio broadcast.”)

41	 Id.



SATELLITE TRANSPONDERS AND FREE EXPRESSION

145

evision feed, but five TV programs broadcast via the same 
transponder, and the contract with Islah was canceled. 
But this was hardly the end of the station’s difficulties. In 
December 2004, the United States added Al Fagih to the 
State Department list of terrorists; shortly thereafter, Al-
Fagih was put on the United Nation’s Consolidated List of 
terrorists. The Movement for Islamic Reform in Arabia was 
added to the State Department’s list in July 2005.42 

The importance of this story —for this article— is the 
variety of informal arrangements implicated in the con-
tested effort by these interests to enter the Saudi “mar-
ket for loyalties.” To fathom what occurred, it is important 
to understand the structure of access to short-wave and 
satellite transponders; the technical aspects of jamming; 
the modes of informal threats to intermediaries; the tech-
niques of states bringing pressure to bear on other states 
to alter modes of diffusion; the modes of affecting financ-
ing (through terror lists and other means); and the interre-
lationship of technologies. There are elements that are dif-
ficult to retrieve, including how foreign dissenting channels 
are actually received, how reception fits in with constraints 
and policing that occurs in Saudi Arabia, and what modes 
of formal and informal surveillance serve as barriers to re-
ception. 

C. The Case of Al Zawraa

The case of Al Zawraa provides additional insights 
into the questions of informal pressure, this time involv-
ing a state that is neither the receiver nor the sender of 
the signal, namely the United States. Al Zawraa started 
as a broadcast channel in Iraq, with an audience-pleasing 

42	  U.S. Treasury Designates Two Individuals with Ties to al Qaida, UBL 
Former BIF Leader and al-Qaida Associate Named Under E.O. 13224, Press 
Room U.S. Department of the Treasury (Dec. 21, 2004), available at http://www.
treas.gov/press/releases/js2164.htm.



MONROE E. PRICE

146

entertainment format. Owned by Mishan Al Jaburi, leader 
of the Sunni Arab Front for Reconciliation and Liberation, 
the channel over time became more politicized, reflect-
ing the owner’s decision to run for the Iraqi parliament. 
More important, it morphed into what Ibrahim Al Marashi 
and others have called insurrectionist television,43 playing, 
among other things, repeated videos of jihadist bombings 
with footage of attacks against multinational forces. In No-
vember 2006, the Iraqi government ordered the station to 
be terminated and its offices in Iraq closed on charges of 
“inciting violence and murder”.44 

Banned from using transmitters in Iraq, Al Jaburi staked 
his future on a satellite strategy, leasing channels on 
Egyptian-owned Nilesat. The channel’s campaign against 
the U.S.-supported Iraqi government intensified—broad-
casting “a blend of pro-insurgent propaganda, video clips 
of attacks on Coalition forces and calls for violence against 
Iraqi Shi’is and the Iraqi government”45 and “audio mes-
sages from the Islamic Army of Iraq, an insurgent group 
dominated by the Iraqi Ba’th Party loyal to former presi-
dent Saddam Husayn”.46 An influential American blogger 
described showing the Al Zawraa feed to U.S. soldiers and 
Iraqis: The soldiers and terps [(interpreters)] described the 
meaning of the images, music and voice overs. There were 
songs about the Iraqi “victims” of the “U.S. occupiers”. The 
violence in Iraq is squarely placed on the shoulders of 
the Americans. The images include destroyed mosques, 
dead women and children, women weeping of the death 

43	 Ibrahim, Al Marashi, The Dynamics of Iraq’s Media: Ethno-Sectarian Vio-
lence, Political Islam, Public Advocacy, and Globalization 25(1) Cardozo Arts & 
Ent. L.J. 96 (2007).

44	 Sennitt, Andy, Iraq: US Blacklists Al-Zawraa TV, BBC Monitoring (Jan. 
10, 2008), available at http://blogs.rnw.nl/medianetwork/iraq-us-blacklists-al-
zawraa-tv.

45	 Feuilherade, Peter, Egypt row brews over Iraqi Sunni channel Al-Zawraa 
on Nilesat, BBC Monitoring, January 9, 2007.

46	 Id.



SATELLITE TRANSPONDERS AND FREE EXPRESSION

147

of their family, bloodstained floors, the destruction of U.S. 
humvees and armored vehicles, and insurgents firing 
mortars, RPGs, rockets and AK-47s. Juba, the mythical 
Iraqi sniper, was featured prominently (the Iraqi soldiers 
believe he is a composite of multiple snipers.). The “muja-
hideen” are portrayed as “freedom fighters,” and are seen 
going through “ boot camp training.” Attacks from across 
the country were shown, including in Abu Ghraib, Rama-
di, Fallujah, Baiji, Baghdad and elsewhere. The soldiers 
are seasoned veterans from the 1st Iraqi Army Division, 
and have served throughout Iraq. Most of the footage was 
popular, rehashed videos widely distributed on the Internet 
and in jihadi forums. I recognized many of the videos. The 
soldiers were angry at the images before them. “They de-
stroyed my country”, said Staff Sergeant Riad”.47

The U.S. government began discussions with the Egyp-
tian government to terminate the Al Zawraa transponder 
lease on Nilesat. Closing Al-Zawraa became a preferred 
alternative for Iraqi and U.S. officials. A report on Cairo’s 
Al-Misriyun newspaper website in early 2007 said the U.S. 
ambassador in Cairo had asked Egyptian Information Min-
ister Anas al-Fiqi to:

pull the plug on the channel, on the pretext that it constituted 
the last weapon in the hands of those he described as the 
Sunni “rebels” in Iraq. The minister, however, declined to re-
spond to the ambassador’s request initially, affirming that the 
broadcasting of the channel was purely a business transac-
tion that had nothing to do with politics. The operational costs 
of the Egyptian satellite required the renting of unoccupied 
channels. But threats made by supporters of the Shi’i Al-

47	 Roggio, Bill, Al-Zawraa: Muj TV, The Long War Journal, Dec. 10, 2006, 
available at http://www.longwarjournal.org/archives/2006/12/muj_tv.php. For Al 
Jaburi’s response to Roggio’s article, see Roggio, Bill, Al-Zawraa Responds to 
Muj TV, Long War J., Dec. 25, 2006, http://www.longwarjournal.org/archives/ 
2006/12/alzawraa_responds_to.php (demonstrating Aljabouri’s efforts to distin-
guish al-Zawraa from al Qaeda).



MONROE E. PRICE

148

Mahdi Army affiliated with Muqtada al-Sadr to attack and kill 
members of the Egyptian diplomatic mission in Baghdad con-
stituted pressure that drove Egypt to backtrack on its stand in 
this regard.48 

There were dissenting voices (though not predominantly 
on free speech grounds): 

This is major dilemma in the modern age of information war-
fare. On one hand, programs like al-Zawraa provide ready 
and effective propaganda and recruiting material for the in-
surgency and al Qaeda, while demoralizing both Western and 
Middle Eastern allies. On the other, the intelligence gleaned 
from these operations is deemed too valuable to turn off the 
tap.49 

Superficially, Nilesat officials resisted the pressure and 
indicated that carriage was merely a contractual matter. 
The Nilesat chair was reported as saying, in Al-Misri Al-
Yawm, that “Satellites do not monitor the channels they 
are carrying. Accordingly, the Egyptian satellite should not 
be part of the dispute regarding the channel. It is the right 
of whoever is hurt by the material broadcast by Al-Zawraa 
to respond through their channels or media”.50

With the threat of being ejected from Nilesat, Al Jaburi 
claimed the station would soon be carried “on three satel-
lites from European countries”.51 He refrained from identi-
fying the satellites “because we are really afraid of Ameri-
can pressures. But after we transmit [from Europe] there 

48	 Feuilherade, supra note 45.
49	 Roggio, supra note 47.
50	 Feuilherade, supra note 45.
51	 Pintak, Lawrence, War of Ideas: Insurgent Channel Coming to a Satellite 

Near You, USC Center on Public Diplomacy (Jan. 10, 2007), available at http://
uscpublicdiplomacy.com/index.php/newsroom/pdblog_detail/070110_war_of_
ideas_insurgent_channel_coming_to_a_satellite_near_you/.



SATELLITE TRANSPONDERS AND FREE EXPRESSION

149

will be no fear anymore because we will be on the air”.52 
By late January, Al-Zawraa was observed to be broadcast-
ing via the Saudi-owned Arabsat and France-based Eutel-
sat.53 In February, the Nilesat transmission was closed af-
ter Nilesat accused the station of “interference” with other 
channels;54 in April, the French regulator required Eutelsat 
to stop transmission, claiming that the station’s broadcast-
ing of propaganda was in breach of the September 30, 
1986 law prohibiting stations from incitement to hate and 
violence for reasons of religion or nationality, and the 1881 
law of freedom of the press. 55 

Finally, on January 9, 2008, Al Jaburi and Al Zawraa 
were placed on the U.S. sanctions list, precluded from any 
financial transactions with U.S. citizens or companies. Ac-
cording to Intelligence Online, published on January 17, 
2008:

On Jan. 9, the U.S. Treasury published a list of several indi-
viduals and entitles subject to financial sanctions for backing 
Iraqi insurgents. Among them was the Iraqi politician Misham 
Al Jabouri and the satellite television channel he runs out of 
Damascus, Al Zawraa. Since October, 2006, the station con-
tinually ran messages and video clips shot by Sunni Baa’thist 
militia in their fight against American troops in Iraq. …

Starting from last spring, only the Pan-Arab operator Ar-
absat, which is majority-owned by Saudi Arabia, continued to 
broadcast Al Zawraa via its Badr3 and Arabsat 2B satellites. 
The State Department complained in vain to Riyadh before 

52	 Id. 
53	 See Iraqi Sunni Al-Zawraa TV now carried on Saudi-based Arabsat, BBC 

Worldwide Monitoring (Jan. 26, 2007; Iraqi Sunni Al-Zawraa TV now broadcast-
ing on European satellite, BBC Worldwide Monitoring (Jan. 31, 2007). 

54	 Egypt takes militant Iraqi channel off air, Daily Star (Feb. 26, 2007), avail-
able at http://www.dailystar.com.lb/article.asp?edition_id=10&categ_id=2&article 
_id=79858

55	  Décision no. 2007-293 du 3 avril 2007 mettant en demeure la société 
Eutelsat SA, available at http://www.legifrance.gouv.fr/affichTexte.do?cidTexte
=JORFTEXT000000822549&dateTexte=.



MONROE E. PRICE

150

opting for a more aggressive strategy. In March, the frequency 
on which Al Zawraa broadcasted on Badr 3 (11747 Mhz) was 
constantly jammed, forcing the station to cease its programs 
before switching to another frequency (11765 MHz). 

That manoeuvre won a reprieve for Al Zawraa for several 
months but the offensive resumed in July. Starting from July 7, 
reception of the station in Iraq became spotty and the channel 
remained unavailable for days at a time. On July 30, Al Zawraa 
finally ended broadcasting in Iraq. The channel sent several 
messages to its audience to say its signals were jammed. On 
July 24, the Sunni web forum Hanin.net announced that one 
of the channel’s clandestine stations in Iraq had been bombed 
and that most of its employees were killed.56 

The level of official frustration with Al Zawraa, with its 
inability to locate the production facilities, and the complex 
efforts to deny the channel access to distribution facilities, 
had ended with this step. The Al Zawraa case could be 
seen as a harbinger of the Arab Satellite Broadcast Char-
ter that I discuss in the conclusion.

D. The Case of Al Manar

I contrast the above examples with the very complex 
story of Al Manar,57 the Hezbollah-related broadcasting 
station based in Lebanon that expanded to include satellite 
distribution channel targeted at Arabic-speaking popula-
tions throughout Europe and beyond.58 Here a much more 

56	  U.S. Pulls Plug on Insurgent TV; Baghdad, Intelligence Online (Jan. 17, 
2008).

57	  Al Manar TV, available at http://www.almanar.com.lb/NewsSite/News.
aspx?language=en.

58	  A statement from the European Union noted: In 1991, shortly after Hez-
bollah actively entered the Lebanese political scene, Al Manar was launched as 
a small terrestrial station. Although legally registered as the Lebanese Media 
Group Company in 1997, Al Manar has belonged to Hezbollah culturally and 
politically since its inception. Today, the terrestrial station can reach Lebanon in 
its entirety and broadcasts programming eighteen hours daily. 



SATELLITE TRANSPONDERS AND FREE EXPRESSION

151

formal process begins to emerge. The production and dis-
tribution of programming was a critical element in Hezbol-
lah’s constituency-building within Lebanon and provided 
a link to interested audiences in Europe and elsewhere. 
To reach audiences in Europe, Al Manar deployed on Eu-
telsat, but almost immediately faced resistance, including 
from groups that objected to its statements concerning 
Jews and Israel.59 In late 2003, Al Manar was accused, in 
France, of distributing anti-Semitic programming in viola-
tion of French standards.60 The introduction of the satellite 
channel into Europe forced the French state into the role of 
umpire between conflicting interests. 

Moreover, Al Manar’s satellite station, launched in 2000, transmits twenty-four 
hours a day, reaching the entire Arab world and the rest of the globe through 
several major satellite providers. One of the satellite providers which has trans-
mitted Al Manar has been the French satellite Hot Bird 4, owned by the Eutelsat 
Satellite organization.

Europa, EU Rules and Principles on Hate Broadcasts: Frequently Asked 
Questions, http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=MEMO/0
5/98&format=HTML&aged=0&language=EN&guiLanguage=en (last visited Feb. 
2, 2009).

59	 See U.S. Following French Lead in banning Hezbollah Station, The Amer-
ica’s Intelligence Wire (Dec 17, 2004) (A week after the French ban, the United 
States designated Al Manar a terrorist organization, and transmission into the 
U.S. was banned)The interaction between the informal and the formal in terms 
of government action is complex but useful to examine. For example, Al-Nour 
Radio, deemed a Hezbollah-controlled radio station, was named a “specially 
designated global terrorist entity,” a more harsh categorization than the Terrorist 
Exclusion List, along with Al-Manar TV, by the US Department of the Treasury 
in March 2006. The designation had its intended consequences. It caused the 
Spanish Hispasat, GlobeCast American and New Skies Satellite companies 
to terminate Al-Nour’s broadcasting to South America via Hispasat, Asia via 
AsiaSat, and New Skies Satellite to Europe. ) 

60	 See U.S. Dep’t of State, Report on Global Anti-Semitism (2005), available 
at http://www.state.gov/g/drl/rls/40258.htm. The report discusses Israel’s com-
plaints and states that in November 2004, “Al-Manar, the Lebanon-based televi-
sion network controlled by Hizballah featuring blatantly anti-Semitic material, 
obtained a limited 1-year satellite broadcast license from the French authorities. 
This was revoked shortly thereafter due to Al-Manar’s continued transmission of 
anti-Semitic material.” France subsequently banned Al Manar. 



MONROE E. PRICE

152

Because Al Manar originated outside France, and out-
side the EU, it presented a jurisdictional and governance 
crisis. The question arose (and here, it is not necessary to 
take a position on the nature of the programming), whether 
the government or the French regulatory agency, the CSA, 
had authority to take action. In February 2004, CSA and 
Paris-based Eutelsat entered into an agreement regarding 
the oversight of satellite broadcasters from outside the EU 
not licensed by an EU member country.61

A Eutelsat press release stated that the organization 
shared the CSA’s “indignation expressed on [the] broad-
casting of racist programmes,”62 but also made it clear that 
the carrier, absent regulatory requirement, had no right of 
censure over the channels it carried. The problem was a 
typical one involving satellite channels: there was no na-
tional license involved that would govern who had author-
ity over the content of the channel. On the other side, the 
CSA’s view, asserted on February 29, 2004, was that be-
cause the channel was uplinked to Eutelsat, and Eutelsat 
was a French company, the broadcasts (or at least the 
satellite carrier) were within the competence of the regu-
latory body under the EU’s Television Without Frontiers 
directive. 

To clarify this authority in anticipation of some concern 
over power, the CSA had already successfully applied 
to the public prosecutor, arguing that “[t]he transmission 
by the Al-Manar channel of thirty episodes of “Diaspora” 
may have been seen as anti-Semitic”.63 The CSA presi-
dent highlighted the difficulties presented to the agency 

61	 See France: Eutelsat, Regulator Agree to Cooperate on Unlicensed 
Broadcasters, BBC Summary of Worldwide Broadcasts, Feb. 5, 2004.

62	 Press Release, Cooperation Between Eutelsat and the CSA (Feb. 3, 
2004), available at http://www.eutelsat.com/news/pdf/2004/pr0402.pdf.

63	 See France: Broadcast Regulator Explains Anti-Racist Policies, BBC 
Monitoring World Media, Mar. 3, 2004 for a reference to the Law of 29 July 
1881. 



SATELLITE TRANSPONDERS AND FREE EXPRESSION

153

when dealing with channels established outside the Eu-
ropean Union, which still fall under the competence of the 
French authorities. There were grave jurisdictional issues 
in engaging in action against satellite operators or their in-
termediaries through which these external channels were 
broadcast. The government had to deal with its own stra-
tegic concerns: its relationship to domestic communities, 
its historic relationship to Lebanon, and the confounding 
nature of disputes within the Middle East as they found 
their way to Europe. 

The CSA and Eutelsat began a policy of cooperation 
to check television channels transmitted by Eutelsat for 
their conformity to European legislation; the National As-
sembly adopted amendments allowing the CSA authority 
over operators of satellite networks, power to sanction Eu-
telsat, and authority to ask the Conseil d’Etat —France’s 
supreme administrative court— to order a carrier to cease 
transmission of a service where a breach of human dignity, 
the safeguard of public order or the protection of minors 
was involved.64 Ultimately, by July 2004, the CSA request-
ed the Conseil d’Etat to order Eutelsat to stop transmitting 
the station. According to the Agence France-Presse news 
agency, this followed the adoption of a new law on July 9 
that gave the CSA new powers to ban unlicensed TV chan-
nels.65 Even here, the CSA actions were a combination of 
direct regulation, informal negotiation and “voluntary” ac-
tion by Al Manar itself. For example, in November the CSA 
granted Al Manar a license to operate in France as long as 
it abided by French law and did not incite hate or violence. 

64	  See Prevailing Against Terrorism: White Paper on Domestic Security 
Against Terrorism, available at http://www.ambafrance-dk.org/IMG/pdf/livre_
blanc_english.pdf (French Prime Minister’s Office publication discussing its po-
sition regarding Al Manar and its subsequent effects to cooperate with European 
legislation to combat racism.) 

65	  See Analysis: French Ban on Al-Manar TV Sparks Diplomatic Row, BBC 
Monitoring Research, Aug. 17, 2004.



MONROE E. PRICE

154

But just 4 days later the station aired a show that prompted 
new criticism, and on Dec 13, the Conseil d’Etat ordered 
Eutelsat to stop transmitting within 2 days.66 

4. Towards the Future

Among the models for future treatment of these 
questions, the EU —in its post Al-Manar consciousness— 
presents a direction that is regulatory and bureaucratic. 
The consistent position on regulating satellite broadcasting 
within the EU has always been that where a broadcast 
originates within the EU (not the case with Al Manar), it 
is the responsibility of the Member State, the so-called 
“country of origin,” to regulate it. To this end, a series of 
practical criteria (“establishment” criteria in Television 
Without Frontiers Article 2), are designed to determine 
by an exhaustive procedure which Member State has the 
jurisdiction: 

These criteria are: 

the location of the head office of the provider of serv-••
ices, 
the place where decisions on programming policy are ••
usually taken, 
the place where the programme to be broadcast to ••
the public is finally mixed and processed, and 
the place where a significant proportion of the work-••
force required for the pursuit of the television broad-
casting activity is located.67

66	 The text of the 9 July ruling is available at http://legifrance.gouv.fr/affich 
Texte.do?cidTexte=JORFTEXT000000439399. The text of the 13 December 
ruling is available at http://www.conseil-etat.fr/cde/node.php?articleid=1096. 
See also Elaine Sciolino, A New French Headache: When is Hate on TV Illegal?, 
The New York Times (December 9, 2004).

67	  See Directive 2007/65/EC of the European Parliament and of the Council 
of 11 December 2007, 37, art. 2, para. 3 (amending Council Directive 89/552/



SATELLITE TRANSPONDERS AND FREE EXPRESSION

155

An additional lens through which this debate can be 
seen involves a kind of conflict of laws. For instance, in the 
EU, if a program is lawful in the Member State where it is 
established, then no other member state can deny it entry. 
(There are specific exceptions to this rule, some of which--
for example, looking more at the exclusive target audience 
of an offering—date from the 2007 amendments to the 
Television Without Frontiers Directive).68 It is the standard 
of the state of origin that determines whether a channel’s 
programming passes muster.69 

The Al Manar case was an intermediate step in terms 
of transparency and an effort to shape a systematic ap-
proach to satellite carried channels from outside the EU. 
Indeed, the reaction of the EU to the Al Manar case is the 
closest we have come to something that anticipates “global 
governance” or organized consideration of satellite related 
delivery issues across many national boundaries. And it is 
not very close yet. If, as was the case with Al Manar, the 
satellite channel originates in a third country, outside the 
EU, different rules apply, according to the French prece-
dent. Member States must ensure that these broadcasters 
comply with the EU rules if: 

they use a frequency granted by that Member State, ••

EEC on the coordination of certain provisions laid down by law, regulation or 
administrative action in Member States concerning the pursuit of television 
broadcasting activities), available at http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/site/en/
oj/2007/l_332/l_33220071218en00270045.pdf. 

68	  See Analysis: French Ban on Al-Manar TV Sparks Diplomatic Row, supra 
note 65, at 31 (presenting graph 34).

69	  For more discussion on the country of origin approach, see Anna Herold, 
Country of Origin Principle in the EU Market for Audiovisual Media Services: 
Consumer’s Friend or Foe, 31 J. Consumer Pol’y 5 (2008), available at http://
www.springerlink.com/content/042512p433t42440/fulltext.pdf. The debate over 
a new Audiovisual and Media Services Directive, which replaced the Television 
Without Frontiers Directive, partially concerned whether to shift, at least par-
tially, from a country of origin to country of receipt approach.



MONROE E. PRICE

156

they use a satellite capacity appertaining to that Mem-••
ber State or 
they use a satellite up-link situated in that Member ••
State.70 

Because most TV channels from outside the EU broad-
cast in Europe using satellite capacities provided either by 
Eutelsat or by Astra, two countries, France and Luxem-
bourg, respectively, have jurisdiction over a large number 
of third-country programs received within the EU. During 
the French procedure involving Al Manar, the European 
Commission worked with the French authorities to achieve 
a European approach that could be applied to all similar 
cases.71 Where signals originating outside the European 
Union seek EU audiences (using satellites under the juris-
diction of individual member-states), the relevant authori-
ties should block their diffusion (or at least alert the other 
member states) if these incoming channels fail to meet Eu-
ropean standards. 

In March 2005, after the Al Manar decision, EU officials 
recognized that difficulties would arise if it were only up to 
the particular states that had jurisdiction over satellite pro-
viders to police hate speech (or what might be generically 
called hate speech) issues. Better coordination among the 
states would be essential. The 2007 passage of the Audio 
Visual Media Services Directive, amending the Television 
without Frontiers Directive, makes use of an uplink in a 
Member State the priority (after use of granted frequency).72 

70	  See Directive 2007/65/EC of the European Parliament and of the Council 
of 11 December 2007, supra note 67, at 37, art. 2, para. 4.

71	  See Conclusions, High-level Group of Regulatory Authorities in the Field 
of Broadcasting – Incitement to hatred in broadcasts coming from outside of 
the European Union, March 17, 2005, available at http://ec.europa.eu/avpolicy/
docs/library/legal/conclusions_regulateurs/concl_reg_fin_en.pdf.

72	 See also European Union Committee, Television Without Frontiers?: Re-
port with Evidence (2006-07), available at http://www.publications.parliament.
uk/pa/ld200607/ldselect/ldeucom/27/27.pdf.



SATELLITE TRANSPONDERS AND FREE EXPRESSION

157

However, it is not yet clear how many, if any, of the prob-
lematic channel providers have shifted uplink sites to take 
advantage of a different country’s jurisdiction. 

Another problem is presented by third-country broad-
casts that can be seen in Europe because of satellite 
spill-over from other countries—i.e. where the channel 
originates outside the EU and the facility used (satellite, 
frequency, etc.) also is outside the Member State zone. 
These spill-over effects are one reason why the coopera-
tion of regulatory authorities within the EU is insufficient 
and must be complemented by cooperation with regula-
tors from third countries (for example the Mediterranean 
Regulators’ Group). 

A final perspective—one with the appearance of formal-
ity but with great elements of the pragmatic—arises from 
local efforts to control satellite signals distribution in the 
Middle East and to use hate-speech related standards in 
the process. Most satellite channels viewed in the region 
are transmitted using transponders of two satellites, Nilesat 
and Arabsat, both of which are closely tied to the regional 
governments. The management of the two satellites has 
varied in terms of the stringency of standards or the degree 
of control involved in determining what channels would be 
transmitted. But as is true in most parts of the world, gaining 
or keeping a transponder for the distribution of information 
is primarily a business decision, not one tied to categoriza-
tion of content. In February 2008, the Ministers of Informa-
tion of the Arab League met to develop a regional Satellite 
Broadcasting Charter (“The Charter”) that would impact, 
even if not decisively, what signals would be carried over 
satellites controlled by members of the League. 73 They 

73	  An English translation of the Arab Satellite Broadcasting Charter is 
available at Arab Satellite Broadcasting Charter: Principles for Regulating 
Satellite Broadcasting Transmission in the Arab World, Arab Media & Soc’y, 
Feb. 2008, available at http://www.arabmediasociety.com/articles/downloads/ 
20080314081327_AMS_Charter_English.pdf.



MONROE E. PRICE

158

met at a time of great regional frustration occasioned by 
the extraordinary abundance of satellite signals that were 
reshaping flows of information in the region.74 In societies 
where information, especially via radio and television sig-
nals, had been a highly controlled commodity—where an 
almost universal characteristic of governance was control 
over the channels of communication—the satellite revolu-
tion was providing an irksome new reality.75 Porousness 
could lead to new political formations, undermine stabil-
ity and certainly disturb the control of narrative that had 
been so long a tradition. Some countries, such as Iraq, 
barred antennae; some made it an offense to watch cer-
tain signals. With the arrival of Al Jazeera in 1996, there 
was a sea change, as the channel aggressively covered 
politics in many Middle Eastern capitals. It was an object 
of frustration to established autocracies since it seemed to 
touch an important nerve in the regional audience, desir-
ous of receiving more thorough news about their leaders.76 
In addition, there was the persistent concern about West-
ern channels bringing Western values (or lack of values) 
and interfering with traditional teachings and ways of life. 
The state control that had been central to the nature of the 
state now threatened to dissipate.77 

74	  See Arab TV Broadcasters Face Curbs, BBC News, Feb. 12, 2008, http://
news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/7241723.stm.

75	 See Rugh, William A., Arab mass media: newspapers, radio, and televi-
sion in Arab politics (Praeger 2004); see also Sakr, supra note 25.

76	  See Lynch, Marc, Voices of the New Arab Public: Iraq, Al-Jazeera, and 
Middle East Politics Today, Columbia University Press 2006; Zayani, Mohamed, 
The Al Jazeera phenomenon: critical perspectives on new Arab media (Para-
digm Publishers 2005); el-Nawawy, Mohammed & Iskander, Adel, Al-Jazeera: 
how the free Arab news network scooped the world and changed the Middle 
East (Westview Press 2002); Miles, Hugh, Al Jazeera, 155, Foreign Pol’y, 20 
(Jul-Aug 2006); Naomi Sakr, Media Development and Democratisation in the 
Arab Middle East, 6 (1-2) Global Dialogue 98 (Winter/Spring 2004).

77	  See Rugh, supra note 97. See also Forward or Backward: The 2008 Arab 
Satellite TV Charter and the Future of Arab Media, Society, and Democracy, 
Mar. 17, 2008, The Brookings Doha Center (A Project of Saban Center for Mid-



SATELLITE TRANSPONDERS AND FREE EXPRESSION

159

The Charter was an attempt —as it were— to control 
competition among satellite providers and to impose a set 
of restraints on what the satellite signals would provide. It 
was drafted to establish regional standards that would be 
enforced by the signatories, a mode of determining which 
law applied, and an internal system for complaint by one 
country to another with a method for ensuring some compli-
ance with regional goals. The Charter provided guidelines 
as to what should be prohibited or what regulations should 
govern the behavior of satellite providers. These satellite 
providers (broadly conceived) should not, according to the 
Chater, “jeopardize social peace, national unity, public or-
der and general propriety”.78 The satellite entities should 
adopt standards requiring them to abstain from inciting 
hatred or ethnic, color, racial, or religious discrimination, 
from broadcasting any material that would incite violence 
and terrorism (interestingly, differentiating between terror-
ism and “resisting occupation”). Furthermore, the Charter 
would encourage programming that reinforced the religious 
and ethical values of the Arab society, and would prohibit 
satellites from broadcasting anything that would insult God, 
revealed religions, prophets, mazhabs (religious schools) 
and religious symbols of each group (with the groups in-
cluded not fully identified).

There were grace notes that had the flavor of moderniza-
tion. The satellite broadcasters, according to the Charter, 
would provide “the largest number possible of programmes 
and services to maintain the Arab identity and the Islamic 
culture and values and to highlight the Arab contribution to 

dle East Policy), http://www.brookings.edu/~/media/Files/events/2008/0317_
arab_media/0317_arab_media.pdf (Comments by Saad Eddin Ibrahim, AUC, p. 
17). 

78	  Arab Satellite Broadcasting Charter: Principles for Regulating Satellite 
Broadcasting Transmission in the Arab World (unofficial translation), Arab Me-
dia & Soc’y (Feb. 2008), available at http://www.arabmediasociety.com/articles/
downloads/20080314081327_AMS_Charter_English.pdf.



MONROE E. PRICE

160

human civilization”. They would promote dialogue and un-
derstanding among different cultures. And there is a note 
of political regional integration to the Charter in the call 
for satellite agencies to “maintain Arab identity against the 
negative impact of globalization and reaffirm the specificity 
of the Arab world”. To do this, however, there should be 
a policy of avoiding the broadcast of “anything that would 
contradict or jeopardize Arab solidarity.” And, of course, 
the channels should not insult leaders or national and reli-
gious symbols. 

Al Jazeera, whose frequent criticisms of many Arab gov-
ernments made it one of the supposed targets of the Char-
ter, organized a panel discussion the day the Charter was 
issued. In a video report, one commentator pointed out 
that regulation of Arab satellite channels was motivated by 
threats to the more mature, state-based channels from “a 
large number of profit-seeking channels that aim to attract 
viewers by nudity, charlatanry, and sectarianism.”79 Com-
petition yielded a race to the bottom, he argued, where 
civility would be sacrificed and sensationalism and lack of 
objectivity would prevail. 

Abd-al-Bari Atwan, editor-in-chief of Al-Quds Al-Arabi in 
London, represented a different current of thinking. In the 
same panel discussion, he argued that the Charter was 
drafted because “the repressive, dictatorial Arab govern-
ments have begun to realize that Arab public opinion is 
moving strongly” and Arab information ministers have has-
tened to “bury this awakening in Arab public opinion” by 
enacting legislation to “gag and criminalize Arab media.” 
The priority of the ministers of information, he suggested, 
was to protect the regimes that made those decisions. The 
objective of the Charter, he argued, was not necessarily to 
uphold Arab values and ethics, but “to preserve those re-

79	  Al-Jazeera Pundits Discuss Proposed Arab Satellite TV Regulations, 
BBC Monitoring World Media, Feb. 20, 2008.



SATELLITE TRANSPONDERS AND FREE EXPRESSION

161

pressive measures by governments that engage in torture 
and corruption, squander public funds, and violate human 
rights”. 

The Charter gave additional political cover to govern-
ments that wished to impose more restrictions, and it 
seems to augur a new order of pervasive licensing and 
authorization—or at least to legitimate more extensive su-
pervision.80 The Charter’s existence remains controver-
sial. Some claim that the Charter is so cumbersome as to 
be ineffective and would not additionally influence state 
action.81 Others argue that the Charter is not a subject of 
worry, rather, that the standards are designed as a “code 
of honor,” a matter for self-regulation rather than state en-
forcement.82 Yet already there are accounts that the Char-
ter served to justify additional restrictions by Egypt in con-
tracts for the use of Nilesat;83 such restrictions might also 
be imposed on the use of production facilities in media 
cities in Egypt and elsewhere. Nevertheless, the Charter 
should be seen in a global context of regulation, alongside 
a fear of the incompatibility of satellite with domestic con-
trol of broadcast signals. 

The existence of a pattern of regulation should not be 
used to justify suppression of dissent or other systemat-
ic modes of controlling speech. But comparative insights 

80	  “Some satellite television channels based in Egypt are concerned, amid 
assertions by the government on the need to enforce a document regulating the 
work of satellite television channels. The Arab information ministers endorsed 
this document at an emergency meeting in Cairo last month.” See Five Private 
Egyptian Satellite TV Channels Face Prospect of Closure, Ban, BBC World-
wide Monitoring, Mar. 7, 2008 (quoting Khalid al-Shami’s March 6, 2008 re-
port in Al-Quds al-Arabi, stating “The Specter of Closure Hovers Over Five 
Channels as a Document Regulating Satellite Television Channels Comes Into 
Force. Some Security Parties have Power to Ban and Authorize [Channels] and 
Interfere in the Selection of Subjects and Guests.”). 

81	  Al-Jazeera Pundits Discuss, supra note 77. 
82	  Al-Jazeera Pundits Discuss, supra note 77. 
83	  See, e.g., Egypt’s Nilesat Halts Transmission of London-Based Al-Hiwar 

TV, BBC Monitoring World Media, Apr. 3, 2008.



MONROE E. PRICE

162

help in understanding what steps are being taken and in 
fashioning criteria for judging their appropriateness.84

5. Conclusions

This article describes a system in which formal law—
even formal agreements among countries—may not be 
descriptive of governmental actions concerning hate-
speech related content on satellites. This article discusses 
the use of explicit transparent modes for regulation and 
cooperation, such as the effort at coordination at the EU 
level. Further, this article describes how informal relation-
ships among states or between states and programming 
entities is the more relevant determinant of behavior. What 
emerges is the need to identify or abstract from the ex-
amples above which points require additional understand-
ing. For example, we see in some aspects of the MED-TV 
example that control over uplinking is a site for negotia-
tion. We can see in the case of Eutelsat and Al Manar 
that the act of making available a transponder is a second 
opportunity for intervention. A more formal act, certainly, is 
placing a satellite service on a Terrorist Exclusion List and 
thus criminalizing not only the broadcasting entity but also 

84	  See Communication from the Euromed and the Media Taskforce to the Eu-
romed Culture Ministers – Athens (May 29-30, 2008), available at http://ec.europa.
eu/external_relations/euromed/media/athens_final_communique_0507_en.pdf 
(For a while, it appeared there might be a “copycat” charter for what are called 
the Euromed states. Having seen the criticism of the Arab Charter, the Euromed 
group drafted a Declaration, not a “Charter,” seeking to avoid suspicion that they 
were moving to a binding international legal instrument. Secondly, it would be 
neutral from a technological point of view, dealing with any kind of audiovisual 
content (not only that distributed by satellite). Its scope would be any signal 
received in the Mediterranean area and broadcasted under the jurisdiction of 
any Mediterranean authority.); Communication from Joan Barata Mir, Catalan 
Regulatory Commission (“It seeks to identify and to proclaim  some common 
basic principles that we share both European and North-African and Middle East 
countries. It has been, at least, an interesting exercise of negotiation and a very 
hard effort in order to find a final version which could satisfy many different kind 
of authorities belonging to diverse legal and constitutional systems.”) 



SATELLITE TRANSPONDERS AND FREE EXPRESSION

163

those who deal with it. We can analyze the passage of a 
signal from the point of production to the point of reception 
to determine opportunities that have been used to urge or 
obtain restriction. 

In all of this, the role of “law” —law as a set of properly 
established criteria to limit excessive governmental inter-
vention— is fugitive and hard to capture. A state’s efforts to 
pressure carriers of satellite signals will often be disguised 
and hardly subject to any jurisdiction. Its actions may be 
speech repressive and anticompetitive, but still difficult to 
discern. In many cases, the state will be seeking to secure 
greater control of the words and images that circulate with-
in its borders. At other times, it will be seeking to prevent 
the diffusion of disfavored views quite broadly. There are 
scarce mechanisms or standards to determine what limits 
should be to this kind of conduct. 

There is no system of global governance with respect 
to satellite signals, and it is doubtful that such a system 
will emerge.85 The EU seeks a more transparent system 
with respect to certain kinds of content within its borders; 

85	 At an early stage —in the mid-1990s— the United States precluded sig-
nals from non-U.S. licensed satellites to send them to the US, except under 
prescribed circumstances. 

Leveraging three years of goodwill and momentum amassed by the WTO ne-
gotiations, recent U.S. policy has focused on restructuring the ISOs. In May 
1996, the FCC issued a notice of proposed rulemaking known as the Domestic 
International Satellite Consolidation Order (“DISCO I”), which established crite-
ria to permit foreign-based operators to offer service in the United States. 

DISCO I proposed a test in which the granting of a license to a foreign opera-
tor to provide services in the United States would be contingent upon a showing 
that U.S.-based satellites have effective competition opportunities (“ECO-SAT 
test”) in: (i) the home market where the foreign operator is licensed; and (ii) all 
“route markets” that the foreign satellite intends to service from earth stations in 
the United States. In light of the recent WTO agreement, however, DISCO I was 
reconsidered because the WTO agreement allows nondiscriminatory access to 
markets without consideration of where a foreign operator is licensed. 

Henry Wong, Comment, 2001: A Space Legislation Odyssey – A Proposed 
Model for Reforming the Intergovernmental Satellite Organizations, 48 Am. U. L. 
Rev. 547, 565-66 (1998).



MONROE E. PRICE

164

conversely, the Arab Charter suggests a somewhat more 
brutal version of the exercise. In the absence of regulation, 
informal efforts to persuade, pressure, and even threaten 
satellite providers are likely to continue. We are beginning 
to sense patterns emerging, but it is only as the technology 
itself is becoming slightly overshadowed. Terrorism is the 
trope that has succeeded in breaking the rule of flows of 
information where cultural exception, fear of pornography, 
sweeping concerns about cultural imperialism, and fears 
for national identity failed. Terrorism has brought the dea-
cons of free expression to the table of regulation, even of 
clumsy intervention. What remains to be seen is wheth-
er—in this increasingly important area of speech and its 
distribution—there is a major shift from informal decision 
making, either as part of leasing or decisions in the shad-
ow of law towards a model of more transparent jurisdiction, 
with more traditional regulatory decisions and the invoca-
tion of the rule of law. 




